Hvor stor rolle spiller egentlig bensinprisen?

Les hele artikkelen

Med bensinpriser på over 27 kroner literen tidligere i år snakket folk nesten ikke om annet. Selv ikke at strømmen gjorde elbilladingen dyrere også. Fallende oljepriser og innføringen av strømstøtte betyr at det snakkes mindre om det nå, men hvor viktig er egentlig drivstoffprisen i det totale kostnadsbildet?

Normalpris

Elbiler er og blir rimeligere både i innkjøp og drift enn bensinbiler, og skulle det endre seg, kan du forvente at myndighetene gjør noe med det. Mange vil likevel kjøre både bensin-, diesel- og plugg-inn-hybrider i mange år til og noen vil fortsette å kjøpe dem så lenge det er mulig. Men er det drivstoffprisen folk bør klage over?

KOSTBAR SMÅBIL: Eierne av en Ford Puma bruker en større andel av totalbudsjettet sitt på bensin enn en eierne av Mustang Mach-1.

Foto: Håkon Sæbø

En bensinpris på rundt 20 kroner literen er trolig den nye normalen. Toppen vi så i sommer skyldtes ikke minst krigen i Ukraina, så får vi håpe krisene og krigene blir færre og mindre fremover.

SSB/Forbrukerpriser.no

Ytterpunkter

Det finnes et utall biler i alle prisklasser man kan se på for å se hvor stor andel av totalkostnaden bensinprisen egentlig utgjør. Ytterpunktene Ford Puma med en énliters tresylindret turbomotor og Ford Mustang Mach-1 med en femliters selvpustende V8 viser derfor spennet godt.

Inngangsbilletten på henholdsvis 448.500 og 1.240.200 kroner sier uansett noe om hvor god råd bilkjøperen og bilkjøreren har. Med utgangspunkt i Ford Billåns rentenivå og betingelser, også når det gjelder egenkapitalkostnadene, kaskoforsikring med 75 prosent bonus samt konservative anslag på bompenger og service, er bilen med V8 tre ganger så dyr å eie. Vi forutsetter da at bilene har null verdi etter åtte år, og at avdragene tilsvarer verdifallet.

Forskjellen i bensinforbruket på de to bilene er også stor og ifølge WLTP-målingene er det på 0,55 og 1,23 liter pr. mil. Med 15.000 kilometer kjørelengde i året og 20 kroner literen for bensin utgjør det henholdsvis 1.375 og 3.075 kroner i måneden. Noe som igjen utgjør 15,7 og 12,4 prosent av totalkostnaden for Puma og Mustang respektive. Stiger bensinprisen til 25 kroner literen blir bensinandelen henholdsvis 18,9 og 15,7 prosent og faller den til 15 kroner blir andelen 12,3 og 9,6 prosent respektive.

Bilkostnader pr. måned (kr.)

 
KostnaderMach-1Puma
Egenkapital 35%63601856
LÃ¥n118303462
Forsikring1471540
Bompenger10001000
Service1000500
Sum216617358
Bensin30751375
Totalt247368733
Bensin i prosent12,415,7

Brøkdel

Så uansett hvor stor eller liten bil du har vil drivstoffet i alle normale situasjoner ligge på mellom 10 og 20 prosent av totalkostnaden. Da er det kanskje heller andre ting du skal bekymre deg over?

WHO CARES? Kjøper du en heftig sportsbil med selvpustende V8 og manuelt gir tenker du trolig mindre på bensinprisen enn mange andre.

Foto: Håkon Sæbø

Det du ikke behøver å bekymre deg over er kjøreegenskapene til de to bilene, selv om de er vidt forskjellige. Puma er en liten og litt høy, men likevel lett og morsom bil å kjøre. Aktiv kjøring på landeveien og flørting med fartsgrensen på motorveien ga oss et forbruk på 0,63 liter pr. mil, noe som betyr 200 kroner mer i måneden.

Vi kjørte også Mach-1 relativt aktivt over en periode og hadde det morsomt og utfordrende, med heftige akselerasjoner, mye giring og påfølgende nedbremsing. Da endte forbruket på 1,6 liter pr. mil, men 1.000 kroner mer i måneden er det verdt.