Alphabet som er selskapet bak Google satser på førerløse taxier fra Waymo, mens Amazon utvikler en tilsvarende tjeneste under navnet Zoox. General Motors har kalt deres selskap Cruise, og fikk nylig tildelt lisens fra San Francisco som lar dem teste ut førerløse biler med passasjerer om bord i bygatene.
Vanskelig vurdering
Dagen etter at lisens var tildelt, krasjet en av de førerløse Cruise-bilene med en Toyota Prius, noe som ifølge ulykkesrapporten førte til mindre skader på personer i begge kjøretøyene. Sensorene og kamera om bord i Cruise-bilen skal ifølge selskapet vise at bilen sto stille da Toyota-en traff den. Hendelsen ser ut til å være et eksempel på det som kalles grensetilfeller i utviklingen av kunstig intelligens for biler.
Usikker
Ifølge rapporten svingte Cruise-bilen til venstre ut foran Toyota-en, som befant seg i et kjørefelt dedikert til å svinge til høyre. Toyota-en fortsatte i stedet rett frem, og traff Cruise-bilen. Basert på analyse av trafikksituasjonen har sannsynligvis Cruise-bilen regnet med at Toyota-en ville følge oppmerkingen i veibanen og svinge til høyre, men når det ikke skjedde valgte den å stanse fordi den ble usikker på hva den skulle gjøre.
En menneskelig sjåfør ville med all sannsynlighet oppfatte situasjonen, og akselerere for å ikke blokkere Toyota-en, men det er nettopp den type avgjørelser som viser seg svært vanskelig å programmere.
Hindret brannbil
Det skal også ha oppstått flere andre situasjoner der Cruise-biler har vært involvert, der de blant annet samlet seg i et veikryss og blokkerte all annen trafikk i flere timer før sjåfører fra selskapet kom og kjørte dem vekk manuelt.
Litt mer alvorlig er en hendelse der en brannbil under utrykning kjørte over i motsatt kjørefelt for å passere en søppelbil, og ble stående fordi en ubemannet Cruise-bil som kom kjørende også den gangen valgte å stanse. Mannskapet på søppelbilen fikk flyttet den, men det illustrerer hvor vanskelig det er å programmere inn den evnen mennesker har til å ta raske beslutninger i trafikken.