MT10 har vært sjef i MT-klassen helt siden introduksjonen in 2016 og denne nye modellen er basert pÃ¥ R1 og dens 998 rekkefirer – akkurat som forgjengeren. Yamaha har gitt sykkelen en grundig gjennomgang og gjort den til den rÃ¥este MT10 hittil – med sine 164 hester er den 6 hester sterkere enn fjorÃ¥rets modell. Motoren har fÃ¥tt en rekke nye deler, blant annet lettvekt stempler, rÃ¥der med offset og hardkrom sylinderløp, noe som gir bedret effektivitet. I tillegg er titanrÃ¥dene byttet ut med tyngre stÃ¥lrÃ¥der og det skal gi økt følelse av dreiemoment. EFI er modifisert for mer moment i mellomregisteret og bÃ¥de eksos og innsug er tunet for mer effekt.
Luftboksen har nÃ¥ 3 innsugstrakter, alle med forskjellig lengde og snitt. Dette skal i følge Yamaha skape et «sensuelt» lydbilde og for at du skal kunne nyte det fullt ut er sykkelen forsynt med «gjeller» pÃ¥ hver side av tanken som dirigerer innsugslyden rett til dine lengtende ører. Eksosanlegget av titan er ogsÃ¥ tunet for Ã¥ gi grovere lyd pÃ¥ lavere turtall. Det hele er selvfølgelig Euro5 godkjent – til tross for bass og sensualitet. Fronten, som definitivt skapte delte meninger i fjor, har fÃ¥tt et nytt og iltert utseende, komplett med øyebrynlignende kjørelys over lyktene. Nye karosserideler er ogsÃ¥
med å gi fronten et nytt preg. Ny Brembo radial hovedsylinder, mer komfortabelt sete, nye throttlemapping, ny 6 aksers IMU, quickshifter som standard og farge TFT display fra R1 kompletterer oppdateringene.