PÄ 17. mai markerte Ferrari dagen med Ä sende ut pressemelding om en Ferrari Roma utsmykket av deres «Tailor Made»-avdeling. NÄ var det vel ganske tilfeldig at de valgte nettopp nasjonaldagen, men bilen hadde passet fint som offisiell «pace-car» for opptoget av Ärets blÄruss.
Lut og pimpstein
Den silkematte blÄfargen skal ifÞlge Ferrari vÊre inspirert av tradisjonell japansk indigo, kalt «Sukumo».
Fargen kommer fra en plante som etter Ă„ ha ligget og gjĂŠret en stund, blandes med lut, sake og pimpstein som til sammen blir til blekk som kan farge stoff.
Resirkulert kimono
Den fargen dukker opp i de temmelig rufsete utseende stripene med stoff som er sydd inn i setene. De vekker sterke assosiasjoner til eldstemanns jeans som koster fem ganger mer enn vanlig fordi de ser ut til Ă„ ha blitt resirkulert og lappet sammen minst to ganger.
Og ganske riktig, to utgÄtte kimonoer, henholdsvis 45 og 75 Är gamle, ble kuttet opp i strimler og vevd sammen med nylontrÄd. Gulvet i bilen ser ogsÄ ut til Ä vÊre kledd med samme materiale kalt «Sakiori», som visstnok er en sammentrekning av de japanske ordene for Ä rive opp og veve sammen.
Inspirert av ferietur
Omtrent her regner du kanskje med lese at det er en japansk Ferrari-samler med proporsjonalt sammenlignbar stÞrrelse pÄ garasjen og lommeboken som har fÄtt boltre seg i systuen.
Men det er en designstudie gjort av Ferrari, i samarbeid med influenserne som kaller seg «Cool Hunting». Mercedes-AMG gjorde et lignende grep med prosjektet «The Flip» for ikke sÄ lenge siden. Det japansk-inspirerte temaet skal visstnok ha opphav i at Cool Hunting teamet nettopp hadde avsluttet en rundtur i soloppgangens land da prosjektet startet.
Samuraisverd
Den som kaster et blikk opp i taket kan fÄ inntrykk av hvordan livet med reise-TV var i gamle dager, nÄr signalet var sÄpass dÄrlig at det stort sett bare var striper og noen skygger Ä skue under Dagsrevyen.
Da er det mer stil over dÞrhÄndtakene, kledd med samme type vevd lÊr som ble benyttet til hÄndtakene pÄ samuraienes sverd. Kobber-beslaget i midtkonsollen og fargen pÄ felgene er visstnok inspirert av tradisjonelle beholdere for te.
Heldigvis har de latt V8-eren vÊre i fred, og den skal ifÞlge Ferrari levere 620 HKog 760 Nm, fra 0 til100 km/t unnagjort pÄ 3,4 sekunder og 320 km/t som toppfart.