BMW eier allerede britiske Mini og luksusbilprodusenten Rolls-Royce. Nå har tyskerne sikret seg rettighetene til bilprodusenten Alpina – et bilmerke som siden 60-tallet har bygget seg opp med luksusmodifisering av BMW-modeller solgt blant annet i Europa, Japan og USA.
Kun navnet, ikke fabrikken
BMW og Alpina har samarbeidet i mange år, hvor Alpinas biler er blitt solgt gjennom BMWs forhandlere flere steder. Senest i 2020 inngikk BMW og Alpina en femårsavtale hvor Alpina-modellene delvis skal produseres hos BMW, før de sendes videre til det familieeide selskapet Alpina Burkard Bovensiepen GmbH ved Buchloe, utenfor München.
Ved fabrikken i Buchloe settes BMW-ene sammen og ferdigstilles med Alpina-elementer som motor, girkasse, interiør og karosserideler. Dette arbeidet skal pågå til 2025, men deretter vil BMW forsøke å finne andre oppgaver til de 300 ansatte Alpina har i dag.
BMW overtar kun navnet Alpina, mens den familieeide fabrikken ikke skifter hender. Selv om dagens produksjonsmåte stanser 31. desember 2025, vil Alpina-familien fremdeles tilby service og reservedeler på ubestemt tid.
Utslipp og elektrifisering
Bakgrunnen for salget av rettighetene til Alpina-navnet, skal blant annet være at fremtidens elektrifisering gjør det mer risikabelt for små bilprodusenter. Alpina solgte om lag 2.000 biler i 2021 fordelt på selskapets 13 modeller.
I en pressemelding trekker BMW og Alpina også frem at strengere krav til utslipp, mer arbeid med programvarevalidering og krav til førerassistentsystemer gjør oppkjøpet fornuftig. Å være en liten produsent som står på egne ben, er tydeligvis vanskelig.
Alpina begynte med tuning av BMW-er og biler til motorsport på 60-tallet, men startet med egen produksjon av biler i 1978. Siden 1983 har Alpina vært registret som frittstående bilprodusent i Tyskland.
Kommende elbilmodeller?
Med Alpina nå som en del av BMW-gruppen, kan det bare spekuleres i hvilke nye modeller BMW velger å sette det eksklusive Alpina-merket på. For entusiastene har Alpina betydd særdeles motorsterke biler på 80-tallet, og selskapet markerte seg med verdens raskeste sedan i 1989, en Alpina B10 Biturbo som i dag er et ettertraktet samlerobjekt.
Bilen hadde 360 hestekrefter og en toppfart på 290 kilometer i timen. Totalt ble det produsert 507 eksemplarer av B10 Bitrubo frem til august 1994.
Ifølge BMW-kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby er det for tidlig å kunne kommentere om Alpina vil lansere sin versjon av elbilen BMW i4 eller iX. I Norge har ikke Alpina vært representert, men Tegneby opplyser at BMW-forhandleren Förenada Bil i Sverige har betjent det nordiske Alpina-markedet i en årrekke.