Fire av fem modeller i Bentley-porteføljen har nÃ¥ fÃ¥tt en S-utgave. Bentayga S først, dernest Continental GT S og GTC S, og nÃ¥ altsÃ¥ Flying Spur S. Den eneste modellen som ikke kommer i en S-portslig variant (relativt sett) er den lange Bentayga EWB.Â
Tar kun inn hybrid
Det er to drivlinjer; 4,0-liters bensin-V8 med 550 HK og 770 Nm eller hybridløsningen med 2,9-liters bensin-V6 og en avansert (visstnok) elmotor, som gir en effekt på 544 HK og 750 Nm. Importøren opplyser at det er ingen planer om å ta inn V8-eren, kun den ladbare hybriden, men om enkelte kunder skulle ønske å bestille den andre varianten er det selvfølgelig lov.
Fra 0 til 100 km/t tar to tiendedeler mer i hybridvarianten, med sine 4,3 sekunder kontra 4,1 sekunder, men det er til Ã¥ leve med.Â
Omkranset av luksusen og de opulente setene føles det nok uansett raskt nok. Interiøret er tofarget, perfekt nÃ¥r savnet etter en Skoda Octavia RS eller VW Golf GTi blir for stort. Ja, det er lov Ã¥ savne enklere biler nÃ¥r man kjører luksusbiler eller kikker lengselsfullt pÃ¥ bilder av dem.Â
Rolls-Royce har hatt suksess med GTi-looken, unnskyld Black Badge-tilvalget, og Bentley har fulgt opp med ymse Black Specification. Nye Flying Spur S blir som en nytolkning. Ikke fullt så prangende kanskje som BS og BB, men uten chrome-detaljer er uttrykket litt opprørsk.
260.000 kroner dyrere
Bentley Oslo mener bestemt at «S-versjonen er verdt hver krone». Nye Flying Spur S starter på 2.950.000 kroner, som er 260.000 kroner mer enn «vanlige» FS Hybrid til 2.690.000 kroner.