Premieren pÃ¥ den nye James Bond-filmen No Time To Die er endelig klar, som nummer 25 i rekken i 007-franchisen.Â
Filmen har allerede vært utsatt to ganger, men nÃ¥ er Daniel Craig klar til Ã¥ vise seg frem i sin siste opptreden som britisk agent. Det har heller ikke manglet pÃ¥ lovord fra kritikerne som har fÃ¥tt en sniktitt pÃ¥ nykommeren, som ogsÃ¥ har innslag fra Norge.Â
James Bond-filmene er ikke bare synonymt med våpen, eksplosjoner og pene damer. Det er også en rekke godbiter for motorentusiaster.
007-universet har tidligere bydd på både Lotus Esprit S1, Jaguar XKR og Toyota 2000 GT, i tillegg til et tysk innslag i BMW Z8 og en amerikansk variant i Ford Mustang Mach 1. Det er likevel ingen tvil om at James Bond liker å holde det britisk, og modeller fra Aston Martin er alltid en innertier. Blant de mest kjente er DB5, DB10 og V8 Vantage Volante, for å nevne noen.
Firkløver fra Aston Martin
No Time To Die er intet unntak pÃ¥ bilfronten og den er proppet med ulike biler. Tyngden ligger som vanlig pÃ¥ det britiske, men regissør Cary Joji Fukunaga har ogsÃ¥ funnet frem litt italiensk krydder og en japansk SUV.Â
Det mest stilfulle og elegante mÃ¥ sies Ã¥ være Aston Martin DB5. Daniel Craig har allerede rukket Ã¥ bli kjent med klassikeren fra 1963 i bÃ¥de Skyfall og Spectre, og den har tidligere vært med i Goldfinger, Thunderball og GoldenEye. Med sin fireliters rekkesekser under panseret og 282 hestekrefter sparket den godt fra seg da den ble lansert.Â
I tillegg til DB5 figurerer det ogsÃ¥ en V8 Vantage fra 1977 i filmen. Modellen har tidligere vært kjørt i The Living Daylights fra 1987 med Timothy Dalton i hovedrollen.Â
Spol frem en god del Ã¥r sÃ¥ finner vi to langt mer moderne tilskudd i Aston Martin-rekken, nærmere bestemt DBS Superleggera og Valhalla. Førstnevnte skal kun være med i noen fÃ¥ korte klipp i filmen, men det burde holde for Ã¥ fange oppmerksomheten til bensinelskere. Superleggera kan skilte med 725 hestekrefter, 0-100 pÃ¥ 3,4 sekunder og en toppfart pÃ¥ 340 km/t. Norsk innstegspris starter pÃ¥ 3,79 millioner kroner.Â
Valhalla er et helt annet villdyr. Her er det snakk om superbilytelser og et særegent og ekstremt design. Det er en plug-in-hybrid med 954 hestekrefter, som sparker unna 0-100 pÃ¥ elleville 2,5 sekunder. NÃ¥la stopper heller ikke fÃ¥r du nÃ¥r 347 km/t. Vil du sikre deg et eksemplar mÃ¥ 9 millioner kroner legges pÃ¥ bordet, en pris som er basert pÃ¥ dagens avgifter og eurokurs.Â
SUV, italiensk krydder og japansk tvist
Britene har ogsÃ¥ klart Ã¥ lure inn to SUVer i Land Rover Defender og Range Rover Sport SVR. Defenderne i filmen er en egen V8 Bond Edition i helsvart drakt med knall blÃ¥ bremsecalipere, spesielle 007-merker og helt svarte felger pÃ¥ 22 tommer. Produksjonen av spesialmodellene er begrenset til 300 eksemplarer.Â
Range Rover Sport SVR, der SVR er kort for «Special Vehicle Operations», leverer 575 hestekrefter fra en motor med Ã¥tte sylindere i V-formasjon. Topphastigheten ligger pÃ¥ 282 km/t og sprinten fra 0-100 gÃ¥r unna pÃ¥ 4,5 sekunder.Â
Det er ogsÃ¥ et italiensk innslag i Maserati Quattroporte IV, som ble produsert fra 1994 til 2000. Den er designet av Marcello Gandini, som ogsÃ¥ stÃ¥r bak designet pÃ¥ Lamborghini Countach. Modellen kom bÃ¥de med V6-motor og i en V8-utgave.Â
Japanerne er ogsÃ¥ representert med velkjente Toyota Land Cruiser, en modell som har vært representert i modellutvalget siden 50-tallet.Â