BMW har ingen planer om å la kinesiske merker forsyne seg av SUV og crossover kundene uten konkurranse. Helt siden X5 har tyskerne hatt godt grep om denne delen av markedet, og nå kommer elbilen BMW iX1.
Firehjulstrekk
BMW iX1 xDrive30 som er det fulle navnet, blir ifølge BMW merkets første elektriske firehjulstrekker i det såkalte «kompaktpremiumsegmentet».
To elmotorer, foran og bak, skal til sammen levere 230 kW – tilsvarende 313 hk – og 494 Nm. 0-100 km/t oppgis Ã¥ ta 5,7 sekunder, og toppfarten skal være 180 km/t.
Ikke klasseledendeÂ
Femte generasjon eDrive teknologi av samme type som befinner seg i BMW i7 skal sørge for effektiv lading av batteriet på 64,7 kWh netto kapasitet.
Det skal holde til en rekkevidde pÃ¥ mellom 413 og 438 km mÃ¥lt etter WLTP. Standard lader om bord er pÃ¥ 11 kW men kan oppgraderes til 22 kW, noe som gir henholdsvis 6,5 eller 3 timers full ladetid.Â
Maks effekt på hurtiglader er 130 kW, og det skal da være mulig å øke fra 10% til 80% på 29 minutter. 10 minutter på hurtiglader kan ifølge BMW gi en økning i rekkevidden på 120 km under ideelle forhold.
Selfie
På innsiden er det som en kan forvente store skjermer fulle av spennende funksjoner. Både de med eple og androider på telefonen skal være godt ivaretatt, og nytt av året er at kamera inni kupeen nå kan ta selfier for deg og dine passasjerer, og sende dem direkte til telefonen mens du kjører.
Utvilsomt kjekt å ha. BMW Live Cockpit Plus skal nå være standard, basert rundt nyeste generasjon iDrive. Det meste styres via de to buede skjermene på henholdsvis 10,25 og 10,7 tommer.
Gjennom skyen
Seteryggene har en 40-20-40 splitt, og kan øke bagasjerommet fra 490 til 1.600 liter, og skulle du ha behov for større lass oppgis maksimal tilhengervekt til 1.200 kg.
Startprisen på 479.000 kroner skal inneholde mer standardutstyr enn tidligere, og det nye operativsystemet åpner dessuten for kjøp av digitale tjenester, samt oppdatering via nettskyen. Det er åpnet for bestilling av BMW iX1 xDrive30, men produksjonsstart forventes ikke før november i år, noe som i praksis vil si at de første bilene kan forventes levert i starten av 2023.
Fullastet og ladet
BMW opplyser at BMW iX1 xDrive30 kan leveres i utstyrsnivåene «Charged» til 519.900 kroner, «Charged plus» til 546.900 kroner og «Fully charged» til 584.900 kroner.
Du får med hengerfeste og takrails allerede på den første, samt noe av det en forventer i en moderne bil, neste trinn er kanskje den mest attraktive med elektriske seter med massasje og parkeringsassistent, og den dyreste vil nok se tøffest ut med masse M-detaljer.