Kun hybriden kommer til Norge

Les hele artikkelen

Fire av fem modeller i Bentley-porteføljen har nå fått en S-utgave. Bentayga S først, dernest Continental GT S og GTC S, og nå altså Flying Spur S. Den eneste modellen som ikke kommer i en S-portslig variant (relativt sett) er den lange Bentayga EWB. 

STANDARD: Røde racing-kalippere er standard uansett felgvalg.

Foto: Mark Fagelson Photography

Tar kun inn hybrid

Det er to drivlinjer; 4,0-liters bensin-V8 med 550 HK og 770 Nm eller hybridløsningen med 2,9-liters bensin-V6 og en avansert (visstnok) elmotor, som gir en effekt på 544 HK og 750 Nm. Importøren opplyser at det er ingen planer om å ta inn V8-eren, kun den ladbare hybriden, men om enkelte kunder skulle ønske å bestille den andre varianten er det selvfølgelig lov.

Fra 0 til 100 km/t tar to tiendedeler mer i hybridvarianten, med sine 4,3 sekunder kontra 4,1 sekunder, men det er til å leve med. 

SNOBBENS GTi: Tilhengere av spreke VW Golf GTi, Skoda RS og Audi RS-modeller vil gjenkjenne fargedrakten. Materialene derimot tilhører et annet univers.

Foto: James Callaghan

Omkranset av luksusen og de opulente setene føles det nok uansett raskt nok. Interiøret er tofarget, perfekt når savnet etter en Skoda Octavia RS eller VW Golf GTi blir for stort. Ja, det er lov å savne enklere biler når man kjører luksusbiler eller kikker lengselsfullt på bilder av dem. 

NESTEN RACING: Sportsligere seter har ikke vi sett i en landeveisgodkjent Bentley.

Foto: James Callaghan

Rolls-Royce har hatt suksess med GTi-looken, unnskyld Black Badge-tilvalget, og Bentley har fulgt opp med ymse Black Specification. Nye Flying Spur S blir som en nytolkning. Ikke fullt så prangende kanskje som BS og BB, men uten chrome-detaljer er uttrykket litt opprørsk.

260.000 kroner dyrere

Bentley Oslo mener bestemt at «S-versjonen er verdt hver krone». Nye Flying Spur S starter på 2.950.000 kroner, som er 260.000 kroner mer enn «vanlige» FS Hybrid til 2.690.000 kroner.