Første generasjon BMW M2 ble lansert i 2015 og nærmere 60.000 eksemplarer ble solgt. Til våren kommer en helt ny generasjon, noe som lover godt for bilentusiastene – også i Norge.
For nye BMW M2 holder på konseptet mange er blitt glad i. Dette er som før, en kompakt sportsbil med treliters turboladet rekkesekser under panseret, bakhjulsdrift og mulighet for manuell girkasse for dem som vil velge vekk åttetrinns automaten.
Motoren yter 460 hestekrefter og har et maksimalt turtall på 550 Nm. Det er en betydelig økning sammenlignet med originalen som dukket opp i 2016. Første generasjon M2 hadde 370 hestekrefter ved start, men effekten steg noe etterhvert som spesialmodellene dukket opp.
På nye M2 er imidlertid 460 det som skal til for å sende bilen i 100 km/t på 4,1 sekund med automat og 0,2 sekunder senere om du går for manuell girkasse. Toppfarten er begrenset til 250 km/t, men kan økes til 285 km/t med den såkalte M Drivers-pakken. Da får du også med en dag med kjøretrening hos BMW M Driving Experience.
– For puristene, hvor samspillet mellom bil og sjåfør er selve essensen av kjøreglede, er det selvsagt stas å kunne tilby en sportsbil med manuelt gir i 2023, forteller Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør hos BMW Group Norge.
Ikke diger
BMW har allerede en M3 sedan, M3 Touring samt flere M4-varianter å velge mellom. Det gir grunn til å lure på om nye M2 har spesielt mye for seg, men når det dykkes litt ned i tallene, blir det hele mer tydelig.
Sammenlignet med M3 og M4 er nye M2 synlige 214 mm kortere og har en 110 mm kortere akselavstand. Samtidig har M2 en betydelig bredere sporvidde enn en vanlig BMW 2-serie Coupé, noe som fremgår tydelig av designspråket.
At utformingen søker å understreke bilens bredde og sportslige kjøreegenskaper, er åpenbart.
Hentet fra M3
Et annet spennende aspekt med nye M2, er at den får mer av M-godbitene slik de mer kostbare og kraftige modellene har. Knappene for å sette opp motor, gir, styring og understell er nå mer som på M3 og M4. I tillegg kommer funksjonen der du enkelt kan deaktivere sikkerhetssystemene ment for vanlig vei, slik at du kan konsentrere deg om banekjøringen. Da vil også iDrive-skjermen i midten skru seg av så du ikke blir forstyrret.
Nye BMW M2 utstyres med 19-tommers hjul foran og 20-tommers hjul bak – likt som på M3 og M4 før oppgraderinger. Du får også tak i blanklakkert karbonfiber, men på M2 koster det ekstra. Det samme gjelder de mildt sagt heftige M karbon bøttesetene som gir en hendig vektbesparelse på 10,8 kg.
Pris og levering
– De første bilene ruller ut på verdens veier i april 2023 og norske forhandlere vil åpne for bestilling om kort tid. Med dagens avgifter vil vår nye kompakte kjøremaskin få en startpris på 1.080.900 kroner. Sammen med helt nye BMW M3 Touring, vil den helt nye BMW M2 være levende bevis på at BMW også kan by på opplevelser for de med noen dråper bensin i blodet, når hverdagen i stor grad er elektrisk, sier Tegneby.
Da forrige BMW M2 ble lansert for over seks år siden og kostet i sin tid fra 843.100 kroner.