Kan bli tidenes råeste elbil

Les hele artikkelen

Mercedes-Benz gjør alvor av ryktene og viser frem den nesten produksjonsklare Mercedes Concept EQG. Nykommeren er firkantet og smooth på samme tid. Nå som alle modellseriene elektrifiseres, gjøres det ikke unntak for Mercedes G-Klasse.

Flere utenlandske medier anslår en startpris på mellom 100.000 og 120.000 dollar i USA, når bilen kommer på markedet. Det tilsvarer mellom ca. 900.000 og 1,1 millioner kroner uten justering for eventuelle norske avgifter. Om det viser seg å være riktig, er det duket for at en elektrisk G-Klasse vil koste betydelig mindre i Norge enn den konvensjonelle modellen med bensin- eller dieselmotor.

Justerbart krabbegir

Ifølge Mercedes-Benz vil den nye elbilen ikke bare beholde 4×4-egenskapene som har gjort Geländewagen legendarisk, på enkelte områder skal firehjulstrekket bli enda bedre enn tidligere. Med en justerbar to-trinns girkasse kan krabbegiret aktiveres, for virkelig tøffe tak.

Mercedes lover å teste EQG behørig, nærmere bestemt på den 5,6 kilometer testløypen som snirkler seg opp 1.445 meter av Schöckl-fjellet i Graz i Østerrike. Der venter stigninger på opptil 60 grader. Dagens G-Klasse (W463) ble testet der, noe tyskerne skryter hyppig av.

MYE LIKT: Mercedes-Benz Concept EQG, som bilen på bildene heter, har mange likhetstrekk med dagens modell. Det ventes at produksjonsutgaven kommer til å se ganske så lik ut.

Foto: Mercedes

Det vil forundre om ikke EQG innfrir og vel så det. Daimler har ikke for vane å levere biler, ei heller elbiler, før de er gjennomtestet til hver minste detalj. En detalj som ikke alle andre elbilprodusenter kan skryte av, noe mange frustrerte Tesla-eiere kan bekrefte, etter hyppige verkstedsbesøk. Kinesiske Aiways tilbakekalte nylig SUV-en U5 for mulige svakheter på sveisingen av den øvre bærearmen på forhjulsopphenget.

Retro-moderne

Siden den første G-Klasse-modellen forlot fabrikken i 1979, har Mercedes-Benz rukket å produsere mer enn 400.000 eksemplarer. Designen har utviklet seg, men slektskapet er tydelig. Nye Concept EQG har fortsatt velkjente runde frontlykter, skarpe og kjente linjer. Tofarget lakk – med sort helglans øverst og blank aluminiumfarge fra panseret ned og rundt bilen – understreker linjene som gjør at bilen aldri er å ta feil av. Ingen vil forveksle G-Klasse med en Hyundai eller Toyota, slik nye BMW iX later til å forvirre deler av BMW-fansen.

OFFROAD: Mercedes-Benz Concept EQG skal ha fire elektriske motorer som sikrer solid fremkommelighet, loves det.

Foto: Mercedes

I motsetning til en tradisjonell grill er det et sort panel, antageligvis til en haug med sensorer, der Mercedes-stjernen får skinne med tredimensjonal lyseffekt i midten.

Concept EQG er skodd med 22-tommers polerte alu-felger. I stedet for et reservehjul på hekken, er det en låsbar oppbevaringsboks som eksempelvis kan brukes til å lagre ladekabelen. Lett tilgjengelig, når man trenger den. Takrailene er lakkert høyglans sort og har integrerte LED-striper foran og bak. Praktisk på langtur og i mørke skoger, når høstjakten setter i gang.