I 2007 var 75 prosent av personbilsalget dieselbiler. Så langt i år er tallet 4,4 prosent og med kun 2,3 prosent dieselbiler i september er det lett å se hvilken vei det går. Det produseres og selges imidlertid biler med dieselmotorer fortsatt og Audi A6 Allroad er en velkjent bil i oljenasjonen og elbillandet Norge.
Det som gjorde denne og etter hvert tilsvarende biler som Mercedes-Benz E-klasse All Terrain, Volvos XC-versjoner og VW Passat Alltrack så populære var en praktisk stasjonsvogn med økt bakkeklaring, firehjulstrekk og litt plastpynt. De var samtidig rimeligere enn en SUV og bedre å kjøre.
Nå leveres flere av disse dessuten med bensinmotor og som ladbare versjoner, men dieselmotoren var lenge det helt store. Spesielt etter at norske myndigheter fra 2007 bestemte at diesel skulle redde kloden gjennom reduserte avgifter. Politikerne har imidlertid kommet på andre og kanskje bedre tanker, og nå er diesel i ferd med å bli et skjellsord.
Flere fordeler
Sammenlignet med dagens elbiler, spesielt de med firehjulstrekk, god plass og lang rekkevidde, er likevel vekten i en A6 Allorad betydelig lavere, noe som gir en rekke fordeler. Den ubegrensede rekkevidden, gjennom raske drivstoffyllinger er også et fortrinn for langveisfarende, samtidig som ladekøer, defekte ladestasjoner og problemer med oppkobling og betaling unngås. Så lenge du har et gyldig betalingskort eller kontanter.
Samtidig er kreftene, i form av et solid dreiemoment, mange og sterke i en dieselbil, selv om elbiler gjerne er raskere ut av startblokkene. Nå er samtidig en liten firesylindret dieselmotor med Efficiency- eller Comfort-program og Stop/Start aktivert med på å gjøre overgangen til grønt lys til en pinlig affære. Noe Dynamic-programmet aktivert og Stop/Start deaktivert bidrar til å eliminere.
Lydnivået og vibrasjonene i en dieselbil er det heller ikke mulig å komme unna. For dem som har hatt førerkort en stund, er det logiske lydbilde som følger turtallet og hastigheten, likevel bedre enn den elektriske summingen, eventuelt med litt kunstig lyd, som elbilene har å by på.
1, 2, 3, quattro
Audi oppfant dessuten begrepet quattro, selv om det kom i mange versjoner, noen mer effektive enn andre. Ingen av dem er imidlertid like effektive som moderne elektriske systemer, som jobber raskere og mer effektivt, gjerne uten bruk av bremsene for å optimalisere fremdriften.
Elbilene har dessuten en stor fordel når det gjelder pris, da avgifts- og momsfritak gjør det urettferdig å være dieselbil i Norge. Til tross for høye strømpriser er drivstoffkostnadene også lavere på elbilene, samtidig som service uten oljeskift er billigere. Rustne bremser kan du imidlertid oppleve i en elbil, men det er ikke kostnadsbildet som er A6 Allroads fortrinn.
Bak rattet i en oppgradert A6 Allroad er det lett å trives, selv om enkelte av panelene ombord er av den kjipe plasttypen. Vi ville valgt noe annet enn sort og grått interiør, men utformingen, materialkvaliteten og utstyrsomfanget er bra. Digitale berøringsskjermer og et digitalt instrumentpanel med en rekke visnings- og betjeningsmuligheter sitter bra.
Opp og ned
Behagelige seter med god støtte og greie justeringsmuligheter, samt et fint multifunksjonsratt gir en god sittestilling. Med luftfjæringen kan du heve bilen i flere nivåer avhengig av ønsker og behov, samtidig som den takler ujevnheter og svinging meget bra. Plassen bakover i bilen er også stor, med et tredelt baksete og praktiske lasteløsninger i det romslige bagasjerommet.
Ytelsene er ikke overveldende, men har du først fått opp hastigheten, kan du holde den relativt høy underveis, selv om bilen lett understyrer før ESP slår inn eller du kjører ut. På vinterføre kan nok bilen settes opp annerledes for mer leken kjøring, samtidig som fremkommeligheten utvilsomt er god.
Designen på A6 Allroad er en videreføring fra tidligere versjoner, mens mange av dagens elektriske nyheter benytter seg av helt nye og moderne designspråk. Dette dreier seg gjerne om smak og behag, så her står du helt fritt til å elske eller hate, eller noe midt i mellom.
Usikker fremtid
Hva er så status quo eller fremtiden for Audi A6 Allroad? Politikernes målsetting om kun nullutslippsbiler fra 2025 vil ikke gjøre bilen gunstigere å kjøpe fremover. Forslag om utslippsfrie soner og kostbare bompenger vil heller ikke gjøre det mer attraktivt. Ubegrenset rekkevidde, velfungerende luftfjæring, høy komfort, gode kjøreegenskaper og tøft design trekker selvfølgelig opp, men det dukker stadig opp nye elbiler med mange av de samme egenskapene.
På grunn av avgiftssituasjonen koster bilen dessuten like mye som en elektrisk Porsche Taycan Cross Turismo, eller en ladbar Volvo V90 T8 med dobbelt så mange hestekrefter. Derfor skal du være relativt lojal for å være en av de få som likevel sverger til en Audi A6 Allroad 40 TDI quattro S-tronic. Den blir dessuten snart en klassiker.
Audi A6 allroad 40 TDI quattro
Motor2,0 liter R4 TD
HK/kW/Nm204/150/400
0-100 km/t7,8 sek.
Toppfart237 km/t
Vekt1.825 kg
L/B/H495/190/151 cm
Forbruk0,59 l/mil
CO2 utslipp WLTP154 g/km
Bagasjerom565 liter
- Pris
Fra 725.900 kr
Med utstyr 955.500 kr
- Pluss
Allsidighet
Rekkevidde
Premium
- Minus
Avgifter
Treg i starten
Gammeldags
- Design
A6 Allroad er en klassiker det er vanskelig å ikke like.
- Førermiljø
Noe hardplast og mye grått, men mye utstyr, gode seter og premium-følelse.
- Kjøreegenskaper
Mest komfortabel, men mye kan justeres og understyrer lett.
- Ytelser
I Eco med Stop/start tar det tid, men kan gjøres tilfredsstillende.
- Plass
A6 Allroad er en fullverdig familiebil.
- Mye for pengene
Med dagens avgiftsregime er dette en av taperne.
- Konklusjon 5
En klassiker som er i ferd med å miste sin posisjon i elbillandet.