Les hele artikkelen
Aldri har bilentusiastmiljøet i Norge vært større enn nå, med utearrangementer gjennom hele sommerhalvåret nærmest hver dag om du bor på østlandsområdet.
Tøyer sesongen
Det er organiserte møter, løp, utflukter og uformelle treff på ulike ukedager og steder fra snøen går til den kommer, bare saltet er borte fra veiene.
For ikke mange år siden var det «slutt» på utesesongen så fort kalenderen viste september. Mange hadde garasjer og vinterlagring et stykke hjemmefra, slik at man måtte være sikker på å få satt det bort før vinteren meldte sin ankomst.
Men med velstandsøkningen har også standarden og arealet på garasjer økt, slik at mange flere har kosebilen stående hjemme, klar til «utrykning» når været tillater det. Uavhengig av datoen.
TROFAST OPPMØTE: Citroën DS/ID-entusiaster lar ikke været være en stopper for å møtes, som her andre helgen i september, hvor regnet til tider øste ned.
FOTO: IVAR ENGERUD
Citroën-klubb på Lier-visitt
Og heldigvis er det mange som ikke er redd for å få litt regnvann og sprut på bilene sine heller.
MELANKOLSK VAKKERT: Vanndråper skaper sin egen magi på bilene hvis de får lov til å være ute å leke i regnet.
FOTO: IVAR ENGERUD
For været var definitivt ikke på Citroën DS/ID Klubb Norges side da de hadde sitt medlemsmøte hos sin tidligere president (det er jo en fransk klubb) og æresmedlem Eirik Holm i Lier 10. september.
LIVSLANG CITROËN-ENTUSIAST: Eirik Holm i Lier har vært sentral i det norske Citroën-miljøet i mange år, og underveis har han samlet på seg godbiter som DS 19 Chapron Cabriolet, SM og Traction Avant, samt DS, ID og Mehari.
FOTO: IVAR ENGERUD
Det hindret dog ikke et drøyt 20-talls biler å stille, med alt fra gamle Traction Avant til nesten «nye» C6.
SAMLINGSPUNKT: Norsk Motorhistorisk Senter på Burud, mellom Hokksund og Skotselv, er et samlingspunkt for hundrevis av bil- og MC-entusiaster hver onsdag kveld. Stedet er blitt Øvre Eikers største kulturattraksjon.
FOTO: IVAR ENGERUD
Onsdagssamling
Motorhistorisk Klubb Drammen har akkurat rundet 50 år i fin stil, ikke minst takket være at klubben de seneste årene har bygd opp et fantastisk flott miljø på det de kaller Norsk Motorhistorisk Senter på Burud.
PLASS FOR ALLE: En tidligere militærleir er blitt et yndet utfartssted for entusiaster fra hele østlandsområdet etter at leiren er blitt pusset opp på dugnad og fylt med motorhistorie av alle slag.
FOTO: IVAR ENGERUD
ENORMT MANGFOLD: Uformelle treff, som her på Burud, er blitt en ryggrad i bilhobbymiljøet. Hver onsdag (til snøen kommer) kan du se alt fra Citroën Ami 6, Porsche Boxter, Ford hot rods og middelaldrende bruksbiler du ikke møter i dagligtrafikken lenger.
FOTO: IVAR ENGERUD
ALTERNATIV TENKING: Når så du sist en 1950 Kaiser Bermuda? Rune Kolberg på Åmot har lenge samlet på biler fra «de andre» produsentene i USA, som Studebaker, Hudson, Nash og Kaiser. Herlig annerledes enn fra de tre store!
FOTO: IVAR ENGERUD
DEN VILLE ÅRGANGEN: GM tok den helt ut på sine merker i 1959, som på denne Chevrolet Impala Sport Coupé som glir inn på Norsk Motorhistorisk Senter i kveldssolen.
FOTO: IVAR ENGERUD
VALFART: «Alle veier fører til Burud» på onsdagskveldene og gir et meget hyggelig syn på veien for bilentusiaster. Som denne herlige 1955 Mercedes-Benz 170V, som med all tydelighet viser hvor lenge merket holdt på førkrigslooken.
FOTO: IVAR ENGERUD
EN AV TO: Hvor ellers kan du se to Borgward Isabella Coupéer en onsdagskveld? Her er en av dem, en nydelig 1959-modell på vei.
FOTO: IVAR ENGERUD
SPREK HUNDREÅRING: Det gjelder å komme seg hjem før mørkets frembrudd når du kjører en 1922 Ford T, for lyset er mest til pynt med dagens standard.
FOTO: IVAR ENGERUD
LEKKER COUPÉ: Onsdagskveldene lokker frem biler du sjelden ser og som bare ruller noen hundre kilometer i sesongen. Som denne nydelige 1957 Mercedes-Benz 220S Coupé.
FOTO: IVAR ENGERUD
TROFAST GJEST: Henry Harrfeldt (80) lar sjelden muligheten gå fra seg til å ta turen til Burud på onsdagskveldene med sin heftige 2019 Mclaren 720S Spider. Motorhistorie rett ut fra fabrikk!
FOTO: IVAR ENGERUD
Det er åpent hver onsdag ettermiddag/kveld, og hvis været er virkelig bra, slik det var da vi stakk innom 21. september, kommer det gjerne opp mot et par hundre biler og mange titalls motorsykler. Bare for å treffes, slå av en prat og se på hverandres biler – av alle slag.
FOLKELIG LUKSUS: Silver Shadow er den største suksess Rolls-Royce har hatt til dags dato med rundt 29.000 eksemplarer fra 1965 til 1980. Denne 1974-modellen har vært i Norge helt siden 1986.
FOTO: IVAR ENGERUD
Høstlig Spirit
Heller ikke Rolls-Royce- og Bentley-eierne setter bort bilene før de må. Norges-seksjonen i Rolls-Royce Enthusiasts’ Club er ikke stor, men desto mer aktiv. Både på arrangementer og å rekruttere nye medlemmer blant de etter hvert ganske så mange Rolls-Royce og Bentley som finnes i Norge.
FARGEMATCHET: Det er ikke ofte du ser to Rolls-Royce Silver Cloud fly i formasjon med matchende sølv/sorte karosserier, men det kunne du på RRECs rally i Vestfold. Fremst en 1960-modell som kom til Norge på 30-årsregelen i 1990, og bakerst en ett år eldre modell.
FOTO: IVAR ENGERUD
For det er en klubb som rommer biler og entusiaster fra begge merkene, selv om de gikk videre under henholdsvis BMW- og Volkswagen-paraplyene for snart 25 år siden.
MEKTIG SYN: Det finnes (naturlig nok) ikke så mange moderne Rolls-Royce Phantom i Norge, men de som er her blir godt tatt vare på. Som denne massivt lekre 2004-modellen.
FOTO: IVAR ENGERUD
Hvis du tror at det er en snobbete klubb tar du direkte feil, for inngangsbilletten for Rolls-Royce-eierskap er relativt sett rimelig med en Silver Shadow til prisen av en Volkswagen e-Golf (og oppover).
SISTE FELLESUTFLUKT: Vestfold-rallyet markerte slutten på sesongen for felles uteaktiviteter i RREC, med meget godt oppmøte. Ikke minst av en rekke Silver Shadow.
FOTO: IVAR ENGERUD
Men du kjører jo ikke akkurat en Rolls-Royce i kjeldress, så det var en på alle måter velkledd forsamling som avsluttet sin høsttur ved Anders Jahres gamle villa på Midtåsen siste søndag i september.
KJØR ÅPENT! Har du åpen sportsbil kjører du åpent så lenge det ikke regner, selv om gradestokken synker ned på den ensifrede delen på plussiden. Mørket faller på for Norsk Sportsvogn Klubbs kveldsutflukt til Classic Garage på Ski.
FOTO: IVAR ENGERUD
Sportsvognklubben på kveldstur
Blant sportsbilentusiastene finner du de som kjører åpent hele året. Så en kveldstur fra Hvervenbukta til Classic Garage på Ski en ukes tid ut i oktober skremmer ikke den gjengen. Det er bare å brette skinnkraven enda litt høyere og tettere rundt halsen når gradene synker mot den blå delen.
SISTE NATT MED GJENGEN: Etter knappe to år i lokalen på Ski, flytter Dag Oppegård Classic Garage hjem på gården på Hvitsten. Nærmest Norges eneste 2010 BMW M6 Competition Edition, nummer 59 av bare 63 produserte.
FOTO: IVAR ENGERUD
Og med en lengre sommersesong, flere og nyere entusiastbiler har det også blitt et helt annet bruksmønster enn tidligere. En blir ikke lenger sjokkert over å møte en 1950-talls amerikaner eller heftig sportsbil i adventstiden.
SNART SOMMER: Om to måneder er det nytt år, og på 1. nyttårsdag 2023 møtes igjen de virkelig die hard entusiastene på tur til Frognerseteren i åpen bil for å spise is og ønske hverandre god sommer.
FOTO: IVAR ENGERUD
Og 1. januar er det igjen en ny sesong.