James Bonds mest legendariske biler

Les hele artikkelen

Det blir ofte mye slitasje pÄ redskapen, nÄr verden ramler sammen og det kun er en mann med raketter i kulepennen som kan redde dagen. ArmbÄndsur, hoteller, sko, yachter, stresskofferter og helikoptre eksploderer taktfast, mens vÄr mann smiler gjennom kruttrÞyken og sender turtelleren over i rÞd sone.

For som regel gÄr det temmelig hardt utover tjenestebilene, nÄr agent 007 er pÄ jobbreise. Det kan jo hende at Q-avdelingen hadde fÄtt tilbake noe mer enn rattet og en ironisk kommentar, dersom han ikke stadig vekk introduserte seg som James Bond hver gang noen spÞr om navnet, men han byr jo pÄ seg sjÞl. Forskjellige folk har forskjellige favoritter, og det blir for plasskrevende Ä liste opp alle Bond-bilene. Men her er et knippe med noen av de som har utmerket seg gjennom det som snart er 25 filmer.

ULASTELIG: James Bond i kjent stil, i smoking, solbriller og sorte hansker som ikke etterlater fingeravtrykk.

Foto: NTB

UbÄt med kost

Noe som medvirket sterkt til at bilinteressen for alvor ble tent hos oss, var Lotus Esprit-en fra filmen «The spy who loved me» som kom i 1977. Som femÄring var det helt magisk Ä kunne gjenskape hoppet fra filmen, ved Ä kjÞre lekebilen ned i badekaret. Med et knappetrykk spratt det ut finner bÄde foran og bak, akkurat «som i virkeligheten». Senere er det vel blitt kommentert at pÄ lik linje med mange Lotuser fra den tiden, var heller ikke ubÄt-versjonen vanntett. I undervannsscenene befant det seg to marinejegere inni bilen, som manÞvrerte den foran kamera. For Ä fÄ kjerra pÄ land igjen, begravde produsenten et tau i sanden, og trakk den opp av sjÞen. En kost montert midt under bilen feide sanden tilbake for Ä skjule sporet av tauet.

IKKE VANNTETT: PÄ filmen fungerer Lotusen til Bond helt fint som ubÄt. I virkeligheten var det kun det utvendige skallet av glassfiber som minnet om bilen. To marinejegere i dykkerdrakter lÄ pÄ en plattform inni og styrte farkosten forbi kamera.

Foto: NTB

En annen som tydeligvis lot seg fascinere, er grunnleggeren av Tesla, Elon Musk. Han kjÞpte ubÄt-varianten pÄ auksjon i 2013, og har uttalt at han planlegger Ä fÄ den til Ä fungere slik den gjÞr i filmen, ved hjelp av elmotorer fra nettopp Tesla. Med tanke pÄ hvordan SpaceX flyr romraketter, er det kanskje de som ligger nÊrmest Q-avdelingen.

To damphester

DRIFTSSIKKER: Selv med en god del kulehull i panseret og noe krĂžllete skjermer, fortsatte den franske folkebilen Ă„ kjempe trofast i kampen for den frie verden.

Foto: Stian Ghile

I 1981 spilte fransk bilindustri pÄ begge hestene, i «For your eyes only». Tyveribeskyttelsen i Bonds Lotus bestÄr av eksplosiver, og blÄser bilen til himmels nÄr skurken knuser ruten. Heldigvis har heltinnen Melina Havelock (Carole Bouquet) en Citroën 2CV, og sammen stikker de av med den mens bandittene legger seg pÄ hjul i sortlakkerte Peugeot 504-er.

Navnet 2CV uttales «deux chevaux», som en indikasjon pÄ at den kun skulle skattlegges med basis i to damp-hestekrefter.

Bilen i filmen hadde riktignok 61 HK, men i biljakten utnyttes de unike kjÞreegenskapene og den lave vekten til stor fordel. Peugeotene har overtaket pÄ veien, men nÄr 2CV-en setter kursen ned skrÄningen blant oliventrÊr og lokale bÞnder, havner samfunnets fiender snart i tretoppen. Mange Bond-biler har hundrevis av hestekrefter, men biljakten med 2CV er et eksempel pÄ evnen til Ä gjÞre tilpasninger i felt.

 
PARKERINGSSENSOR: Innebygget avstandsholder fra Q-avdelingen, besto av stĂžtfangere som kunne skyves ut.
Foto: NTB
DIRTY TRICKS: Kontrollpanelet inni Aston Martin DB5-en kunne slippe ut olje pÄ veien, i tillegg til en rekke andre miljÞfiendtlige knep.
Foto: NTB
FILASSISTENT: Dersom skurkene ikke holdt filen sin, kunne Bond aktivere denne stangen som kom ut av hjulnavet og skar opp dekkene. I virkeligheten ble det for vanskelig Ă„ konstruere, og dersom du finner frem filmen i dag, kan du se at de ganske enkelt bruker kameravinkelen til Ă„ late som om det fastmonterte staget skyves ut.
Foto: NTB
TRYLLEKUNST: Det roterende skiltet er noe flere har forsĂžkt Ă„ kopiere i virkeligheten. Noe ved en enkle men geniale oppfinnelsen virker svĂŠrt tiltalende, for eksempel ved ilagt parkeringsgebyr.
Foto: NTB
RUSSISK ARM: For Ä sikre myke kamerabevegelser som fÞlger handlingen pÄ nÊrt hold, benyttes en sÄkalt «Russian arm» montert pÄ en fÞlgebil. Hydraulikk og balansevekter sÞrger for at kamera blir en del av handlingen, uten Ä overfÞre harde slag og brÄ bevegelser fra kamerabilen.
Foto: Land Rover
20 I STIL: I den nye Bond-filmen «No time to die», svever Land Rover Defender gjennom luften som Eddie The Eagle, men med noe hÞyere stilkarakterer for nedslaget.
Foto: Land Rover

Lurer rabagaster

Det er noe med Aston Martin, som passer sÄ inderlig godt sammen med Ä gÄ i smoking til hverdags og pistol pÄ innerlomma. «Goldfinger» fra 1964 var den tredje Bond-filmen, og den fÞrste virkelig store kassasuksessen. Det var ogsÄ fÞrste gang Q-avdelingen sÞrget for Ä utstyre bilen hans med de unike tilvalgene, som siden har blitt en kjent signatur.

James Bond selv, spilt av Sean Connery, spÞr om det er en spÞk nÄr Q (Desmond Llewelyn) opplyser om at uÞnskede passasjerer kan skytes ut gjennom taket. MaskingevÊr bak frontlysene og skuddsikkert skjold i hekken kom ogsÄ til nytte i kampen mot gullfingeren. Men en av de oppfinnelsene mange har bemerket, og i noen tilfeller forsÞkt Ä kopiere, er de roterende nummerskiltene. Det er noe magisk ved den tilsynelatende enkle lÞsningen, Ä kunne vippe frem et annet registreringsnummer for Ä lure all verdens rabagaster trill rundt.

En del av mystikken rundt James Bond handler nettopp om evnen til Ä vÊre en slags action-tryllekunstner, som klarer Ä tenke rundt boksen uten nÞdvendigvis Ä sprenge den i lufta. I «Die another day» fra 2002, havner helten pÄ taket i en Aston Martin V12 Vanquish, og seiler bortover isen. I trÄd med filmtittelens oppfordring om Ä dÞ en annen dag, snur Bond bilen pÄ rett kjÞl ved Ä avfyre passasjersetet gjennom takluka, og unngÄr sÄ vidt Ä fÄ en rakett i eksosrÞret.

I den filmen introduserte de ogsÄ en av de minst populÊre funksjonene, selv om det kanskje er den mest nyttige for en hemmelig agent. Med et trykk pÄ nÞkkelen, ble bilen usynlig. Den negative responsen fra kinopublikummet illustrerte hvor viktig bilen til Bond er blitt. Den er jo ikke noe kul, nÄr man ikke kan se den. Siden den gang har Aston Martin lansert en egen Q-divisjon, for de kundene som Þnsker tilvalg som ikke stÄr pÄ listen. De kan bistÄ med det aller meste, men uÞnskede passasjerer mÄ forlate bilen gjennom dÞra, og ikke via soltaket.

LIKE FORT: Det er kanskje ikke alle som tenker over det, men de som jobber bak kamera mĂ„ ofte kjĂžre minst like fort som de foran. Her kjĂžrer kamerabĂ„ten opp elven Tiber, under innspillingen av «SPECTRE» i Roma. 007 leder an i en Aston Martin DB10 – bygget kun for filmen – og de dĂ„rlige nyheten forsĂžker Ă„ ta ham igjen i en Jaguar C-X75.

Foto: NTB

Ikke overholdt vikeplikt

Renault har ikke like sterke bÄnd til Bond, men i filmen «A view to a kill» fra 1985 flyr Grace Jones ut fra EiffeltÄrnet, og agent 007 tar opp jakten i en Renault 11 TXE han kaprer fra en drosjesjÄfÞr som spiser lunsj.

James Bond er muligens den eneste i verden med tyngre gassfot enn franske taxisjÄfÞrer, og det gÄr som ventet hardt utover redskapen. FÞrst forsvinner taket og frontruten ved ureglementert passering av bomringen, og sÄ kappes bilen i to nÄr han ikke overholder vikeplikten. Nok en gang gjÞres det hurtige tilpasninger i felt, og vÄr mann drar nytte av Renaultens forhjulsdrift til Ä fortsette jakten helt frem til en elvebÄt, der han hopper ned i en bryllupskake.

BAKKE TIL LUFT: De nyere Bond-bilene har tatt med seg tradisjonen med skjulte vÄpen som spretter ut av luker her og der. Denne BMW Z8-en har bakke-til-luft raketter skjult i forskjermene. Det vil sannsynligvis fÞre til tidenes mangel-lapp pÄ en eventuell EU-kontroll.

Foto: NTB

River hesten

Hvis James Bond mÄ levere reisebilag med dokumentasjon slik som oss andre, er det nok noen av dem som kvalifiserer til opplesing pÄ julebordet. En BMW Z8 blir delt pÄ langs av et helikopter med dinglende sirkelsag i «The world is not enough», og i «Goldeneye» kjÞrer han en russisk T-55 stridsvogn gjennom en lastebil med 90.000 bokser Perrier, fÞr en statue av Tsar Nicholas til hest rives av fundamentet og blir hengende fast oppÄ kanontÄrnet.

I den kommende filmen «No time to die», trekkes presenningen av klassikeren Aston Martin DB5, og det er ikke fritt for et lite grÞss langs ryggraden nÄr legendene gjenforenes. Men det er et annet britisk merke som ogsÄ fortjener plass pÄ listen. Land Rover har bidratt i en rekke av filmene, med flere Range Rovere og selvsagt Defender, en bil like seiglivet som helten sjÞl. Produsenten har sendt ut noen pressebilder fra innspillingen, der den nye Defenderen svever gjennom luften som den britiske skihopperen Eddie The Eagle. Landingen blir nok tilsvarende hard, men i stilkarakterer trekker Land Roveren det lengste strÄet.