I Halden gasses det på med bensin og «cubic inches»

Les hele artikkelen

Onsdag kveld er nemlig Cruise Night i byen under Fredriksten Festning med besøkende fra hele Østlandet. Gjerne 250 – 300 biler når det er fint vær, helt til høstkulda blir for bitende.

Cruise Night

Du merker det allerede når du nærmer deg byen ved grensen. Tettheten av amerikanske biler øker merkbart, ikke minst av det litt mer tilårskommende slaget. Kanskje helst fra 1950- eller 1960-tallet, og aller helst en åpen kabriolet, eller convertible som det heter på amerikansk.

Årets sesong har selvsagt også vært noe preget av alle restriksjonene, og det populære Grensetreffet i august måtte avlyses. Men med mye godvær har Halden virket som en magnet på entusiastene som stiller for å gli gjennom byen i dorgefart.

Kanskje avbrutt av et knippe Wunderland-inspirerte rånere som lar bilene slepe så nær asfalten som mulig, og med en musikksmak og lyd som er egnet til å irritere flere enn de begeistrer. Men trivelig er det med et fargerikt fellesskap og folkeliv i gatene og på restaurantene i sentrum.

 
OVERLEVDE IKKE 1950-TALLET: Packard var et av de store luksusmerkene til og med 1930-tallet, men etter krigen gikk det raskt nedover med økonomien, og denne 1956 Clipper 2-dørs hardtop er fra siste året med rene Packard-modeller.
Foto: Ivar Engerud
KROMTUNG: Du bør sjekke prisene på forkromming før du går løs på en restaurering av en 1958 Buick, for de er vel de mest kromtunge modellene i bilhistorien.
Foto: Ivar Engerud
NESTOREN: Åge Gustavsen er selve nestoren i Halden-miljøet, med en spesiell forkjærlighet for Ford. Her glir han forbi i sin selvbygde 1958 Edsel med tak fra en 1958 Ford Skyliner. Foto:
Foto: Ivar Engerud
TA PLASS! Du får ikke så mye større personbil enn en 1958 Cadillac Fleetwood 75 Limousine, som gjerne ble sjåførkjørt da de var nye.
Foto: Ivar Engerud
SOLBRENT: En populær trend de seneste årene har vært å la klassikere som har vært utsatt for brennende sol i amerikanske ørkenområder få forbli solbrent i stedet for full oppussing, som på denne nyimporterte 1954 Buick Century Estate Wagon.
Foto: Ivar Engerud
SOMMERBIL: En 1952 Oldsmobile 88 Convertible er ikke det verste man kan kjøre på en varm sommerkveld.
Foto: Ivar Engerud
LEKKER TOSETER: Det er lett å bli forelsket i første generasjon Ford Thunderbird. Petter Webergs lekre 1957-modell har vært i Norge siden 1987.
Foto: Ivar Engerud
TREDJE GENERASJON: Ford Thunderbird skifte fra to- til fireseter i 1958, og i 1961 kom tredje generasjon med en linjelekker form tilpasset et nytt tiår. Foto
Foto: Ivar Engerud
KORTREIST LYKKE: Redaktøren i Norsk Motor Veteran, Tormod Magelsen, tar gjerne turen fra Sarpsborg til Halden med sin 1954 Ford Crestline.
Foto: Ivar Engerud

Fra perler til vrak

Her finner du nyrestaurerte 1950-tallere som er på veien igjen etter tusenvis av timer i garasjen og biler som ser ut som de ikke har sett hverken vaskesvamp eller en skiftnøkkel på årevis. Noe er en ren illusjon, for rat-stilen er populær i enkelte, spesielt unge miljøer. Og ulike miljøer er det mange av innen den store fellesnevneren Amcar. For i Halden er det amerikanske biler som dominerer bildet fullstendig disse kveldene.

Felles for de fleste bilene er at de har en god del år under hjulene, gjerne langt flere enn gjennomsnittsalderen til den norske bilparken. Noe som selvsagt er naturlig siden dette for det meste er rene hobby- og entusiastkjøretøyer.

Kompistreff

Etter et par runder i cruisingløypa stopper man gjerne igjen for en prat med gamle venner og få nye kjente, før det kanskje bærer ut en runde eller to til. Ikke noe tull, bare ærlig hygge med bil.

Og fortsetter godværet på onsdager utover i september kan du sikkert oppleve nostalgitrippen noen uker til.

SUPERSTRØKEN: Det er ikke mye feil å finne på denne spektakulære 1967 Ford Mustang når sola skinner på den. En av mange hundre slike klassiske Mustanger som har funnet veien til Norge de seneste vel 20 årene. Foto

Foto: Ivar Engerud