Kraftfull nyhet fra Mercedes

Les hele artikkelen

Et av hovedargumentene for å velge forrige utgave av Mercedes-AMG C 43 4Matic, var at den hadde en vellydende, turboladet V6-er under panseret. Lyden var nesten himmelsk, både ved oppstart og pådrag. Effekten var på 390 hestekrefter og 0 til 100 gikk unna på 4,7 sekunder.

Ny motor

Nå er en ny Mercedes-AMG C 43 4Matic på plass, men denne gangen har Mercedes-AMG vippet ut den elskede V6-eren og erstattet den med en firesylindret motor. Ja, du leste riktig. I en C-Klasse AMG sitter det nå en toliter. 

PRAKTISK, ELLER LITT MINDRE PRAKTISK? Nye Mercedes-AMG C 43 fås enten som stasjonsvogn eller sedan. 

Foto: Mercedes-AMG

Lyden i Mercedes-AMG A45 og de andre med samme plattform er slett ikke gal, og kanskje passende i en liten Mercedes, vil noen si. Men å overføre en firesylindret motor opp i C-Klassen er mer risikabelt. Det skal derfor bli spennende å se om folk faktisk er villig til å betale for en bil som nye C 43 AMG, siden noe av magien rundt motoren nå forsvinner. 

Mercedes-AMG C 43 4Matic Stasjonsvogn

 
MotorR4
Volum1991 cc
Effekt408 hk (+ 14 hk tilleggseffekt)
ved omdreininger6750 rpm
Dreiemoment500 Nm
ved omdreininger5000 rpm
Akselerasjon 0-100 km/t4,7 s
Toppfart265 km/t
Blandet forbruk (WLTP)8,8 – 9,2 l/100 km
Blandet CO2-utslipp199 – 209 g/km
Vekt1.810 kg
Drivlinje4Matic firehjulstrekk (31:69)
GirkasseAMG Speedshift MCT 9G
PrisFra ca. 900.000 kroner*
*Finansavisens anslag

Enda raskere

Færre sylindere er det, men samtidig mer motoreffekt – heldigvis. Ved hjelp av et 48 volts system som driver en elektrisk kompressor, yter motoren hele 408 hestekrefter ved 6.750 omdreininger. Avhengig av situasjonen gir systemet også en ekstra motoreffekt på 14 hestekrefter fra den beltedrevne startgeneratoren. Dreiemomentet er på 500 Nm ved 5.000 omdreininger.

Sedanen er likevel bare 0,1 sekund raskere enn den utgående modellen med V6-er, og den nye stasjonsvognen skal klare 0 til 100 på 4,7 sekunder. 

SORT OG KRAFTIG: Interiøret har tydelig preg av sportslige elementer. Blant annet er rattet er i perforert nappaskinn.

Foto: Mercedes-AMG

Som på vanlig C-Klasse får AMG-en også bakakselstyring på opp mot 2,5 grader, men der du må betale ekstra om du skal ha det i en vanlig C-Klasse, har AMG gjort dette til standardutstyr. 

Nye Mercedes-AMG C 43 kommer til Norge i løpet av høsten og prisene skal være klare til salgsstart, men nÃ¥r det blir, er ennÃ¥ ikke kjent. Forrige Mercedes C 43 startet forøvrig pÃ¥ 912.000 kroner med den nÃ¥ avgÃ¥tte V6-eren. Den vil bli husket.Â