Kongebiler på utstilling

Les hele artikkelen

– Dette er antakelig den første bilen som vi har hatt i vår familie – i Norge, sa Kronprins Haakon under åpningen av utstillingen i Dronning Sonja KunstStall og pekte på en grønn miniatyrutgave av en Cadillac fra 1912.

Elbil først

Minityrbilen ble kjøpt av Dronning Alexandra av Storbritannia og gitt i gave til barnebarnet sitt, Kronprins Olav. Den ble bygd i anledning av at Cadillac introduserte selvstarteren det året, og den ble drevet av kun startmotoren så lenge batteriet hadde strøm.

STARTEN: Cadillac markerte at de introduserte selvstarteren i 1912 ved å bygge to slike miniatyrbiler. En fikk daværende Kronprins Olav i gave, og den er bevart på NTM.

Ivar Engerud

Tar en med lekebilen, så var Kongehusets aller første bil faktisk en elbil.

– Jeg hadde selv gleden av å kjøre den på Kongsgården på Bygdøy, samme sted som min bestefar. Den hadde en toppfart på 20 km/t og rekkevidde på 25 kilometer.

Bilenes konge

Kong Haakon VII ville vente til den nye Motorvognloven ble vedtatt i 1913 før han anskaffet kongehusets første kjøretøyer. Bilene han hadde valgt var to belgiske luksusbiler av merket Minarva. Med sine sleidemotorer hadde de en nærmest «lydløs» gange, noe som ble utnyttet i reklamen som forkynte av Minerva var «Bilenes konge. Kongenes bil».

NORSK HÅNDVERK: Kong Haakons Minerva ble levert i 1913, med karosseri bygd i Kristiania.

Ivar Engerud

– Bilene kom som komplette chassis fra Belgia, mens de fikk karosserier bygd av norske karosserimakere i datidens Kristiania. Begge Minervaene ble sendt til skroting etter endt tjeneste på slottet rundt 1930, men heldigvis fikk Norsk Teknisk Museum innvilget anmodningen om å få en av bilene, slik at den er bevart for ettertiden, fortalte Kronprinsen engasjert mens han vandret mellom de ulike generasjoners biler.

Kontinuitetsbærere

Den spesielle og praktfulle historiske bilparken på Slottet har en kontinuitetsbærende kraft når du ser bilene som er innkjøpt i ulike tidsepoker av ulike regenter. Og ikke minst har utstillingen mange praktfulle bilder som viser hvordan bilene nesten alltid er sentrale når kongehuset møter folket i ulike anledninger.

Den åpne Buick Roadmaster som daværende Kronprins Olav og Kronprinsesse Märtha fikk i gave av GM på besøk i USA i 1939, bærer i dag A-1. Den er selvsagt på plass. Det samme er Kong Haakons 1942 Packard (som vi presenterte for et par utgaver siden), 1966 Lincoln Continental som ble brukt i både Kong Haralds og Kronprins Håkon Magnus bryllup.

BRYLLUPSBILEN: Denne 1966 Lincoln Continental ble kjøpt av Kong Olav og brukt både i Kong Haralds og Kronprins Håkon Magnus sine bryllup.

Ivar Engerud

Også dagen førstebil, en Audi Limousine (A-2) står i utstillingen, dersom den ikke er ute på oppdrag. Kronprinsens Think og et utvalg av militærpolitiets paradesykler bidrar til en intim og unik utstilling med praktfulle kulisser i stallen. Ikke minst gjør en rekke objekter og historiske bilder fra slottets samlinger som utstillingen til «noe mer» enn en bilutstilling.

Utstillingen er åpen til 15. mai.

DEN NORSKE LØVE: Utstillingen i Dronning Sonja KunstStall inneholder kremen av paradebiler fra slottsgarasjen.

Ivar Engerud