James Bonds mest legendariske biler

Les hele artikkelen

Det blir ofte mye slitasje på redskapen, når verden ramler sammen og det kun er en mann med raketter i kulepennen som kan redde dagen. Armbåndsur, hoteller, sko, yachter, stresskofferter og helikoptre eksploderer taktfast, mens vår mann smiler gjennom kruttrøyken og sender turtelleren over i rød sone.

For som regel går det temmelig hardt utover tjenestebilene, når agent 007 er på jobbreise. Det kan jo hende at Q-avdelingen hadde fått tilbake noe mer enn rattet og en ironisk kommentar, dersom han ikke stadig vekk introduserte seg som James Bond hver gang noen spør om navnet, men han byr jo på seg sjøl. Forskjellige folk har forskjellige favoritter, og det blir for plasskrevende å liste opp alle Bond-bilene. Men her er et knippe med noen av de som har utmerket seg gjennom det som snart er 25 filmer.

ULASTELIG: James Bond i kjent stil, i smoking, solbriller og sorte hansker som ikke etterlater fingeravtrykk.

Foto: NTB

Ubåt med kost

Noe som medvirket sterkt til at bilinteressen for alvor ble tent hos oss, var Lotus Esprit-en fra filmen «The spy who loved me» som kom i 1977. Som femåring var det helt magisk å kunne gjenskape hoppet fra filmen, ved å kjøre lekebilen ned i badekaret. Med et knappetrykk spratt det ut finner både foran og bak, akkurat «som i virkeligheten». Senere er det vel blitt kommentert at på lik linje med mange Lotuser fra den tiden, var heller ikke ubåt-versjonen vanntett. I undervannsscenene befant det seg to marinejegere inni bilen, som manøvrerte den foran kamera. For å få kjerra på land igjen, begravde produsenten et tau i sanden, og trakk den opp av sjøen. En kost montert midt under bilen feide sanden tilbake for å skjule sporet av tauet.

IKKE VANNTETT: På filmen fungerer Lotusen til Bond helt fint som ubåt. I virkeligheten var det kun det utvendige skallet av glassfiber som minnet om bilen. To marinejegere i dykkerdrakter lå på en plattform inni og styrte farkosten forbi kamera.

Foto: NTB

En annen som tydeligvis lot seg fascinere, er grunnleggeren av Tesla, Elon Musk. Han kjøpte ubåt-varianten på auksjon i 2013, og har uttalt at han planlegger å få den til å fungere slik den gjør i filmen, ved hjelp av elmotorer fra nettopp Tesla. Med tanke på hvordan SpaceX flyr romraketter, er det kanskje de som ligger nærmest Q-avdelingen.

To damphester

DRIFTSSIKKER: Selv med en god del kulehull i panseret og noe krøllete skjermer, fortsatte den franske folkebilen å kjempe trofast i kampen for den frie verden.

Foto: Stian Ghile

I 1981 spilte fransk bilindustri på begge hestene, i «For your eyes only». Tyveribeskyttelsen i Bonds Lotus består av eksplosiver, og blåser bilen til himmels når skurken knuser ruten. Heldigvis har heltinnen Melina Havelock (Carole Bouquet) en Citroën 2CV, og sammen stikker de av med den mens bandittene legger seg på hjul i sortlakkerte Peugeot 504-er.

Navnet 2CV uttales «deux chevaux», som en indikasjon på at den kun skulle skattlegges med basis i to damp-hestekrefter.

Bilen i filmen hadde riktignok 61 HK, men i biljakten utnyttes de unike kjøreegenskapene og den lave vekten til stor fordel. Peugeotene har overtaket på veien, men når 2CV-en setter kursen ned skråningen blant oliventrær og lokale bønder, havner samfunnets fiender snart i tretoppen. Mange Bond-biler har hundrevis av hestekrefter, men biljakten med 2CV er et eksempel på evnen til å gjøre tilpasninger i felt.

 
PARKERINGSSENSOR: Innebygget avstandsholder fra Q-avdelingen, besto av støtfangere som kunne skyves ut.
Foto: NTB
DIRTY TRICKS: Kontrollpanelet inni Aston Martin DB5-en kunne slippe ut olje på veien, i tillegg til en rekke andre miljøfiendtlige knep.
Foto: NTB
FILASSISTENT: Dersom skurkene ikke holdt filen sin, kunne Bond aktivere denne stangen som kom ut av hjulnavet og skar opp dekkene. I virkeligheten ble det for vanskelig å konstruere, og dersom du finner frem filmen i dag, kan du se at de ganske enkelt bruker kameravinkelen til å late som om det fastmonterte staget skyves ut.
Foto: NTB
TRYLLEKUNST: Det roterende skiltet er noe flere har forsøkt å kopiere i virkeligheten. Noe ved en enkle men geniale oppfinnelsen virker svært tiltalende, for eksempel ved ilagt parkeringsgebyr.
Foto: NTB
RUSSISK ARM: For å sikre myke kamerabevegelser som følger handlingen på nært hold, benyttes en såkalt «Russian arm» montert på en følgebil. Hydraulikk og balansevekter sørger for at kamera blir en del av handlingen, uten å overføre harde slag og brå bevegelser fra kamerabilen.
Foto: Land Rover
20 I STIL: I den nye Bond-filmen «No time to die», svever Land Rover Defender gjennom luften som Eddie The Eagle, men med noe høyere stilkarakterer for nedslaget.
Foto: Land Rover

Lurer rabagaster

Det er noe med Aston Martin, som passer så inderlig godt sammen med å gå i smoking til hverdags og pistol på innerlomma. «Goldfinger» fra 1964 var den tredje Bond-filmen, og den første virkelig store kassasuksessen. Det var også første gang Q-avdelingen sørget for å utstyre bilen hans med de unike tilvalgene, som siden har blitt en kjent signatur.

James Bond selv, spilt av Sean Connery, spør om det er en spøk når Q (Desmond Llewelyn) opplyser om at uønskede passasjerer kan skytes ut gjennom taket. Maskingevær bak frontlysene og skuddsikkert skjold i hekken kom også til nytte i kampen mot gullfingeren. Men en av de oppfinnelsene mange har bemerket, og i noen tilfeller forsøkt å kopiere, er de roterende nummerskiltene. Det er noe magisk ved den tilsynelatende enkle løsningen, å kunne vippe frem et annet registreringsnummer for å lure all verdens rabagaster trill rundt.

En del av mystikken rundt James Bond handler nettopp om evnen til å være en slags action-tryllekunstner, som klarer å tenke rundt boksen uten nødvendigvis å sprenge den i lufta. I «Die another day» fra 2002, havner helten på taket i en Aston Martin V12 Vanquish, og seiler bortover isen. I tråd med filmtittelens oppfordring om å dø en annen dag, snur Bond bilen på rett kjøl ved å avfyre passasjersetet gjennom takluka, og unngår så vidt å få en rakett i eksosrøret.

I den filmen introduserte de også en av de minst populære funksjonene, selv om det kanskje er den mest nyttige for en hemmelig agent. Med et trykk på nøkkelen, ble bilen usynlig. Den negative responsen fra kinopublikummet illustrerte hvor viktig bilen til Bond er blitt. Den er jo ikke noe kul, når man ikke kan se den. Siden den gang har Aston Martin lansert en egen Q-divisjon, for de kundene som ønsker tilvalg som ikke står på listen. De kan bistå med det aller meste, men uønskede passasjerer må forlate bilen gjennom døra, og ikke via soltaket.

LIKE FORT: Det er kanskje ikke alle som tenker over det, men de som jobber bak kamera må ofte kjøre minst like fort som de foran. Her kjører kamerabåten opp elven Tiber, under innspillingen av «SPECTRE» i Roma. 007 leder an i en Aston Martin DB10 – bygget kun for filmen – og de dårlige nyheten forsøker å ta ham igjen i en Jaguar C-X75.

Foto: NTB

Ikke overholdt vikeplikt

Renault har ikke like sterke bånd til Bond, men i filmen «A view to a kill» fra 1985 flyr Grace Jones ut fra Eiffeltårnet, og agent 007 tar opp jakten i en Renault 11 TXE han kaprer fra en drosjesjåfør som spiser lunsj.

James Bond er muligens den eneste i verden med tyngre gassfot enn franske taxisjåfører, og det går som ventet hardt utover redskapen. Først forsvinner taket og frontruten ved ureglementert passering av bomringen, og så kappes bilen i to når han ikke overholder vikeplikten. Nok en gang gjøres det hurtige tilpasninger i felt, og vår mann drar nytte av Renaultens forhjulsdrift til å fortsette jakten helt frem til en elvebåt, der han hopper ned i en bryllupskake.

BAKKE TIL LUFT: De nyere Bond-bilene har tatt med seg tradisjonen med skjulte våpen som spretter ut av luker her og der. Denne BMW Z8-en har bakke-til-luft raketter skjult i forskjermene. Det vil sannsynligvis føre til tidenes mangel-lapp på en eventuell EU-kontroll.

Foto: NTB

River hesten

Hvis James Bond må levere reisebilag med dokumentasjon slik som oss andre, er det nok noen av dem som kvalifiserer til opplesing på julebordet. En BMW Z8 blir delt på langs av et helikopter med dinglende sirkelsag i «The world is not enough», og i «Goldeneye» kjører han en russisk T-55 stridsvogn gjennom en lastebil med 90.000 bokser Perrier, før en statue av Tsar Nicholas til hest rives av fundamentet og blir hengende fast oppå kanontårnet.

I den kommende filmen «No time to die», trekkes presenningen av klassikeren Aston Martin DB5, og det er ikke fritt for et lite grøss langs ryggraden når legendene gjenforenes. Men det er et annet britisk merke som også fortjener plass på listen. Land Rover har bidratt i en rekke av filmene, med flere Range Rovere og selvsagt Defender, en bil like seiglivet som helten sjøl. Produsenten har sendt ut noen pressebilder fra innspillingen, der den nye Defenderen svever gjennom luften som den britiske skihopperen Eddie The Eagle. Landingen blir nok tilsvarende hard, men i stilkarakterer trekker Land Roveren det lengste strået.