Goodyear Arctic Eagle Claw høres nærmest ut som introduksjonen til et naturprogram på BBC, med Attenborough sittende på kanten av et digert fuglerede. Men det er navnet på den nye piggen Goodyear har laget for å gi godt grep i vinterkulda. Om fire uker må de av leserne med eksklusive klokker finne frem instruksjonene og innvilge seg en time ekstra til morgenkaffen, for da setter vintertiden inn.
Slites til det ulovlige
Det første snøfallet kommer nok sammen med de faste nyhetsinnslagene om biler på tvers i grøfta, men med litt forberedelser kan du unngå å havne på Dagsrevyen. Det første du bør gjøre er å sjekke om de vinterdekkene du har holder en sesong til. Mønsterdybden skal være minimum tre millimeter, men bør i praksis være minst fire.
Det er viktig å huske på at dekkene skal tilfredsstille loven gjennom hele vinteren, og ikke bare den dagen du setter de på bilen. Vinterdekk har en mye mykere gummiblanding enn sommerdekk, og slites derfor hurtigere. Det medfører at dekk som er akkurat innenfor kravet på tre millimeter om høsten, sannsynligvis slites ned så de ikke lengre er lovlige mot vårparten.
Trykkfall i høyden
Korrekt dekktrykk er også svært viktig, og du bør sjekke det på nytt når kulda setter inn for alvor. Dersom dekkene er lagret i en varm garasje og viser for eksempel 2,0 bar, vil det falle til 1,8 bar når du tar de med ut i et par minusgrader.
Og skal du på høyfjellet bør du svinge innom en bensinstasjon når du nærmer deg hytta, for dekktrykket faller med antall høydemeter også i tillegg til økningen i kuldegrader. Tabellen for korrekt trykk står som regel i dørkarmen på førersiden, og en bil lastet med alt som skal til for en vellykket påske trenger vesentlig mer luft i dekkene enn når den bare frakter deg og laptop-en til kontoret.
Mer pigg
Skulle det vise seg at bilen din trenger nye vintersko, byr altså Goodyear på nyheten UltraGrip Arctic 2 med pigger for dem som liker det. I en liten videosnutt forklarer Goodyear at den nye piggen Arctic Eagle Claw har fått en spesielt skarp spiss som hugger seg ned i isen, samt at den enden som sitter fast i dekket er utformet for å forankre den i gummien.
Dessuten har de økt antallet pigger i dekket med 69 prosent til rundt 220. I tillegg har både piggdekket og det piggfri alternativet UltraGrip Ice 2 såkalt «Snow Grip Technology», som ved hjelp av ekstra brede mellomrom mellom lamellene skal gripe tak i snøen som en ørn.
Fysikkens loverÂ
For å motvirke dekkstøy har Goodyear foret innsiden av dekkene med et lag av noe som ligner skumgummi, og ifølge produsenten reduseres rumlingen med opp til 50 prosent. Mange har nå kjøpt seg elbil, og de på grunn av batteriet veier de som regel mer enn tilsvarende store bensin og diesel-biler. For dem kan det være lurt å ta en kikk på SUV-utgaven av dekkene, som er tilpasset tyngre kjøretøy og store felger. Men uansett hva du velger, så er de fysiske lover konstante, og det beste tipset for en trygg vinter på veien vil alltid være å holde god avstand og tilpasse farten etter forholdene.