Leveringsmareritt – elbilkunder kan få regningen

Les hele artikkelen

«Stortinget ber regjeringen i statsbudsjettet for 2023 innføre moms på kjøpsbeløpet for elbiler over 500 000 kroner», kan det leses på Stortingets nettsider. Klarere blir det ikke. 

Glade dager med null avgift på elbiler nærmer seg med stormskritt slutten, og nå begynner det å haste for dem som ennå ikke har skaffet seg en leveringsklar og avgiftsfri elbil. 

Bilene holdes tilbake

GLEDER SEG TIL OKTOBER:  Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota, forteller at en løsning på det tekniske problemet ser ut til å løse seg mot slutten av oktober.

Foto: Håkon Sæbø

Mange vil ha ny elbil, blant annet tusenvis av norske Toyota-kunder som har bestilt seg den nye modellen Toyota bZ4X. Dessverre for den japanske produsenten, men mest av alt kundene, ble det oppdaget en feil på den nye elbilen som gjør at allerede produserte biler holdes tilbake, og produksjonen i Japan stanses. (Se importørens svar om feilen lenger ned i saken).

Den mellomstore SUV-en har en startpris på 446.300 kroner, men de aller fleste norsksolgte bilene skal koste ca. 550.000 kroner. En fullutstyrt toppmodell ligger på nærmere 600.000 kroner, så den forsinkede leveringen kan i verste fall resultere i en ekstraregning på opptil 25.000 kroner om bilen kommer etter nyttår.

Ifølge Espen Olsen, Toyota Norges informasjonssjef, er det 500 ferdigproduserte biler som enten har ankommet Norge eller befinner seg på importørens lager i Sverige. 

Disse vil ikke Toyota registrere i Norge før feilen er rettet. 

– Jobbet på spreng

– Siden dette ble avdekket i juni har Toyota jobbet på spreng med å finne en løsning, men nå begynner det å nærme seg en avklaring. Det vi har sagt til kundene er at vi forventer en løsning i slutten av oktober, sier Olsen. 

Oktober er godt nytt for de første 500 kundene, men de andre som venter på bil går en mer usikker høst i møte. Olsen vil ikke si noe om hvor mange som har bestilt, men sammenligner deres nye elbil med  plugg-inn-hybriden Toyota Rav4, som det ble registret nærmere 9.000 stykker av i fjor.

Det er all grunn til å tro at svært mange nordmenn venter på sin helelektriske Toyota. 

MANGE VENTER: Toyota bZ4X konkurrerer med populære elbiler som VW ID.4, Tesla Model Y og BMW iX1 blant annet. Den starter på 446.300 kroner i enkleste versjon, mens modellen med firehjulsdrift koster fra 473.400 kroner. Toppmodellen koster imidlertid fra 563.400 kroner.

Foto: Ragnvald Johansen

Spekulasjoner og rykter

På Facebook forenes elbilinteresserte nordmenn. De deler informasjon og spekulasjoner om kommende elbiler, for det finnes omtrent ikke én elbilmodell som ikke har sin egen «side» der deltakerne forsøker å spå fremtiden. Sulten på informasjon er stor. 

Facebook-gruppen «Toyota bZ4X Owners Group Norway» har i overkant av 2.700 medlemmer og her diskuteres den uavklarte leveringssituasjonen:

«(…) Har fått følgende beskjed fra min forhandler. De første som har bestilt skal selvfølgelig ikke betale moms ved levering i 2023», skriver en. 

«Har fått samme beskjed. Toyota dekker eventuelle økte avgifter ved levering i 2023», skriver en annen.

– Det er feil, sier Olsen når han konfronteres med ryktene. 

informasjonssjefen forteller at en eventuell avgiftskompensasjon ikke er noe de kan kommentere. 

– Dette er noe vi må komme tilbake til når vi har klarhet i leveringssituasjonen. Vi jobber for å få unna flest mulig biler i år, og vil komme tilbake til kundene når vi vet mer, forklarer Olsen.

Lånebil til kundene

I motsetning til i Norge og Europa forøvrig, der det ikke er registrert annet enn demobiler til butikkene, rakk Toyota i USA å levere ut noen elbiler til amerikanske kunder. 258 Toyota bZ4x ble sendt ut på forsommeren og senere beordret parkert. 

USA-kundene har fått en forholdsvis raus kompensasjon på 50.000 kroner fratrukket lån eller leasing, eller som ren utbetaling. I tillegg får kundene gratis lånebil, dekket bensinutgifter, gratis lading frem til 2025, utvidet garanti eller mulighet for å heve kjøpet. 

Hva slags kompensasjon kan norske kunder forvente?

– Vi tror ikke at det er én løsning som passer alle. Vi prøver å dekke bilbehovet kundene har frem til de får bilen levert, og det kan dreie seg om å ha lånebil eller lignende. Dette ser vi på nå og ber kundene kontakte sin forhandler for å se nærmere på, sier Olsen. 

Han bekrefter at det er norske kunder som har fått gratis lånebil, men vet ikke hvor mange det dreier seg om. 

– Vi er veldig opptatt av å komme kunden i møte og å ha en god relasjon. Jeg tror dette blir løst på en bra måte for de fleste og vi er selvfølgelig lei oss for situasjonen som er oppstått, sier Olsen. 

Derfor er bilene forsinket

Bakgrunnen for at elbilen Toyota bz4X ikke er kommet som planlagt, dreier seg om løse hjulbolter. Ifølge Olsen skal det ha oppstått problemer under en testkjøring, hvor det ble avdekket at hjulboltene kunne løsne. Dette kunne i verste fall kunne resultere i at ett eller flere hjul også kunne falle av.

Olsen forklarer videre at det er snakk om en ny type hjulbolt som Toyota ikke har benyttet før. 

– Tidligere har vi brukt tradisjonelle hjulbolter med mutter som skrus på etter at hjulet er satt på navet. Nå er det bolter som drar gjennom hjulet og det er en litt annen konstruksjon, sier informasjonssjefen. 

– Det virker nærmest vanvittig at en så stor bilprodusent som Toyota ikke har kontroll på hjulbolter. Hva tenker du om dette?

– Vi skulle gjerne vært denne saken foruten, men det er vanskelig å si så mye mer enn det. Vi i Toyota har fokus på kvalitet og sikkerhet, og da må vi komme til bunns i saken, sier Olsen.