Mens nesten hele Norge har elbilpanikk om dagen, finnes det bilkjøpere som ikke lar seg affisere. Denne saken handler om dem.
Har du en ny elbil i bestilling og biter negler over leveringstid og ladetid, er du nok som nordmenn flest. Og for nordmenn flest er ikke sportsbiler på radaren i det hele tatt, selv om noen av dem er forholdsvis praktiske.
Mercedes-AMG CLA 45 S 4Matic+, som er dens fulle og i overkant lange navn er, har lite med fornuft og pragmatisme å gjøre. Denne bilen handler om følelser.
Legendarisk bil
Verdens kraftigste firesylindrede bensinmotor, hevder Mercedes. Kan det være litt som «verdens beste pose-béarnaisesaus», tenker du kanskje? Svaret er ikke helt opplagt, for samtidig som den gjennomsnittlige bilentusiast helst skulle hatt en kraftig sekssylindret motor eller buldrende V8-er, har Mercedes-AMG unektelig bevist at bensinfirer med pustehjelp kan være riktig så artig.
Forrige utgave av Mercedes-AMG A 45 demonstrerte dette poenget, og har du det minste tvil til påstanden, bør du teste en «original» A45. Blant entusiaster og forståsegpåere hviskes det med innestemme: Det er en legendarisk bil.
Annen type akselerasjon
Riktig så legendarisk er kanskje ikke testens CLA 45, men det har ikke noe med selve motoren å gjøre. Det har heller ingenting med kjøreegenskapene, skal det vise seg. Ytelsene fra nevnte toliter er under alle omstendigheter voldsomme: 421 hestekrefter og 500 Nm vris ut fra den lille motoren, og via en kjapp dobbeltclutchkasse med åtte trinn sendes kraften til alle fire hjul. Bakhjulene får åpenbart mye dreiemoment, men forhjulene klorer seg gøyalt nok fast når du slipper løs full akselerasjon. Bilen skal ifølge Mercedes skal klare fra 0 til 100 km/t på herlige 4,0 sekunder – ute på veien oppleves den som enda kvikkere.
Det er forøvrig en annen type akselerasjon enn den du fÃ¥r i en rask elbil. Farten bygger seg opp pÃ¥ en morsommere mÃ¥te og nÃ¥r du pÃ¥kaller rivstart i en Mercedes-AMG CLA 45, føler du at du lever.Â
Drift og Race
Rattet er det tykke og sportslige du forventer i en bil som dette. Mercedes-AMG CLA 45 har forskjellige kjøreprogrammer som velges etter eget forgodtbefinnende. På vinterføre anbefales Drift Mode som gav oss nærmest endeløs moro da Finansavisen Motor testet søstermodellen A 45.
Hvilket kjøreprogram du befinner deg i, hvor stivt du ønsker understellet og hvor responsiv du vil at motoren og girkassen skal være, bestemmer du med knappene på rattet. Det er ikke utenkelig at Mercedes-AMG har kikket litt på Porsche her, men hva gjør vel det?
Uansett har AMG tatt dette et skritt videre med sine små skjermer på selve knappene, som er en sjarmerende detalj du vil verdsette.
Det er kanskje ikke en avgjørende detalj, men opprettholder likevel en følelse av at Mercedes’ AMG-utgaver skal være litt spesielle. Dropper du dette ekstrautstyret vil det uansett være liten tvil om bilens tekniske egenskaper, for de merker du når det fete AMG-rattet dreies og du leter frem dine favorittveier. Styringen er mesterlig presis og nærmest oppfordrer deg til å kjøre fort.
Girkassen sender på samme tid inn neste gir med betydelig mer entusiasme enn i en vanlig Mercedes, som bidrar til den spesielle følelsen Mercedes-AMG CLA 45 S 4Matic+ gir.
Som entusiast vil du selvfølgelig lese om hvor hardcore bilen er, men det kan samtidig være av en viss interesse Ã¥ notere seg at CLA 45 ogsÃ¥ er pÃ¥fallende komfortabel.Â
Etter Ã¥ ha kjørt Tesla Model Y noen dager først, og sÃ¥ hoppe rett over i denne hissige AMG-en, oppleves selve fjæringskomforten fiffig nok som bedre her. Legger du inn Comfort-modus og bare vil trille behagelig rundt i en av Mercedes’ lekreste biler, er tydeligvis ogsÃ¥ dette bilen for deg.Â
Det duver selvfølgelig ikke som i en S-Klasse, men det hadde uansett blitt feil. Det er en stram og digg følelse når du kjører over humper, men hardt og ubehagelig blir det aldri med AMGs adaptive understell.
Girkassen, som blir direkte vill når du går for kjøreprogrammet Race, roer seg ned til å fremstå overraskende polert. At en så rå bil kan ha en så sedat side på samme tid er uvanlig, men ønskes velkomment.
Mange gode alternativer
Mens resten av Norge gråter over truende avgifter og leveringstider på elbiler, finnes det stadig et vel av konkurrenter til CLA 45. De fleste har ikke riktig så kraftige motorer, men står likevel i stil.
Et alternativ er for eksempel Toyota GR Supra med rekkesekseren fra BMW. Denne koster fra 889.800 kroner og har deilige 340 hestekrefter. Eller hva med en Porsche 718 Cayman som starter på 862.000 kroner og har 300 hestekrefter? Et mer nærliggende alternativ om plass til bagasje og passasjerer skal få bestemme litt, er nye BMW M240i xDrive som i likhet med CLA 45 også har firehjulsdrift. Den har en rekkesekser med friske 374 hestekrefter, men koster bare 760.100 kroner – riktignok før du har lastet på med ekstrautstyr.
Og mens du smatter på disse konkurrentene skal selvfølgelig ikke Audi glemmes. Du får tross alt en Audi RS 3 Sportback med syngende rekkefemmer og ville 400 hestekrefter for 862.300 kroner.
Det er en fellesnevner for alle disse bilene. I tillegg til å ha festlige motorer og mye effekt, koster de alle under én million kroner. Det gjelder for CLA 45 også.
Startprisen på testbilen er 919.000 kroner som sender den i toppsjiktet, men så er det også en ganske stor og praktisk bil med høy ytelse.
Selve testbilen koster 1.127.924 kroner, men har til gjengjeld det du behøver av ekstrautstyr.
Lyd, lyd, lyd
Innledningsvis leste du om den originale A 45, som dukket opp med 3. generasjon Mercedes-Benz A-Klasse. AMG-utgaven fyller artig nok ni år til våren, men holder seg godt. Grunnen til at denne vil få legendestatus litt før testens CLA, er lyden du velsignes med. Da originalen kom på markedet i 2013 kunne AMG tillate seg en nesten i overkant frekk motorlyd, som fikk hunder til å bjeffe panisk og barn til å gråte.
Nå er det dessverre annerledes, ett av få irritasjonsmomenter med en ellers glimrende AMG: Lyden på Mercedes-AMG CLA 45 S 4Matic+ er redusert til et kjedelig nivå entusiastene ikke vil like. Innvendig genereres det lyd som kommer fra høyttalerne, men det er nok ikke helt det vi bilfolk ønsker oss.
Slik er det blitt, med stadig strengere krav til utslipp og lyd, men skal du løpe og sette deg i en elbilkø av den grunn?
Nei, er du entusiast skal du teste en Mercedes-AMG CLA 45. På tross av den litt puslete lyden vil du få skikkelig lyst på en.
Mercedes-AMG CLA 45 S 4Matic+
Motor: 2,0 liter R4 T
HK/kW/Nm: 421/310/500
0-100 km/t: 4,0 sek.
Toppfart: 270 km/t
Vekt: 1.620 kg
L/B/H: 4696/183/143 cm
Forbruk: 0,86 l/mil
CO2-utslipp: 200 g/km
Bagasjerom: 460 liter
Tilhenger: 1.500 kg
Pris:
Denne modellen 919.900 kroner
Denne med utstyr 1.127.924 kroner
Â
- Pluss
Herlig motor
Meget presis drivlinje
Ekstreme kjøreegenskaper
- Minus
Lyden skuffer
Ikke akkurat billig
Se opp for BMW M240i xDrive
- Design
Mercedes CLA har gått litt under radaren på grunn av alle elbilene. Det er synd, for det er en virkelig lekker bil.
- Førermiljø
Ekstreme seter, lekkert infotainmentsystem, glimrende ratt og solid betjening. Her er nivået høyt, men du bør like sort, blank plast.
- Kjøreegenskaper
Vinterbil, sommerbil, pendlerbil, morobil. Mercedes CLA 45 gjør alt dette på en utmerket måte, men setter du bilen i Race blir den skikkelig vill.
- Ytelser
Det er liten grunn til å tro at du vil savne mer effekt og dreiemoment. Bilen er fornøyelig kjapp, også når du ikke vrenger opp turtallet.
- Plass
460 liter i bagasjerommet er ikke galt. Foran sitter du og din passasjer meget komfortabelt, og baksetet er slett ikke ubrukelig det heller.
- Mye for pengene
Utstyret koster og CLA runder fort én million kroner, men det gjør flere av konkurrentene også.
- Konklusjon: 9/10
Det er ikke bare rå motorkraft som tiltrekker her. CLA 45 evner også å være komfortabel når du ønsker, i tillegg til å være praktisk. Hva mer kan du egentlig ønske deg?