Jobber for hydrogen-rally i 2024

Les hele artikkelen

Hydrogenversjonen av elbilmesterskapet Extreme E, terrengutgaven av Formula E, skal etter planen arrangeres for første gang i 2024. 

Bak nysatsingen finner vi spanske Alejandro Agag, som i 2011 sammen med FIA-president Jean Todt, kom opp med ideen til Formula E. Siden har bilprodusentene flokket til mesterskapet, selv om alle lagene har benyttet samme drivverk og chassis, Spark Odyssey, samt felles batteripakker fra Williams Advanced Engineering. 

Fjorårets Odyssey 21 hadde en motoreffekt på 550 HK, veide 1.780 kilo, men klarte likevel å akselerere fra null til 100 km/t – i oppoverbakke i terrenget – på 4,5 sekunder.

Supplerer E

Extreme H supplerer, men erstatter ikke Extreme E. Det snakkes om evolusjon, og at mesterskapet er til for å vise frem ny teknologi. Extreme H skal benytte samme drivverk som Extreme E. Brenselceller med såkalt grønt hydrogen, skapt ved hjelp av fornybare energikilder som sol- og vannkraft, skal erstatte de store batteripakkene i elbilene.

I likhet med Extreme E er det to sjåfører pr. bil – en mann og en kvinne – som deler på kjøringen. I fjor vant teamet til Nico Rosberg, sammenlagtvinneren av Formel 1 i 2016. Lagets Johan Kristoffersson og Molly Taylor gikk til topps, foran Christina Guttierez og Sébastien Loeb som kjørte for laget til Lewis Hamilton, som har vunnet F1 syv ganger totalt.

Norsk reserve

I fjor testet den norske rallycrossføreren Andreas Bakkerud Extreme E, men kjørte ingen løp. I år stiller norske Hedda Hosås som reserve for Veloce-laget. Om deres faste kvinnelig sjåfør Christine Zonca må melde pass, kan 20-åringen fra Voss steppe inn på kort varsel.

EXTREME N: Hedda Hosås (20) fra Voss er i år reservesjåfør i årets Extreme E mesterskap, for Veloce Racing.

Foto: Continental

Hosås har kjørt bil- og rallycross i Norge, og ble kontaktet av Veloce Racing, fordi de trengte et ungt kvinnelig rallytalent. Etter sesongåpningen i Saudi Arabia i februar, går turen til Sardinia i mai, Skottland eller Senegal i juli, Chile i september og Uruguay i november.

Hydrogen V8

V8: I andre nyheter… Toyota og Yamaha utvikler en hydrogendrevet 5,0-liters V8 til bruk i Lexus RC F.
Foto: Yamaha

I en verden der elbiler er i ferd med å fortrenge fossildrevne biler, beholder andre troen på forbrenningsmotorene. Toyota og Yamaha har i fem år utviklet en hydrogendreven V8, med en motoreffekt som ikke står langt til siden for de bensindrevne. Effekten er 455 HK ved 6.800 omdreininger, 540 Nm ved 3.600 omdreininger. Til sammenligning yter bensin-åtteren i Lexus RC F 477 HK og 520 Nm. Det lover godt for luksusbilene og GT3-racingen.