Nesten ett år har gått siden Rolls-Royce viste de første glimtene av Spectre, luksusmerkets første elbil. Da den første moderne Goodwood-produserte Phantom-modellen kom i 2003, var det som en Rolls-Royce 1.0 å regne. Modellene som fulgte, produsert på et fleksibelt og selvbærende aluminium-chassis, var oppdateringer av Phantom og Ghost, samt Cullinan og Coachbuild-prosjekter som Sweptail og Boat Tail. Disse modellene regnes innad som Rolls-Royce 2.0.
i7 STÅR MODELL: Effekt og rekkevidde sies det ingenting om, men vi håper BMW i7 står modell. 544 HK, 745 Nm, rekkevidde på 625 kilometer og 0-100 km/t på 4,7 sekunder vil kle elbil-GT-en. Foto: Rolls-Royce Motor Cars
Tar etter Phantom Coupé
Idet vi nærmer oss den første elbilen og det selskapet kaller en ny tidsepoke, Rolls-Royce 3.0, blir det klart at Spectre internt også er kjent som Electric Super Coupé. Det er ikke bare en Wraith med ekstra mange batterier i gulvet, ei heller er det atter en Phantom-variant. Ifølge selskapet vil Spectre omtrentlig erstatte rollen som den for lengst utgåtte Phantom Coupé (2008-2016) hadde.
Elegant, komfortabel og mer fokus på luksus og stil enn knivskarpe kjøreegenskaper, altså. Ikke det at Rolls-Royce noen gang har utfordret Aston Martin og Ferrari, men Phantom Coupé var alltid et mer tilbakelent alternativ til fremoverbøyde og aggressive Wraith og senere Black Badge-varianter av Cullinan, Ghost og førstnevnte Wraith.
DOBBEL DOSE: I 2015 og 2016 hadde vi gleden av å teste Rolls-Royce Wraith og Phantom Coupé. Vi savner sistnevnte mest. Foto: Mark Bramley
Vi tilbrakte flere dager i Skottland bak rattet på en Phantom Coupé og en Wraith i 2015 og 2016, og selv om Wraith kom best ut i duellen vår – med 7,4 mot 7,0 av 10 mulige poeng, er det Phantom Coupé vi savner mest i etterkant. Kanskje nettopp fordi den ikke prøver være en oppjazzet BMW M-modell, men i stedet lar bilen krenge i svinger, slik at passasjerer kan få fortalt sjåføren hvordan man skal kjøre en Rolls-Royce. Med andakt, rolig og med alt annet enn kav og kjas.
Flyvende teppe
Spectre skal likevel ha det stiveste chassiset i porteføljen, til dels ved å integrere batteriene i aluminium-chassiset som er forsterket med stål. Resultatet er 30 prosent stivere enn andre modeller fra Goodwood. Sidene av bilen er kledd med gedigne ett-stykke-karosseripaneler i aluminium. De er nesten fire meter lange og strekker seg fra A-stolpene til baklyktene. De stolpeløse dørene på nesten 1,5 meter er de lengste i bilmerkets historie.
Dette er en elbil der null til 100 km/t ikke blir alfa og omega, ei heller hvor langt bilen kan kjøre mellom stikkontaktene. I stedet er det vissheten om at ingen bil – uansett drivverk – tar deg dit du skal i mer stillhet og komfort. Det snakkes om «Magic Carpet Ride in High Definition». Vi tror det så gjerne. V12-motorene som knapt kan høres i Phantom, Cullinan og Ghost, er litt mer tydelige i Wraith. Bak rattet på Phantom, Ghost og Cullinan har vi tenkt at intet bilmerke kler elmotorer bedre. Bensinbilene er så stillegående at eierne neppe vil merke forskjell når de blir helelektriske.
Neppe under 2,5 mill. kr.
Til tross for at Spectre har en ny «Spirit of Ecstasy»-maskot på panseret, er luftmotstand-koeffisienten bare 0,25 Cd. Det er en forbedring fra 0,26 Cd i fjor, og dette er ikke bare ny rekord for bilmerket, men det skal ifølge Rolls-Royce være uhørt i luksusbilsegmentet. Vel, det spørs jo hvordan man definerer hva en luksusbil er. Mercedes-Benz gjør det allerede adskillig bedre. Elbilen EQS nøyer seg med en Cd-verdi på 0,20, mens konseptbilen Vision EQXX har 0,17 Cd.
Prismessig blir det nok en helt annen verden.
Mercedes-Benz’ dyreste EQS, AMG 53-varianten starter på 1.316.800 kroner. Hva Spectre vil koste sies det ingenting om i øyeblikket. Men Rolls-Royces administrerende direktør Torsten Müller-Ötvös har tidligere sagt til oss, gjentatte ganger, at luksusbilmerket ikke skal selge biler til under 250.000 euro. I skrivende stund er det rundt 2.470.000 kroner. Dette ble riktignok sagt før elbilen ble lansert i fjor, men vi antar at prisnivået gjelder uansett drivverk. Rolls-Royce skal ikke lage rimelige biler, må vite, de skal være akkurat litt høyere priset enn alle andre. Innenfor samme segment. Det var en gang Bentley og Rolls-Royce begge ble bygd av de samme arbeiderne på fabrikken i Crewe. Nå er det andre tider. Produktene er til forveksling like hverandre, men Rolls-Royce skal alltid være dyrere.
Spectre skal altså erstatte Phantom Coupé, som i sin tid var blant de dyreste i porteføljen. I 2015 startet prisen på drøye 5,7 millioner kroner, inklusive avgifter. Vi kan med temmelig sikkerhet si at prisen ikke blir under 2,5 millioner kroner. Rundt fire millioner kroner er mer sannsynlig.
TAR TID: Ett år har det tatt Rolls-Royce å bli rundt 40 prosent ferdig med Spectre. Fortsetter utviklingen i samme tempo, kommer elbilen tidligst i 2024. Foto: Rolls-Royce Motor Cars
Testet skikkelig
Mens Tesla tilsynelatende lanserer nye modeller før de har blitt testet skikkelig, går Rolls-Royce grundig til verks. Det begynte med vintertesting i Arjeplog i Sverige. Nå har ingeniørene og testførerne base i Sør-Frankrike, der de nærmer seg 625.000 kilometer av de planlagte 2,5 millioner kilometerne med testing, som gjøres på all slags føre og i alle temperaturer.
Ja, Tesla vil nok alltid være billigere. Men det spørs om de er bedre. På den franske rivieraen kjører Rolls-Royce på bane på Autodrome de Miramas og på landeveiene rundt Côte d’Azur.
Hvorvidt Spectre får en stor berøringsskjerm er tvilsomt. Teknologien og layouten følger naturligvis BMW, men vi antar at skjermen ikke blir større enn høyst nødvendig. Kundene til Rolls-Royce liker å bli kjørt rundt uten forstyrrende elementer, og de mange kundene som liker å kjøre selv, foretrekker nettopp det, å kjøre bil – ikke å bla seg gjennom ørten menyer.