Med unntak av Tesla-kunder som gjerne stiller seg i kø før hanen galer for å bestille en bil de ikke vet når kommer, hva den vil koste, hvordan den vil se ut eller hvor fort den går, begynner norske elbilkunder å stille noen krav. Det er derfor ikke positivt at Skoda har problemer med å si hva Enyaq Coupé vil koste eller når den vil komme, men når den endelig kommer er det mye positivt å si.
Det de nevnte Tesla-kundene var ute etter og synes var verdt å vente på, var blant annet lang rekkevidde, gode ytelser, bra funksjonalitet og gunstig pris, og det kan Enyaq Coupé-kundene være trygge på også. Dessuten er det en SUV med firehjulstrekk, den ser bra ut og kjøreegenskapene vil tiltale de fleste.
Spesielt i RS-versjonen, som oppfyller de fleste ønsker, inkludert bedre ytelser, sporty interiør og mulighet for tøffe farger. Mindre batteri, færre hestekrefter og bakhjulsdrift er blant valgmulighetene for de øvrige versjonene, hvor pris får positiv betydning.
Effektiv fasong
I motsetning til den vanlige Enyaq gjør coupe-utformingen at rekkevidden øker med rundt 20 kilometer, mens bagasjerommet kun krymper med 15 liter. Takhøyden i baksetet er ubetydelig lavere, men utseendet betraktelig penere.
Den gjennomsiktige krystallgrillen er særegen og tøff, den lave fronten og puklene på panseret understreket sportsligheten, mens LED-lyktene er lekkert integrert. De store felgene, profilerte sidene, runde taklinjen og høye hekken med smale lykter og bred diffusor, gir også et vellykket resultat.
Lykkelig familie
Innvendig skinner det også gjennom at bilen er bygget på VW-konsernets MEB-plattform, sammen med blant annet Audis Q4 e-tron og VWs ID5 GTX, men Skoda står ikke tilbake for sine søsken. Polstrete materialer, skinn og alcantara treffer som alltid godt, og selv om det er noe hardplast nederst, hever stoffbelagte dørlommer inntrykket.
Det tøffe RS sportsrattet er godt å holde i, men setene har mindre sidestøtte enn de ser ut som. Sittestillingen er likevel god, og plassen i det tredelte baksetet vil tilfredsstille de aller fleste.
Instrumentpanelet er litt puslete, men et oversiktlig head-up display med prosjekterte signaler for navigasjon og varslinger i såkalt Augumentet Reality fungerer godt. En stor berøringsskjerm med et utall menyer, innstillinger og visninger fungerer også greit, helt til du skal betjene det på ujevnt underlag eller i høy fart.
Valgfrie oppsett
Da kan du heller nyte det velfungerende understellet som gjennom en rekke kjøreprogrammer fra Eco, Comfort og Normal til Sport, Traction og Individiual har trinnløs innstilling av fastheten i understellet. Styring og gassrespons er også blant parameterne som kan velges avhengig av underlag og kjørestil, og forskjellene merkes. Spesielt når du presser bilen litt og utnytter de mange hestekreftene du har til disposisjon.
Skoda Enyaq Coupe
Modell | iV 60 | iV 80 | iV 80X | iV RS |
Drivlinje | Elmotor RWD | Elmotor RWD | 2 elmotorer 4WD | 2 elmotorer 4WD |
Batterikapasitet (netto) | 58 kWh | 77 kWh | 77 kWh | 77 kWh |
Effekt | 180 hk | 204 hk | 265 hk | 299 hk |
0-100 km/t | 8,8 sek. | 8,8 sek. | 7,0 sek. | 6,5 sek. |
Rekkevidde | 416 km | 544 km | 520 km | 478 km |
Pris | Ukjent | Ukjent | Ukjent | Ukjent |
I Sport blir bilen merkbart stivere, mens gassrespons og styringen inspirerer til aktiv kjøring. Til tross for at det er en elbil med relativt høy vekt, er tyngdepunktet lavt og Skoda-ingeniørene har tydeligvis brukt noen RS-triks når de har skrudd sammen understellet. Bilen henger godt med i svingene til stor elbil å være og det er morsom å kjøre bilen aktivt, helt til rekkevidden blir et tema.
Gammeldagse bremser
Et tretrinns ESP-system er alltid fint for deg som vil bestemme graden av risiko og lekenhet, mens akselerasjonen sørger for at du aldri blir noen sinke. Før du eventuelt bytter i fartssperren på 180 kilometer i timen på tyske motorveier eller andre steder slikt er tilrådelig.
Når hastigheten skal ned igjen fungerer de utmerket, til tross for at det sitter noen gammeldagse trommelbremser bak. Det skyldes at de sjelden benyttes ved normal kjøring på grunn av forbedret regenereringsfunksjoner og ellers ofte vil ruste.
Som i elbiler flest er rekkevidde og ladeeffekt viktige parametere, og Enyaq Coupe har et batteri på 82 kWh som gir en rekkevidde på 478 kilometer i RS-versjonen. Lading skjer med opptil 135 kW i det store batteriet, men er på 120 kW i den bakhjulsdrevne versjonen iV60 med batteriet på 62 kWh. Kombinerer du bakhjulsdrift med det store batteriet får du hele 544 kilometers rekkevidde, men dårligere ytelser enn RS-versjonen.
Oppdatert programvare
Nytt er også konsernets såkalte M3 programvare, som gir deg trådløse oppdateringer, nye assistentsystemer, mer informasjon i navigasjonssystemet og bedre batteristyring. Mye av dette for å forenkle og forbedre både bruken og ladingen av batteriet.
Når Skoda Enyaq Coupé endelig dukker opp kan man forvente at prisen ligger litt over dagens Enyqa SUV, som begynner på 370.000 kroner. Toppmodellen med stort batteri og firehjulstrekk begynner på 505.000 kroner, så RS-versjonen med flere hester, bedre kjøreegenskaper, høyt utstyrsnivå og store hjul blir nok dyrere enn det. Det er det verdt.
Skoda Enyaq Coupé RS iV
Drivlinje To elmotorer, firehjulstrekk
HK/kW/Nm 299/220/460
0-100 km/t 6,5 sek.
Toppfart 180 km/t
Vekt 2.180 kg
L/B/H 465/188/161 cm
Batteri (netto) 77 kWh
Rekkevidde WLTP 504 km
Ladekapasitet 135 kw
Tilhengervekt 1.400 kg
Bagasjerom570/1.610 liter
- Pris (anslag)
Rimeligste (iV60) 390.000 kr
Denne modellen 525.000 kr
- Pluss
Design
Interiør
Kjøreegenskaper
- Minus
Usikker pris og levering
Sidestøtte
Puslete instrumentpanel
- Design
Tøffere enn SUV-versjonen og med store hjul og skrikende farge synes du godt.
- Førermiljø
Lite instrumentpanel, men det meste andre stemmer meget godt.
- Kjøreegenskaper
Elbil på godt og vondt, men RS-ingeniørene har tatt noen positive grep.
- Ytelser
Dette bør holde for de aller fleste, helt til du skal til München.
- Plass
Taklinjen spiser lite plass, men en frunk får du ikke.
- Mye for pengene
Du betaler ekstra for både for coupe og RS, men du må vente..
- Konklusjon 8
Bare enda en ny elbil på MEB-plattformen, men klart den morsomste.