De skjønner neppe hva som møter dem, de få innbyggerne som har beveget seg inn i sentrum av slumrende Son denne tidlig høstdagen. Den blå kolossen fyller nærmest hele den brosteinsbelagte veibanen mellom de hvite husene der den glir lydløst gjennom smugene i sommerperlen ved Oslofjorden.
Gigantisk arbeidsverktøy
Den gedigne blå ovalen avslører at det er en Ford, men F-150 er ikke noe hverdagssyn her hjemme, og de engelske skiltene gjør mysteriet for hvermansen enda større.
Blant den potensielle kundegruppen av håndverkere går imidlertid jungeltelegrafen raskt: «Det er en Ford F-150 Lightning i Son!». Utover formiddagen dukker de opp for å ta vidunderet de har hørt om – og har lyst på – i øyesyn.
Det de får se er en fullsize, helelektrisk pickup på 2,7 tonn. Den ruver godt i landskapet med sin lengde på 5,9 meter, bredde på 2,44 meter (med speilene ute) og høyde på to meter. Med nok av plass både på planet og i frunken, samt dobbeltkabin og 4,5 tonn nyttelast er dette en drøm for de som er i den ligaen.
Kjempeetterspørsel i USA
Bilen som er i Son denne dagen er en av to som er på turne i Europa for å tease modellen i markedet, dog uten å gi et fnugg av håp om noen snarlig Norges-debut. Ingen beslutning om Europa-lansering er tatt. Ford Norge vet heller ikke noe om når en slik beslutning – eller sågar vurdering – skal tas.
Først skal etterspørselen på hjemmemarkedet møtes, og den har vært formidabel skal vi tro Ford. Med 45 år som USAs mest solgte bilmodell er kundegrunnlaget enormt, og det tok ikke lang tid å fylle opp to års produksjonskapasitet for den elektriske versjonen: 200.000 ordrer.
Nå skal man øke kapasiteten med 50 prosent, men det tar neppe lang tid før også den er solgt på hjemmemarkedet. Og hjemmemarkedet har sannsynligvis full prioritet, siden det er der modellen vil bli målt og veid mot (den foreløpig virtuelle konkurrenten) Tesla Cybertruck.
Uviss fremtid
Det er ikke mange år siden Ford-sjef Mark Fields måtte gå fordi han ikke skapte verdier nok for aksjeeierne. Det akter ikke dagens sjef Jim Farley å gjøre, og i kampen om markedets oppfatning av de to merkene vil akkurat denne modellen være helt avgjørende.
Hver måned uten Cybertruck på det amerikanske markedet er en seier i den krigen, og i det perspektivet blir Europa nærmest uinteressant. Og siden Cybertrucken heller ikke er godkjent i Europa, er det ikke her slaget står.
Voldsomme ytelser
Pickupen er ikke bare gedigen å se til. Den kommer også med ytelser som imponerer. Med batteristørrelser på 98 og 131 kWh gir det en EPA-rekkevidde på henholdsvis 370 og 514 kilometer. Den amerikanske målingen er strengere enn WLTP-standarden, så rekkevidden skal være mer reell.
Det forutsetter imidlertid at du ikke lar deg friste alt for mye av de 580 hestekreftene den firehjulsdrevne pickupen byr på og som kan bringe deg fra stillestående til 100 km/t på 4,5 sekunder.
Trange veier fra Son er ikke akkurat ideelle for en slik koloss, men den styrer bedre enn vi hadde ventet på relativt svingete veier til Hølen. Ikke minst takket være at denne ikke har stiv bakaksel og har relativt lavt tyngdepunkt.
Og ut på mer oversiktlig og raskere vei blir det relativt klart at Ford neppe lyver på seg en raskere bil enn den er. Det flytter seg voldsomt, og det er en spesiell følelse å sitte såpass høyt over bakken med ytelser du forbinder med lave sportsbiler.