Det kronglete navnet på Toyotas nye elbil kan du like gjerne lære deg først som sist. Toyota bZ4X heter den mye omtalte SUV-en, og nå er den endelig på vei til elbilsultne nordmenn.
At dette kan bli en av Norges mest solgte biler – eller sågar den aller mest solgte i 2022, er ikke helt utenkelig.
1. april åpnes salget av Toyota bZ4X i Norge, men interessant nok er det den absolutt billigste modellen som får den beste rekkevidden. Det viser tall som slippes nå, etter at bilen er blitt typegodkjent.
Startprisen er på 411.400 kroner med en rekkevidde på solide 511 kilometer. Legger du på 27.100 kroner får du to elmotorer fremfor én, slik at Toyota bZ4X får firehjulsdrift. Da koster bilen fra 438.500 kroner og får en rekkevidde på 466 kilometer.
Får bil i år
Toyota Norges informasjonssjef, Espen Olsen, opplyser at de første leveringene av Toyota bZ4X til norske kunder vil skje fra sommeren 2022.
Men når du faktisk får bilen levert om du bestiller 1. april, er imidlertid mer usikkert. Dette fordi det etter sigende har vært mulig å være enda tidligere ute.
– Vi har latt folk reservere bilen og det er disse kundene som kommer først i køen. Når de andre kundene får bil, avhenger av hvor mange reservasjoner som blir til bestillinger, forteller Olsen.
Han opplyser om Toyota i Norge jobber med å avklare dette i disse dager, før salget åpnes 1. april.
– De som har reservert bil, får bil i år, slår Olsen fast.
Han opplyser at det kan gå mot slutten av året for kundene uten reservasjon, men som velger å kjøpe når salget åpner.
Toyota bZ4X fås både med firehjulsdrift og forhjulstrekk, og som på andre Toyota-er kan det velges mellom forskjellige utstyrsnivåer. For den nye elbilens del er det åtte forskjellige bZ4X-modeller å velge mellom, men begrensningen i produksjon ligger ikke på bilene med firehjulsdrift, slik man kanskje kunne fryktet.
– Biler med glasstak og utstyrsutgaven Bitone har noen produksjonsbegrensninger, men det er ikke nødvendigvis problem med levering av firehjulstrekk, sier Olsen.
Hurtiglading og tilhenger
Selv om det er bilen med forhjulsdrift som går lengst, er Olsen sikker på at nordmenn foretrekker en av Toyota bZ4X-modellene med firehjulstrekk. Det er disse bilene han tror at det blir solgt desidert flest av.
– Vår erfaring med dette på Rav4 er at de aller fleste ønsker firehjulstrekk, understreker Olsen.
Toyota bZ4X med 511 kilometers rekkevidde på et fulladet batteri skal ifølge japanerne ha et forbruk på 14,5 kWh/100 km. For firehjulsdrevne bZ4X er den offisielle rekkevidden på opptil 466 km med et forbruk på 16,0 kWh/100 km.
Batterikapasiteten er på 71,4 kWt og Toyota garanterer en batterikapasitet på 70 prosent etter 10 år eller 1.000.000 kjørte kilometer.
Toyota bZ4X kan hurtiglades med en effekt på maksimale 150 kW og bagasjerommet er på 452 liter. Tilhengervekten Toyota bZ4X kan trekke er imidlertid bare 750 kilo.