Imponerte ikke sist – lover store endringer

Les hele artikkelen

I 2019 kom BMW med sin heftigste utgave av 1-serien. Bilen fikk navnet M135i og hadde selskapets kraftige 2,0-liter på 306 hestekrefter i tillegg til et forhjulsdriftbasert xDrive firehjulstrekksystem. Det lovet bra for den sportslige, lille bilen, men enkelte hevdet likevel at den manglet litt karakter. Den var kanskje et hakk for streng og humørløs?

BMW lover heftigere kjøreegenskaper

Det later til at BMW selv har innsett dette, for nå kommer det en oppdatert versjon med morsommere kjøreegenskaper, lover BMW. Helt konkret er forhjulenes camber-verdier økt for å bedre kraftpåvirkningen når entusiastene gasser på i svingene. Dette i tillegg til at foringer både i for- og bakstilling er redesignet. Sågar dempere og fjærer er kalibrert på nytt, og totalen skal ifølge tyskerne være betydelig forbedrede kjøreegenskaper og styrefølelse. 

SKARPERE: BMW har endret på understellet på nye M135i xDrive. De lover at bilen skal bli morsommere å kjøre. 

Foto: Håkon Sæbø

Blant standardutstyret er stadig et styresystem som er spesialtunet for M135i xDrive og det BMW kaller «eksepsjonelt kraftige» M Sport-bremser. Alt er satt opp for at bilen skal kunne kjøres hardt på bane, og sjåføren skal få ekstra god selvtillit i «ekstremt høye hastigheter», hevdes det i pressemeldingen. 

Det er ikke uvanlig at bilprodusenter bruker fruktig språk for å beskrive produktenes påståtte fortreffeligheter, men her har BMW tatt ekstra hard i, kan det virke som. Finansavisen testet lillebrorutgaven BMW 128ti på bane mot VW Golf GTI, og fant at den forhjulsdrevne 128ti ikke bare var å foretrekke over Golf-en, men også gøyere enn toppmodellen M135i xDrive.

Man kan håpe at den tyngre og mer kompliserte M135i xDrive nå er like morsom.

KRAFTIG: BMW M135i xDrive har 306 hestekrefter og firehjulsdrift.

Foto: BMW

Motorlyd og låsende differensial

Motoren i BMW M135i xDrive er fremdeles på 306 hestekrefter. At den er uforandret er egentlig like greit, for det var aldri den turboladede toliteren som var problemet. Imidlertid har BMW jobbet videre med eksosanlegget og lyden motoren lager. I tillegg til å redusere baktrykk i eksosanlegget er det som på så mange andre sportslig anlagte biler motorlyd fra stereoanlegget. Det er ikke noe alle bilentusiaster liker, men selv en BMW M8 har dette systemet.

Som før sendes kraften via en åttetrinnsautomat til en låsende differensial med 36 prosent lås ved akselerasjon og 26 prosent når du slipper gassen. Dette er med på å gjøre at dreiemomentet går til hjulet som har meste grep, lover BMW. 

BITER FRA SEG: BMW M135i xDrive får store og kraftige bremser som skal fungere på banen, mener bilfabrikken.

Foto: Håkon Sæbø

Den utgående M135i xDrive koster fra 609.800 kroner i Norge. Selv om prisen på den oppgraderte utgaven ennå ikke er kjent, er det liten grunn til å tro at den blir særlig dyrere fra fabrikkens side.