Norges mest populære dieselbil i 2021 var Skoda Kodiaq med 817 registrerte biler, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Av de få dieselbilene som faktisk ble solgt i Norge i fjor, (salget dalte 41 prosent til 7.093 biler) er det de typisk fornuftige familiebilene nordmenn valgte. Peugeot 5008, VW Tiguan og Skoda Superb er blant topp 10. Snork.
Startpris: Godt over millionen
Mercedes-Benz GLS er Norges 48. mest populære dieselbil med 23 registreringer i 2021, ifølge OFV. At dette beistet ikke er utpreget populær i Norge, er imidlertid ikke overraskende. Startprisen på nærmere 1,37 millioner kroner er velegnet til å skremme vekk de fleste lønnsmottakere, men de som ikke lar seg affisere av slike summer, vil nok likevel føle en viss usikkerhet rundt dette.
Interessant nok fås Mercedes-Benz GLS med en slagkraftig åttesylindret bensinmotor på 489 hestekrefter, men denne starter på over 1,8 millioner kroner.
V8 diesel? Glem det
Testbilen som nå er dratt med ut på sleipe og saltede vinterveier, en Mercedes-Benz GLS 400 d 4Matic, er modellen med den største dieselmotoren Mercedes-Benz lager. Før fantes en V8, den såkalte OM629 som fiffig nok også ble videreutviklet til bruk i fly, men denne ble ikke med videre da GLS ble fornyet i 2013 og dukket heller ikke opp da nåværende GLS første gang ble vist i 2019.
Nei, dieseldrikkende V8-ere er dødt, men Mercedes har heldigvis utviklet en ny 3,0-liters rekkesekser som lever i beste velgående under panseret i GLS og noen andre dyre Mercedeser.
Motoreffekten er på mektige 330 hestekrefter og det vris ut hele 700 Nm som er nok til å sende bilen i 100 på bare 6,3 sekunder. Det oppleves som adekvat i en bil som dette, og når full tank samtidig indikerer en potensiell rekkevidde på over 1.100 kilometer, kan du kose deg bak rattet her.
Vinterbil
Det er ikke bare når du komfortabelt suser forbi lange køer med stakkarslige elbiler, at du gosser deg bak rattet i en Mercedes-Benz GLS 400 d. Også når snøen laver ned og andre biler enten setter seg fast, eller sjåførens selvtillit svinner hen, kjenner du på kraften denne bilen hyggelig nok gir deg. Også i overført betydning.
Med luftfjæring hever du bilen til sitt høyeste nivå og lar 4Matic firehjulsdriftsystemet gjøre jobben for deg. Selv om GLS er over 5,2 meter lang oppleves den ikke som uoversiktlig. Heller ikke på glatte vinterveier føler du at kontrollen over slagskipet mistes. Det er på denne tiden av året det virkelig er moro å ha en beredskapsbil som dette.
Litt irriterende er det imidlertid at bilen av og til tror at snø er fysiske hindringer du må stoppes fra å kjøre over – typisk i situasjoner der du har rygget litt i forveien. Her tror bilen at den vet bedre enn deg, og det er ofte feil på norsk vinterføre med høye brøytekanter. Det kan imidlertid være riktig av bilen å passe litt ekstra på i trange parkeringshus i Italia.
Problemer med elbiler
På Facebook kan du lese om nordmenns desperasjon med elbiler i kulden. Varmeapparat som ikke blåser varmt nok og dugg på ruten er en gjenganger. Det blir nesten komisk å tenke på slikt når en bil som Mercedes-Benz GLS gjør alt det du ønsker på vei til og fra hytta. Og Mercedes’ elbilkunder er ikke skånet for problemer på vinterføre, siden noen EQC-eiere rapporterer har rapportert om problemer med luftfjæringen når kulden setter inn.
Mercedes-Benz GLS er uansett en ypperlig vinterbil, men det er dessverre ikke alt som er positivt ved denne bilen. Interiøret er i utgangspunktet velbygd og påkostet, men det må tas som den største selvfølgelighet når testbilens pris havner på rett over 1.860.000 kroner. Utstyrsgraden er omtrent den samme som i en elektrisk Kia, men enkelte nedre plastelementer er ikke bedre på Mercedes’ SUV-toppmodell enn hos rimelige, koreanske bilprodusenter.
Et enda litt mer påkostet GLS-interiør hadde vært hendig, også siden Land Rover nylig har lansert en helt ny Range Rover der innsiden føles mer luksuriøst enn hva Mercedes-Benz forsøker å friste med i GLS. Vi mener at GLS-eierne fortjener et like forseggjort interiør som det du får i den eminente S-Klassen.
Også BMW X7, kanskje den argeste konkurrenten Stuttgart har mot seg, byr på et noe mer påkostet interiør, men her er ikke forskjellen vesentlig.
Siden GLS har syv seter, finnes det øvrige alternativer med akseptabelt snobbenivå. Både Audi Q7 og Volvo XC90 får deg til å fremstå vellykket og ganske bemidlet, men helt på høyden med X7 og testens Mercedes, er de nok ikke.
Det er heller ikke Ford Explorer, av åpenbare grunner.
Trygg vinterbilist
Det som er vesentlig, er at Mercedes-Benz GLS 400 d 4Matic gjør deg til en bekymringsfri og komfortabel vinterbilist i land som med klaprende kulde tar knekken på elbilrekkevidde. Ja, det finnes betydelig raskere elbiler til langt lavere priser, men en stor Mercedes med syv seter, enormt med plass og trygghet på vinterføre er ekstremt tiltalende og samtidig politisk ukorrekt. Alt det er egenskaper noen fortsatt liker.
Mercedes-Benz GLS 400 d
Motor: 3,0 l. R6, diesel
HK/kW/Nm: 330/243/700
0-100 km/t: 6,3 sekunder
Toppfart: 238 km/t
Egenvekt: 2.430 kg
L/B/H: 520/195/182 cm
Forbruk: 0,80 l/mil
CO2-utslipp: 210 g/km
Bagasjerom: 355/650/2.400 liter
Priser:
Startpris (GLS 350 d): 1.369.000 kroner
GLS 400 d med utstyr: 1.862.110 kroner
- Pluss
Solid skyv fra kraftig dieselmotor
Kapabel på vinterføre
- Minus
Prisen er frisk
Ikke akkurat politisk korrekt
- Design
Mercedes-Benz GLS er et skikkelig beist av en bil. Den ser tøff ut, noe folk på gante også legger merke til.
- Førermiljø
De to skjermene er skarpe og lekre, setene er behagelige og de store håndtakene i midtkonsollen kule.
- Kjøreegenskaper
Sett bilen i sitt mest sportslige kjøreprogram og du kan kose deg bak rattet her, men noen sportsbil er det definitivt ikke.
- Ytelser
330 hestekrefter og 700 Nm gjør at GLS 400 d føles rask nok for de fleste.
- Plass
Her er det bare å laste på med barn og utstyr. GLS gjør feriene bekymringsløse.
- Mye for pengene
Dette er ingen elektrisk Skoda. GLS er en modell Mercedes-Benz tar seg godt betalt for.
- Score 8/10
Du er villig til å bruke mye penger på bil og samtidig vise deg frem. Tenker du slik, drømmer om mye plass og ikke vil ha elbil, er GLS 400 d perfekt.