Kommer med uvanlig kombinasjon – for å jakte på kjøreglede

Les hele artikkelen

De av leserne som følger med på TV-serien om Truls og Hellstrøms bistro, har kanskje fått med seg episoden der en av gjestekelnerne spør hvorfor Hellstrøm ikke bruker gassgrill. Da forklarer kokken at ekte BBQ handler om forbrenning, god tid og skikkelig røyksmak på kjøttet. Og det er noe av den samme filosofen som tilsynelatende ligger bak lanseringen av den nye Porsche 911 Carrera T.

Tour på butikken

911 er en av de få modellene der du kun trenger å oppgi tallet, fordi alle som får oktantall på blodprøven vet hva du snakker om. Og som så ofte før, har også bokstaven T historikk i svart-hvitt.

DIRIGENT: Med syvtrinns manuell kasse som standard i Porsche 911 Carrera T kan du spille på boksersekseren med både hender og føtter. 

Foto: Porsche

Den første 911T ble lansert i 1968, og bokstaven indikerte at dette var en Touring-modell. Og selv om det stort sett gjelder alle biler enten du tar en tur på butikken eller gjennom Europa, skal altså 911 Carrera T også være ment for Touring.

Langsommere enn standard

For at du skal få mest mulig nytelse ut av turen har de derfor montert en syvtrinns manuell kasse som standard. Den skal du bruke til å spille på mest mulig av registeret til den treliters bokser-sekseren på 385 HK og 450 Nm hentet fra innstegsmodellen Porsche 911 Carrera.

LETT OG LANGSOM: Porsche 911 Carrera T er den letteste og langsomste standard modellen i 911-serien, med sterkt fokus på at hver sving skal skape gyldne øyeblikk. 

Foto: THOMAS STROGALSKI/Porsche

Fra 0 til 100 km/t skal ta 4,5 sekunder, og toppfarten er oppgitt til 291 km/t. Det er noen tideler og et par kilometer langsommere enn basismodellen, og det er nok mye av poenget med Porsche 911 Carrera T. Odd Børretzen sang at han seilte så langsomt han kunne, for turen var jo over når han kom til land.

Gleder ørene

Fokus har helt tydelig vært på det å fremkalle flest mulig gyldne øyeblikk, og ikke lavest mulig rundetider i Porsche 911 Carrera T. Baksetene er sløyfet for å spare vekt, og bilen kommer som standard med Sport Chrono, ti millimeter lavere PASM fjæring, sportseksos for å glede ørene dine, moment-fordeling (PTV) og mekanisk differensialsperre som standard. I tillegg skal tynnere glass og lettvektsbatteri til sammen gjøre dette til den letteste av standard 911-modellene med 1.470 kg.

NOSTALGI: Porsche 911 Carrera T spiller uten blygsel på nostalgi, og er dekorert med grafiske elementer som minner om klassiske modeller fra tidligere tider. 

Foto: Porsche

Sort-hvitt

Utseendemessig henter også Porsche 911 Carrera T inspirasjon fra kartoteket. Grafiske elementer på dørene og sorte sidespeil minner om klassiske modeller. Fargevalget inkluderer fire farger uten metallic, sort, hvitt, Guards Red og Racing Yellow. I tillegg går det an å velge mer forseggjorte kulører, alt etter lommebok og interesse. 

Bilen skal ifølge Porsche være hos forhandlere i februar 2023, og prisen i Tyskland starter på 123.845 euro som blir omtrent 1.287.000 kroner før norske avgifter.