Santa Barbara, California: I California er det tørke og ekstrem hetebølge, varsler polerte TV-verter med tilhørende arkivfoto av truende skogbranner og svette veiarbeidere.
På parkeringsplassen utenfor hotellet i Santa Barbra står testbilene klare til innflydde journalister, og da er det kanskje like greit at dette er store, bensindrikkende SUV-er – ikke elbiler som lokale myndigheter nylig har gått ut og bedt folk om ikke å lade.
«Dette kan bli tidenes varmeste dag», advarer en mann med rompetaske og tykk, amerikansk dialekt. Når temperaturen går mot «tripple digits», som TV-folk i California sier med trykk på hvet ord, blir det press på strømnettet.
Femte generasjon RX
Nye Lexus RX er ikke helelektrisk, men den ene varianten kan riktig nok lades, for Lexus satser ikke bare på selvladende SUV-er for tiden. Du kan plugge inn om du gidder.
RX i femte generasjon er basert på den såkalte GA-K-plattformen som deles med Lexus NX, selskapets litt mindre SUV.
RX fås i utgavene 350h, ladbare 450h+ og toppmodellen 500h, men kun de to sistnevnte modellene tas til Norge. Forklaringen skal være at den ladbare hybriden er mest aktuell, mens toppmodellen er for entusiastene.
Ny turbomotor
Den uvanlig varme dagen i California begynner med RX 500h. De som tror at USA bare har rette veier for dorske V8-beist med slappe understell, har ikke vært i dalføret her.
Hybriden RX 500h har en ny 2,4-liters turboladet bensinfirer foran som yter 272 hestekrefter, i tillegg til en elmotor på 87 hestekrefter. I bakakselen finnes enda en elmotor, denne med ytelse på 103 hestekrefter som kan styres individuelt. Med andre ord er det fortsatt ikke snakk om noen fysisk dreiemomentkobling mellom for- og bakaksel, slik konkurrentene fra Tyskland har.
Faren for at motorene foran gjør at rattet vrir seg i hendene når du akselererer, og at bakenden ikke skubber deg avsted med tilfredsstillende kraft, er på pairet så absolutt til stede.
Lexus nye firehjulsdriftsystem, som de kaller Direct4, gjør heldigvis sitt beste med å forhindre dette. Adaptive støtdemperne som søker å minimere krengning, at bilen steiler under akselerasjon og stuper fremover ved hard bremsing, i tillegg til bakhjulsstyring på fire grader, skal sørge for at RX 500h er morsom å kjøre.
Men er den morsom?
Tatt i betraktning at Lexus har laget en del ikke er spesielt artige biler, må det sies at RX 500h står seg som et hyggelig unntak.
Eier du allerede en stor Lexus, vil du merke at nye RX 500h er betydelig mer interessant å kjøre hurtig med – også på de utilgivende veiene rundt Santa Barbra.
Nytt på RX 500h er en konvensjonell, sekstrinns automatgirkasse som overtar for den variable girkassen Japan elsker. Det er i seg selv et kjøpsargument, men du vil også like at bilen er forholdsvis komfortabel.
Her duver det ikke som i en Mercedes-Benz med luftfjæring, for luftfjæring får du ikke på noen av RX-modellene.
Likevel går turen lydløst og elegant unna og på de partiene der asfalten ikke er håpløst ujevn, fremstår RX 500h omtrent som en dyr Audi. Styringen er presis men ikke stressende. Bilen gir en underliggende følelse av trygghet og kontroll når svingene kommer fort.
Solid løft
Med en systemeffekt på 371 hestekrefter skal 500h klare 0 til 100 km/t på ganske så respektable 6,2 sekunder. Det låter kanskje ikke voldsomt imponerende, men når du befinner deg bak spakene kjenner du en behagelig bølge av dreiemoment hjulpet frem av den relativt kraftige elmotoren på bakakselen.
Lexus RX 500h er slik sett ikke en erstatter for din V6-motoriserte Porsche Cayenne eller rekkesekssnerrende BMW X5 når det kommer til ren underholding på svingete vei, men for det japanske bilmerket er likevel RX 500h et solid løft.
Rundt dette området i USA er dyre Lexuser et vanlig syn, men i Norge kommer 500h til å bli et eksotisk valg. Enkelte vil kanskje si eksentrisk, siden den hverken er elektrisk eller ladbar.
Myk og ladbar
Langt mer aktuell i lille Norge er den andre bilen Lexus har på lur i California. Ladbare RX 450h+ har et fremdriftsbatteri på 18,1 kWh og systemeffekt på hendige 309 hestekrefter.
Den elektriske rekkevidden på ca. 65 kilometer er det liten tvil om at bilen skal klare under normale omstendigheter, men det er ikke like slagkraftige tall som hos konkurrentene.
Fete og dyre tyskere som BMW X5 45e (88 km rekkevidde) og Mercedes-Benz GLE 350de (99 kilometers rekkevidde) slår Lexus, men det er kanskje først og fremst et problem når avgiften til staten skal regnes ut.
I praksis fungerer ladbare Lexus RX 450h+ godt som en stillegÃ¥ende cruiser, men den er merkbart mer sedat enn RX 500h, selv om det kun skiller 0,3 sekunder til 100 kilometer i timen. Bilen føles mer bedøvet delvis fordi 450h+ har en trinnløs girkasse. Motorlyd og akselerasjon tiltar i intensitet nÃ¥r du gasser pÃ¥, men det fremstÃ¥r som at bilen egentlig aldri girer opp.Â
Lexus RX 450h+ har i likhet med toppmodellen en bensinmotor foran, men her du får en puslete 2,5-liters firer på 185 hestekrefter uten turbo. Elmotoren bak sørger for firehjulsdrift, men også denne motoren er langt svakere.
RX 500h er derfor modellen for Lexus-entusiaster med dårlig tid, mens den ladbare hybriden oppfordrer til å kjøre roligere.
Den ladbare hybriden leveres skuffende nok ikke med bakhjulsstyring – en avgjørelse tatt på grunn av kostnader, ifølge Lexus – og du får heller ikke den tøffe F Sport-pakken som gjør at RX 500h ser ekstra barsk ut.
Du får imidlertid en avslappende fremdrift og et komfortabelt understell med adaptive dempere og stålfjærer.
Berøring som fungerer
På luksusbiler generelt er kundene blitt vant med dekadente løsninger som servolukking av dører og i enkelte tilfeller fullelektriske dører. Både Range Rover og flere Mercedeser har dette, men ikke Lexus.
Det du får er et velbygd og funksjonelt interiør med et lekent innslag av japansk underfundighet. Det må samtidig understrekes at det lite brukervennlige infotainmentsystemet Lexus lenge har tviholdt på, nå er sendt til de evige motorveier.
Inn kommer er et nytt system som debuterte i NX, og dette fungerer ved at du berører den 14 tommer store skjermen for å få det som du vil.
Systemet er raskt og smart nok til at det stort sett ikke faller deg inn å bli irritert, og kobler du til mobiltelefonen blir det enda bedre.
Lexus RX oppleves forøvrig som romslig uansett hvor i bilen du befinner deg, men noe annet hadde vært overraskende. Bagasjerommet skal i utgangspunktet sluke 461 liter, men måler 612 liter opp til taket. Til sammenligning rommer en ladbar Mercedes GLE 490 liter, mens en BMW X5 ligger på 500 liter.
Et element som gjør nye RX ekstra tiltrekkende, er den utvendige designen. Det er kanskje ikke så lett å se med hvit lakk, men bilen har flere spennende linjer du lett kan like. At fronten er spiss og kraftig, som klassiske BMW-er fra 80-tallet, er et spesielt heldig designgrep flere tyske bilprodusenter bør notere seg.
Pris og levering
Prisen er ennå ikke helt avklart, men importøren regner med at en RX 450h+ skal koste rundt en million kroner og leveres i begynnelsen av 2023.
Om den ladbare drivlinjen er besnærende nok til Ã¥ trekke nordmenns oppmerksomhet vekk fra det voksende elbiltilbudet, er heller tvilsomt. Likevel hÃ¥per den norske Lexus-importøren pÃ¥ respektable 200 solgte biler neste Ã¥r, som vil gjøre RX til et sjeldent syn i Norge. Det snakkes ogsÃ¥ om at Lexus RX kan bli en gunstig bil Ã¥ lease, noe som kan vekke kjøpelysten.Â
Snart kommer imidlertid den etterlengtede Toyota-baserte elbilen Lexus RZ, og da er det all grunn til å tro at Lexus vil spise godt av konkurrentenes markedsandeler.