Liten, sprek, morsom og praktisk

Les hele artikkelen

Før elbilene overtok skulle alle nordmenn først ha stasjonsvogn. Så skulle de ha firehjulstrekk. Deretter kom SUV-en og noen skulle ha sportsbil. Hvis du vil ha alt dette, er Volkswagen T-Roc R et slags kinderegg. Nå har modellen fått en oppgradering som gjør noen ting bedre, mens den flotte drivlinjen er beholdt.

ALLSIDIG: Med en R-logo i den grove grillen egner Volkswagen T-Roc seg best på asfalt, men den takler gress, grus, vann og sikkert også snø eksemplarisk.

Foto: Andreas Scheel

Det betyr en 2-liters rekkefirer på 300 hestekrefter, syvtrinns DSG-kasse, firehjulstrekk med XDS differensiallås og et tretrinns ESP-system. Det gir en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 4,9 sekunder som er raskt, men bilen har en ulempe når du bruker gasspedalen aktivt, nemlig høyden.

Kompromiss

Nå er ikke 155 centimeter veldig høyt, men Golf R er ti centimeter lavere. Forskjellen i bakkeklaring er kun på én centimeter og vekten kun på 17 kilo i Golfs favør, men høyden merkes når du bruker rattet aktivt. Du kan derfor savne muligheten til å stive opp understellet, men som et kompromiss er det akseptabelt, da bilen også skal være komfortabel.

VELKJENT: Førermiljøet er lekkert, oversiktlig og omfattende, og du lærer deg raskt å betjene de mange funksjonene ombord.

Foto: Andreas Scheel

Når du kjører aktivt er bilen likevel forutsigbar i sin oppførsel, også takket være XDS differensialen som begrenser hjulspinnet på indre forhjul og motvirker understyring. Styringen føles derfor mer direkte og nøytral, og strammes også opp i henhold til kjøreoppsettet. Med ESP i «Sport» kan du være litt løssluppen med hjulspinn og skrens uten å ta de store sjansene.

På tørr asfalt skal det riktignok mye til før de 235 millimeter brede Conti Sport Contact-dekkene på 19-tommers felger slipper. På våt asfalt, og sikkert også snø og is, er bilen leken, men også forutsigbar og balansert, hvor gasspedalen bistår rattet med å kontrollerer bilen.

KLASSISK: Som en liten SUV er T-Roc høy og kort med klassiske proporsjoner, men R-versjonen er senket tre centimeter.

Foto: Andreas Scheel

Kjøreoppsett

Girkassen tilpasser seg fint til både oppsett og kjørestil, men det er kjekt å kunne overstyre med hendlene på rattet hvis turtallet blir for høyt eller lavt. Eller hvis du vil komme girkassen i forkjøpet ved nedbremsing eller trilling rett frem, samtidig som kickdown-funksjonen fremstår litt treg. Da er det morsommere å benytte bilens launch control, som utnytter hele drivlinjen optimalt og gir en følelse av uovervinnelighet.

Foruten «Race»-programmet og «Individual» kan du velge «Normal» og «Eco». I sistnevnte virker bilen slapp og du kan sikkert spare noen dråper drivstoff, men det er ikke derfor du kjøper T-Roc R. Da vi testet forgjengeren var den oppsatt med et Akrapovič-effektanlegg i titan som bidro til et heftig lydbilde. Bilen har fortsatt sportseksos i «Race», men er du venn med Kåre Krapyl vil du savne noe.

VALGFRIHET: For uten flere kjøreprogram for vanlig vei, har du flere offroad- og et snøprogram tilgjengelig.

Foto: Andreas Scheel

Terrengegenskaper

Foruten de sportslige egenskapene og andre kjøreprogrammene har bilen også et Offroad-program. Med kommandohjulet mellom setene kan du sette det i Auto, eller du kan sette opp firehjulsdriften, styringen, drivlinjen, assistentsystemer og lyden etter eget ønske.

Foruten XDS-differensialen er det en åpen Haldex-kobling som fordeler kreftene ved hjelp av ESP-systemet. Selv om vi ikke tok bilen langt ut i skogen, tør vi påstå at bilen vil takle de aller fleste utfordringene du setter den på, både sommer og vinter. Til tross for høyden har bilen en bakkeklaringen på kun 13 centimeter som kan bli et problem, men hvorfor kjøper du egentlig en T-Roc R?

TØFFEN: Hekken er ren og ryddig, men de to doble eksosrørene røper at dette er en spesiell bil.

Foto: Andreas Scheel

Familiebil

Jo, den har også egenskaper som en familiebil og den koster 70.000 kroner mindre enn den nevnte Golf R. Har du ektefelle, tre barn, ski og hytte blir begge disse i minste laget, men 60/40-delt baksete med skiluke gjør bilen fleksibel og praktisk. Høyden på bilen blir da i stedet et fortrinn, da takhøyden er god også i baksetet.

Foran sitter du behagelig i dype R-seter, men uten tilt og lengdejustering, med et tykt og tøft sportsratt med perforert skinn i grepsonene foran deg. Dette har noen berøringsfelter som er litt uvant å betjene, men et utall kjøre- og komfortfunksjoner samt visningsalternativer i det store digitale instrumentpanelet gjør dem nyttige. En berøringsskjerm, som også kan betjenes med stemmer og et lite hjul, har enda flere funksjoner og fungerer greit når du blir kjent med den.

SPORTY: R-setene er dype og gode, men sitteputen er kort og langbente kan savne tilt.

Foto: Andreas Scheel

Det er ikke alle oppgraderingene på bilen du kan se, som at den har fått IQ Drive-programvare, med flere sikkerhets- og andre systemer. Lyktene er nye med tøffe LED kjørelys og doble hovedlys på hver side av en grill med R-logo som har fått et grovere mønster. Den lave og brede fronten med store luftinntak bidrar til det tøffe uttrykket.

Oppgradert

Hekken er rolig og harmonisk med konservative lys og en slags dobbel diffusor samt to doble eksosrør som avslører at det ikke sitter en 1,5 liter med halvparten så mange hestekrefter under panseret. Noen nye kromdetaljer på utsiden, flere polstrede flater på innsiden med sømmer og mindre hardplast vitner om en faktisk forbedring.

SPESIELL: Noen tekniske og designmessige oppgraderinger, samt 19-tommers felger gjør VW T-Roc R tøff å se på.

Foto: Andreas Scheel

Testbilen hadde i tillegg til de større felgene og spesialfargen Lapiz Blue mettalic også en multimediapakke med oppgradert stereo, ryggekamera, designpakke og komfortpakke på til sammen 71.400 kroner. Det gjør en tøff og praktisk bil enda bedre så skal du bare ha en bil, men har mange behov kan VW T-Roc R være en bil for deg.

 

Drivlinje 2,0-liter R4 T AWD

HK/kW/Nm 300/220/400

0-100 km/t 4,9 sek.

Toppfart 250 km/t

Egenvekt 1.493 kg

L/B/H/ 424/182/155 cm

Forbruk 0,85 l/mil

CO2-utslipp 185 g/km

Bagasjerom 392/1.237 liter

  • Pris

Fra 410.800 kr

Denne modellen 617.400 kr

Med utstyr 704.835 kr

  • Pluss

Allsidighet

Ytelser

Pris

  • Minus

Høyden

Treg kickdown

Bakkeklaring

  • Design

Klassisk liten SUV med en del tøffe detaljer.

  • Førermiljø

Enkel setepute, men brukervennlig og omfattende.

  • Kjøreegenskaper

Høy, men også lett og leken med avansert 4×4 og god fremkommelighet.

  • Ytelser

Launch control, 4×4 og 300 hester gjør den lille bilen kjapp.

  • Plass

Høyden bidrar til overraskende god og fleksibel plass.

  • Mye for pengene

Hvis den er stor nok får du flere biler til prisen for én.

  • Konklusjon 7

Allsidig og kjøreglad liten SUV som bør dekke de fleste behov.