Konkurs

Les hele artikkelen

Sigbjørn Sandnes har gjennom Sandnes Motorsport i Evje, en times biltur nord for Kristiansand, blitt stedet å skaffe seg Westfield-byggesett. Du vet, den Lotus Seven-lignende sportsbilen som minner mye om Caterham, men som (nesten) alltid har sett litt annerledes ut, for å ha sitt på det tørre. Siden norsk import startet i 2017 er det solgt over 30 byggesett.

OVERRASKET: Importøren fikk vite om konkursen på telefon fra Westfield-ledelsen. – Jeg har mistet én leverandør, men satser videre på MK Indy, sier Sigbjørn Sandnes.

Foto: Sandnes Motorsport

– Jeg leverte det siste byggesettet forleden dag. Det var en fullt utstyrt Westfield FW Special Edition. Prisen på den var vel 360.000 kroner, sier Sigbjørn Sandnes til Finansavisen Motor.

KREVER ORDEN: Byggesettene fra Westfield var bedre sortert enn mange, men systematisk jobbing var påkrevd.

Foto: Westfield

Mye penger for et byggesett, tenker du kanskje, i sær når en ny Mazda MX-5 Roadster starter på 388.400 kroner. Ikke stort mer enn Westfield-en, og et hav bedre komfort og sikkerhet. Men sammenligner du først byggesett med serieproduserte modeller, har du ikke tatt poenget. Den rimeligste varianten av Westfield, kalt Classic Special Edition, kostet fra 320.000 kroner.

Mer moro enn nybil

Halve moroa er å bygge bilen selv, bli kjent med chassiset og hvor alle delene passer inn i helheten. Knut Kristian Holmberg (49) som jobber i Kongsberg Gruppen, lot seg fascinere av Westfield. Førstevalget var Caterham, men de ville ikke selge biler som «kit car» til Norge.

SELVGJORT ER VELGJORT: Originalpolitiet får ikke stort å kritisere på en selvbygd bil. Knut Kristian Holmberg brukte 9-10 måneder på å bygge sin Westfield hjemme i Vestfold.

Foto: Privat

– Caterham leverer ikke byggesett utenfor Storbritannia, og i 2017 da jeg bestilte bil var det kun Westfield som leverte nøkkelferdige byggesett. Jeg snakket med salgssjefen til Caterham i flere måneder, men det var ingen unntak. De tilbyr ingen garantier eller support utenfor Storbritannia.

Holmberg er likevel superfornøyd. Før byggesettet kom til Norge, ble setene trukket i ekte skinn av en salmaker i England. De av oss som er mer enn 180 centimeter på strømpelesten, kan konstatere at plassen og komforten kan være bedre i en Westfield enn i en Caterham.

LITT ANNERLEDES: Westfield har alltid sett litt annerledes ut enn Caterham. Vi synes setene er bedre i Westfield. Foto: Privat

Stor mestringsglede

Mestringsgleden er enorm når man bygger bil selv, men må en ikke være flink til å mekke?

– Nei, men det er en fordel å kunne lese seg opp, planlegge og være litt strukturert. Bilen skal jo godkjennes av Vegvesenet, sier Knut Kristian Holmberg.

ØNSKET CATERHAM: – Førstevalget var en Caterham, men de leverer ikke byggesett utenfor Storbritannia, sier Knut Kristian Holmberg som i stedet bygde seg en Westfield. 

Foto: Privat

– Hva kostet det å bygge bilen?

– Jeg var tidlig ute og heldig med valutaen. For meg kostet det ikke særlig mye mer enn 230.000 kroner. Selve byggingen tok vel cirka 9-10 måneder, med en god del kaffekopper og venner innom på besøk.

– Hva var det beste øyeblikket?

– Det absolutt beste var da motoren ble satt inn, og vi skulle starte den for første gang. Det var et herlig øyeblikk. Det vanskeligste var kanskje det elektriske anlegget, og det at jeg hadde lyst til å være i garasjen «24/7», forteller Holmberg.

Det er et kjent fenomen. Lidenskapen tar av, og familien kan tro at man ikke ønsker kontakt.

– Slipper engangsavgift

«Kit cars» er hobby og livsstil for en smal nisje, men entusiasmen brer om seg på Facebook og Instagram. Entusiastene legger ut bilder av ferdigbygde dashbord, montering av drivlinjer og siste finish. Westfield er ikke bare en lavere bil enn de fleste andre, avgiftene er også betydelig lavere.

– Med «amatørbygg» slipper man å betale engangsavgift. Du må selvfølgelig betale et gebyr til Biltilsynet, for å sjekke at du har bygd bilen etter alle gjeldende regler, men selv om det gebyret stiger jevnt og trutt, er det fortsatt kun på 10.050 kroner, forteller Sigbjørn Sandnes.

BACK TO BASICS: Man trenger ikke mye for å ha det moro på landeveien. Westfield tar deg nærmere underlaget enn biler flest. Et knippe biler som er bygd i Norge i nyere tid.

Foto: Sandnes Motorsport

Det kan høres mye ut, men er egentlig ikke det. Innbakt i gebyret hører det med behandling av søknad, besøk av to inspektører i garasjen hjemme to ganger i løpet av byggeprosessen og sist sluttgodkjenning. Ekstra utlegg som hjulstillingskontroll og vrakpant, må regnes med. Det finnes for øvrig flere andre «Seven»-produsenter, som DAX, Tiger, Birkin og MK Sportscars.

– Hva betyr Westfield-konkursen for deg som importør?

– I første omgang ser jeg ut til å tape penger på et Chesil-byggesett, som jeg har bestilt og som jeg fortsatt venter på. Jeg mister jo hovedleverandøren min, men jeg har også agenturet på MK Sportscars og kommer til å fortsette i bransjen, mener Sigbjørn Sandnes bestemt.

Foto: Westfield/Sandnes Motorsport

Satset for bredt

Westfield kjøpte som kjent opp britiske Chesil i 2019, en mangeårig produsent av Porsche 356-replikaer, som leverte både nøkkelferdige biler og byggesett av høy kvalitet.

Fra en sped start i 1983 og frem til i sommer, har Westfield etter eget utsagn solgt mer enn 13.000 biler. Nylig fikk selskapet egen forhandler i Dubai, og gjennom Niche Vehicle Network ble det utviklet en ny elbilplattform, Aura, som søsterselskapet Potenza Technology var involvert i. Chesil Speedster 356 Replica fikk en ny vår som elbil. Som skapt for norske somrer, tenkte vi, men den gang ei.

EN AV DE BEDRE: Chesil Speedster 356 er en av de bedre replikaene av Porsches evigunge 356. Foto: Westfield

– De norske amatørbygg-reglene tillater ikke amatørbygg med elektrisk drivverk, og ferdig bygd ble elbilen altfor dyr – tenk mer enn 700.000 kroner. Derfor bestilte vi Chesil 356-byggesettet som jeg nevnte, med bensinmotor, og vi har allerede fått mange henvendelser på den, sier Sandnes.

– Hvorfor har Westfield gått dunken, og lar det seg gjøre å holde selskapet gående?

– Jeg tror det er mulig å drive Westfield videre, hvis de holder seg til kjernevirksomheten som er «kit car». Dessverre har de involvert seg i mye annet som ikke har gitt resultater, som eksempelvis autonome busser, sier Knut Kristian Holmberg.

Det stemmer.

ROBOT-BILER: Westfield utviklet flere selvkjørende kjøretøy, til bruk på flyplasser og turistreisemål. Foto: Westfield Autonomous Vehicles

Westfield som på det meste bygde 400 sportsbiler i året, utviklet selvkjørende biler til bruk på flyplassen Heathrow, samt en selvkjørende gatefeier. Det ambisiøse målet var at selskapets selvkjørende kjøretøy, «skulle bli som Boeing og Airbus i den automobile verden». Konkursboet som omfatter Westfield Sport Cars og Westfield Autonomous Vehicles, blir administrert av Mark Bowen hos MB Insolvency. Kreditorer og kunder skal holdes oppdatert.

MC-motor i pipeline

Flere har strevd i lys av Brexit og pandemien. Chassis-produsenten til Chesil gikk konkurs først. Importøren sier at de har kontakt med flere underleverandører, for å sikre fortsatt deletilgang.

Nå skal det satses på bil- og MC-motor. MK Sportscars benytter enten Mazda MX-5-komponenter eller Suzuki Hayabusa-drivverk. Begge har sitt publikum. Mazda-girkassen er legendarisk og Morgan bruker den i nye Super 3. Hayabusa-motor og sekvensiell girkasse oser full tenning og raske girskift gjennom den norske fjellheimen. Så enkelt er det dog ikke.

OVERTAR JOBBEN: MK Indy er Seven-lignende byggesett som minner mer om Caterham enn Westfield noen gang har gjort. Foto: MK Sportscars

– Vi holder på å utvikle et komplett MK Indy-byggesett med ny motor tilpasset det norske regelverket. Hayabusa-motoren blir for kraftig, men vi vil bruke en Suzuki MC-motor med mindre effekt, da vårt regelverk er begrenset til 20 kW pr. 100 kilo. Om det ikke frister kan du alternativt få et kit á la Westfield, med Ford Zetec-motor og T9 girkasse, poengterer Sandnes.

Ettersom MK er litt lettere enn Westfield, med en egenvekt ned mot 500 kilo, blir effekten på de kommende bilene omtrent 150 HK. Sandnes Motorsport er chassis-leverandør til Seven Racing-klassen, som kjører på Vålerbanen, Rudskogen og Soknedal i Rogaland. Det er én inngangsbillett til racing for mange. Hittil er fem biler fra MK Sportscars under bygging.