På 17. mai markerte Ferrari dagen med å sende ut pressemelding om en Ferrari Roma utsmykket av deres «Tailor Made»-avdeling. Nå var det vel ganske tilfeldig at de valgte nettopp nasjonaldagen, men bilen hadde passet fint som offisiell «pace-car» for opptoget av årets blåruss.
Lut og pimpstein
Den silkematte blåfargen skal ifølge Ferrari være inspirert av tradisjonell japansk indigo, kalt «Sukumo».
Fargen kommer fra en plante som etter å ha ligget og gjæret en stund, blandes med lut, sake og pimpstein som til sammen blir til blekk som kan farge stoff.
Resirkulert kimono
Den fargen dukker opp i de temmelig rufsete utseende stripene med stoff som er sydd inn i setene. De vekker sterke assosiasjoner til eldstemanns jeans som koster fem ganger mer enn vanlig fordi de ser ut til å ha blitt resirkulert og lappet sammen minst to ganger.
Og ganske riktig, to utgåtte kimonoer, henholdsvis 45 og 75 år gamle, ble kuttet opp i strimler og vevd sammen med nylontråd. Gulvet i bilen ser også ut til å være kledd med samme materiale kalt «Sakiori», som visstnok er en sammentrekning av de japanske ordene for å rive opp og veve sammen.
Inspirert av ferietur
Omtrent her regner du kanskje med lese at det er en japansk Ferrari-samler med proporsjonalt sammenlignbar størrelse på garasjen og lommeboken som har fått boltre seg i systuen.
Men det er en designstudie gjort av Ferrari, i samarbeid med influenserne som kaller seg «Cool Hunting». Mercedes-AMG gjorde et lignende grep med prosjektet «The Flip» for ikke så lenge siden. Det japansk-inspirerte temaet skal visstnok ha opphav i at Cool Hunting teamet nettopp hadde avsluttet en rundtur i soloppgangens land da prosjektet startet.
Samuraisverd
Den som kaster et blikk opp i taket kan få inntrykk av hvordan livet med reise-TV var i gamle dager, når signalet var såpass dårlig at det stort sett bare var striper og noen skygger å skue under Dagsrevyen.
Da er det mer stil over dørhåndtakene, kledd med samme type vevd lær som ble benyttet til håndtakene på samuraienes sverd. Kobber-beslaget i midtkonsollen og fargen på felgene er visstnok inspirert av tradisjonelle beholdere for te.
Heldigvis har de latt V8-eren være i fred, og den skal ifølge Ferrari levere 620 HKog 760 Nm, fra 0 til100 km/t unnagjort på 3,4 sekunder og 320 km/t som toppfart.