Kraftigste noensinne

Les hele artikkelen

Ti måneder etter at de første tegningene av Morgan Plus 8 GTR ble offentliggjort, er den første av det som kun skal bli ni eksemplarer ferdig bygd. Hvert eksemplar regnes som et one of a kind bespoke-bygg, og følgelig vil nok spesifikasjoner og farger variere. Den førstefødte har blå Yas Marina-lakk, som en hyllest til 1990-tallets Plus 8-racer «Big Blue».

Embed: Thomas Giertsen har gjort det slutt med Jaguar | Mil etter mil – en podcast om bil on Acast
https://play.acast.com/s/896caa1b-3f66-4934-a5f8-221d751eac13/61e86ad1f7f6ef0013019ab7

Bristol uteble

Nye Plus 8 GTR er bygd på chassis bygd før 2018, som opprinnelig var tiltenkt Bristol og deres speedster-modell Bullet. I stedet ble det med tanken, og Morgan hentet tilbake chassisene. Alle ni blir utstyrt med den gamle og selvpustende 4,8-liters BMW N62 V8-motoren, som også tjenestegjorde i X5, 550i, 650i og 750i, der den hadde litt færre hester.

AVSTUMPET: I profil ser det ut som om Morgan-en mangler «noe», der hekken stuper ned fra taket.
Foto: Morgan Motor Company
TILLETT: Skallsetene later til å stamme fra Tillett, men ser mer komfortable ut enn de er hos Caterham.
Foto: Morgan Motor Company
ANALOG: Instrumenter slik vi liker dem, analoge og uten store skjermer.
Foto: Morgan Motor Company
NY HEKK: Du ser det neppe med en gang, men Plus 8 GTR har faktisk en splitter ny hekk.
Foto: Morgan Motor Company

Grep som høy skulderlinje, redesignede hjulbuer, ny frontsplitter, nye forskjermer og en ny hekk – alle banket til for hånd i aluminium – preger bygget. Med luftinntak i hardtoppen er racing-estetikken komplett, mener Morgan selv. Innvendig er det tilsynelatende skallseter av karbonfiber, som i finere Caterham-bygg, og flust av racing-detaljer.

Dyrere og dyrere

Prisen er ikke offentliggjort, men Morgans øverste spesialbygg har de siste årene blitt dyrere og dyrere. Med såpass få eksemplarer og eksklusiviteten spikret er neppe en pris på 2,5 millioner kroner å ta for hardt i. Det kan til og med vise seg å være et konservativt estimat.