Irritert på ny el-SUV: – Jeg blir gal av det

Les hele artikkelen

Norske kunder som har bestilt innstegsvarianten av BMWs nye elektriske SUV-flaggskip har begynt å få bilene sine.

SUV-en ble lansert tidligere i år og Finansavisen var i Tyskland og testet topputgaven iX x Drive50 i slutten av september, som skal kunne rulle inntil 630 kilometer med et batteri på 111,5 kWh (brutto).

Hør denne ukens første episode:

Embed: BMW iX testet – dette liker vi ikke!

Versjonen norske kunder har fått utlevert er med en mindre batteripakke på 76,7 kWh og en tilhørende rekkevidde på 425 kilometer, kalt iX xDrive40.

Prisene på xDrive40 begynner på 659.000 kroner, mens xDrive50 koster fra 879.000 kroner.

Velger du toppmodellen må du smøre deg med tålmodighet, for den leveres ikke før om minst ett år, i likhet med toppmodellen av den nye elektriske sedanen i4.

Hør denne ukens andre episode:

Embed: Nissan Leaf feirer ti år i Norge (og andre bilhistorier)

– Det er en elbil veldig mange er nysgjerrige på, sier Finansavisens Motor-journalist og medprogramleder i Mil etter mil, Håkon Sæbø.

Både Sæbø og bilekspert og medprogramleder Marius Mørch Larsen har kjørt BMW iX og undersøkt bilen grundig over tid.

Duoen har merket seg noen ting de ikke liker med nykommeren fra Bayern.

– Jeg blir gal av det rattet, det sekskantede rattet, sier Mørch Larsen.

– Jeg liker ikke hvordan det kjennes ut når man trykker på knappene, mener Sæbø.

– Ja, det er helt håpløst, stemmer Mørch Larsen i.

Til tross for enkelte irritasjonsmomenter er fasiten veldig god.

– Jeg vet at du (Mørch Larsen) liker iX-en veldig godt, så det er egentlig oppsummeringen, påpeker Sæbø.

Hør forrige ukes to episoder:

Embed: Elbil-trøbbel på sørlandet
Embed: Slik blir du bil-YouTuber