I terrenget med Jeep: Akslene gikk nærmest i kryss

Les hele artikkelen

Ut av frontruten er det bare vann å se, men dette er ikke en båttest. Jeep har satt opp noen flagg som viser vei gjennom skogen, og på de står det «Jeep, go anywhere, do anything».

Jeep har tatt med et knippe modeller i gilde farger til Skien, og invitert til å prøve ut om slagordet holder stikk i offroad-anlegget til KNA Telemark.

HVOR SOM HELST: Slagordet til Jeep er at du skal kunne kjøre hvor som helst, og gjøre hva som helst. 

Ragnvald Johansen

Store kontraster

Forrige tur i skogsløypa foregikk med Mercedes EQS SUV, i Rocky Mountains med solskinn og tørr skogbunn. Dashbordet i den bilen er et digitalt surfebrett som strekker seg fra vegg til vegg, setene kan massere deg og bakhjulene hjelper til med å svinge hekken rundt de smaleste partiene. Alt skjer digitalt, og du velger ganske enkelt «Off-road» fra en meny på skjermen.

INGEN HVALSANG: Jeep Wrangler Rubicon er en fullblods offroader. Her er det ingen massasje-program eller hvalsang.

Ragnvald Johansen

Kontrasten blir derfor ganske stor, dersom du kort tid etterpå setter deg inn i en Jeep Wrangler. Her er dashbordet fullt av store solide knapper, ut av gulvet vokser det to girspaker, og den nærmest vertikale frontruten bidrar til følelsen av at dette kanskje er noe en burde ha maskinfører-sertifikat for å kjøre.

Smørkrem

Regnet bøtter ned, og snart forvandles overflaten på skogsveiene til et tykk lag av gjørme, med en konsistens som minner om smørkrem. Første bil ut er en Jeep Wrangler 4Xe Sahara, der «e» betyr at dette er en ladbar hybrid, med 53 km rekkevidde WLTP.

HJULEGAVE: En knallrød Jeep Gladiator står definitivt på listen over hjulegaver en kan kjøpe til seg selv.

Ragnvald Johansen

Ifølge produsenten skal det være mulig å øke kapasiteten fra 0-100% på under tre timer, ved hjelp av den innebygde laderen på 7,2 kW. To elmotorer jobber sammen med en toliters bensinmotor, for en samlet systemeffekt på 380 hk og 637 Nm. De store hjulene som med dekk og felg til sammen måler 32 tommer klatrer over stokk og stein, og akslene av typen Dana gjør sitt beste for at de skal beholde bakkekontakten.

Spyler linsa

Et stykke inn i skogen dykker veien ned og ut av syne, i et brattheng dekket av sleip søle. En knapp aktiverer kamera foran, som gjør det mulig se ned under fronten av bilen. Det tegner også to gule hjulspor som viser hvor du til enhver tid kommer til å kjøre på nåværende kurs.

MARKERER SPORET: Kamera foran og bak markerer hvor du kommer til å kjøre med to gule markeringer, noe som kommer godt med når du setter kursen til skogs. 

Ragnvald Johansen

En kjærkommen funksjon i dette været er muligheten for å vaske kameralinsen, noe som blir benyttet jevnlig i løpet av dagen. Jeep Wrangler 4Xe Sahara har krabbefunksjon for å kjøre både ned og opp, og dette virker som en god anledning til å prøve den ut. Fronten vipper utfor, og 2,3 tonn Jeep jobber seg langsomt nedover på den glatte overflaten. Så langt er alt vel, men når den møysommelig begynner å hale seg opp i dype hjulsporene i den like bratte motbakken, blir den stående og slure.

Åpenbaring i skogen

Og det er akkurat der, dypt inni skogen i søle og regn, at poenget med denne bilen kommer som en liten åpenbaring. Her er det ikke noen digital hval-sang, massasjeprogram og duft-tilsetning i klimaanlegget som skal få deg til å glemme verden utenfor. Her trekker du i det gammeldagse håndbrekket, setter girkassen i nøytral, griper den andre girspaken og kobler inn lavserie firehjulstrekk.

KRABBE: Jeep Wrangler 4Xe Sahara er utstyrt med krabbe-modus som hjelper deg ned bratte bakker dekket av sleip gjørme, og opp igjen på andre siden. 

Ragnvald Johansen

Når en først er i gang låses differensialen også, ikke fordi det er nødvendig, men fordi en livslang fascinasjon for mekaniske konstruksjoner sender frydefulle grøss helt ned i tærne når alt er klart. Automatkassen settes i «Drive», brekket løsnes, og bilen har fyrt opp bensinmotoren fordi den skjønner at «Nu kör vi». 

FOR MORO SKYLD: Jeep Gladiator er så effektiv i offroad-løypa at det nærmest går sport i å forsøke å finne hindringer som byr på utfordringer. 

Ragnvald Johansen

Høyre pedal treffer gulvet, sølespruten står oppover langs vinduene og Jeep-en bykser opp til toppen, mens lyden av høyt turtall blander seg med befriende latter fra innsiden. Hvem skulle trodd at det var så morsomt å kjøre langsomt gjennom skogen?

SENTRALFYR: Det var godt med en pause i varmebua for å tine opp frosne tær, før nye runder i offroad-løypa.

Ragnvald Johansen

Fluesopp og grantrær

Etter en liten tur i varmebua for å kjenne varmen fra bålet, er det på tide å prøve den røde Jeep Gladiator-en. En treliters diesel V6 motor på 264 hk og 600 Nm driver den 5,6 meter lange pickup-en inn mellom grantrær og fluesopp. Rundt en sving venter noe som mest av alt ligner en elv.

LODDER DYBDEN: Jeep Wrangler, Rubicon og Gladiator har alle vade-dybde på 76 centimeter, og håndterer en tur gjennom bekken med glans. 

Ragnvald Johansen

Regnværet har sørget for at det blir en reell mulighet til å teste vade-dybden på 76 centimeter. Dersom du i barndommen syntes noe av det beste med høsten var å hoppe rundt i store sølepytter iført slagstøvler og regntøy, vil du kjenne igjen gleden ved å kjøre gjennom et såpass dypt bekkefar at vannet slår opp langs lasteluken på planet. Nede i dypet gjemmer det seg et par solide steiner, og da blir det anledning til å kjenne på bunndraget i dieselmotoren.

I kryss

Lenger oppe i løypa venter bratte utforkjøringer og klatrepartier, samt en kule-løype konstruert spesifikt for å få prøve ut den store røde knappen du kan koble ut stabilisator-staget med.

Jeep Gladiator cross axles

Der ser det nesten ut til at akslingene går i kryss når hjulene peker i hver sin retning. Jeep Wrangler, Rubicon og Gladiator håndterer den merkede løypa uten noen større problemer enn at det er skikkelig gøy å løse dem.

I KRYSS: Av og til føles det som om akslene går i kryss, når hjulene peker i forskjellige retninger. 

Ragnvald Johansen

Dagens største overraskelse kommer i Jeep Compass 4Xe, som av utseende ligner mye mer på en crossover-SUV.

Søledam

Å kjøre noe som ser ut som en helt vanlig familiebil inn i det som nå begynner å bli et gjørmebad, vade gjennom bekken, klatre opp bratte skrenter og generelt gjøre de samme øvelsene som de store søsknene med digre dekk klarer er imponerende. Den er nok det mest «fornuftige» valget, dersom en skal bruke det som kriterium. Men det som frister mest er en knall rød Jeep Gladiator, med Alan Jackson på stereo-en, og en svær søledam å leke oppi.