Honda har nettopp kunngjort en bred elektrisk satsing for de nærmeste årene.
» data-medium-file=»https://www.bike.no/wp-content/uploads/2022/09/Honda-e-300×169.jpg» data-large-file=»https://www.bike.no/wp-content/uploads/2022/09/Honda-e.jpg» />
Man kan argumentere ganske sterkt for at Honda har gjort mer enn sin del av innovasjon innen mc-teknologi: Super Cub er det bestselgende motorkjøretøyet i verden. CB750 introduserte en helt ny motorsykkelarkitektur til massemarkedet, et oppsett som var toneangivende i generasjoner. Gold Wing definerte den moderne touringsykkelen. Ovale stempler, V-4-motorer – listen er lang. Men – det har vært ett påfallende fravær: Elektriske motorsykler. Nå skal det endres. På en verdensomspennende pressekonferanse 12./13. september fortalte selskapet hvordan de planlegger når det gjelder fremtidige elektriske motorsykler.
Hondas mål: Karbonnøytral innen 2040
Pressekonferansen ga også detaljer om Hondas plan om å nå karbonnøytralitet innen 2040. Dette involverer en rekke faktorer, inkludert motorsykler som kjører på «karbonnøytralt» drivstoff. Det kan være bensin/etanolblandinger eller til og med ren etanol. Men elsykler vil også spille en stor rolle. Honda bygger allerede flex-fuel-sykler for det brasilianske markedet ved sin fabrikk i Amazonas. I 2023 vil selskapet introdusere flex-fuel-modeller også i India. Honda selger allerede elektriske tohjulinger i markeder som Japan og India. Honda opplyser at de planlegger å lansere 10 eller flere modeller i sitt globale utvalg av elektriske motorsykler innen 2025. Noen er allerede på plass: Business Bike-serien brukes av Japan Post i dag, og posten i Vietnam har også begynt å bruke dem til postlevering. Til personlig bruk planlegger Honda å introdusere to pendler-EV-modeller mellom 2024 og 2025 i Asia, Europa og Japan. Kina er verdens desidert største marked for elsykler, og Honda lover å slippe fem modeller der mellom nå og 2024.
Honda deler inn sin satsing på tohjulinger med elmotor i tre kategorier: Elektriske tråsykler (EB) som har en toppfart på 25 km/t eller mindre, elektriske mopeder (EM; 25–50 km/t), og elektriske kjøretøy (EV; 50 km/t og raskere). Mange av kjøretøyene som er rettet mot de asiatiske markedene vil være elektriske scootere designet for pendlere. Hva med oss andre, da? Honda har lovet å introdusere fire modeller innen 2024-2025, tre store, «morsomme» EV-modeller og en EV-modell for barn. Hvis man leser mellom linjene betyr det sannsynligvis en elektrisk terrengsykkel som tilsvarer dagens CRF50F eller CRF110F.
En del av Hondas EV-planlegging avhenger av utvikling utbyttbare batterier og batteridelingstjenester. Det eksperimenteres for tiden med slik teknologi i India og Indonesia. De fire store japanske produsentene, sammen med europeiske konserner, har som mål å standardisere batteristørrelsen. Se for deg å bytte ut propanbeholderen på grillen, så får du en viss forståelse for tankegangen.