Her møtes de ultrarike for å feire klassiske biler

Les hele artikkelen

To og et halvt år etter at vi sist møttes ved den vakre Comosjøen i Nord-Italia, kunne det fasjonable Grand Hotel Villa d’Este igjen åpne portene for Concorso d’Eleganza Villa d’Este.

Noen vanlig utgave av det populære publikumsarrangementet var ikke mulig å organisere i mai i år, så det ble en relativt lukket og nedskalert affære under strenge smitteverntiltak fem måneder senere enn vanlig. Men det viktigste av alt var at det ble gjennomført, og det på en skikkelig måte med et knippe biler du ikke ser hver dag.

CAR OF SHOW: Brian Ross fra Cortland, Ohio kan sin Ferrari-historie med noen av verdens fineste av arten. Denne 1956 250 GT Tour de France er den andre produserte av denne typen. Den første eieren, Ottavio Randaccio i Milano tok den rett til start i Mille Miglia helgen etter at han fikk den, dog uten å komme til mål. Etter noen år med racing og eierskifter havnet den i Danmark allerede i 1968, hvor den inngikk i samlingen på Egeskov Slot. Amerikaneren Sam Mann kjøpte den på auksjon i Monaco i 2000 og restaurerte den, før Brian Ross overtok den for fem år siden. Han tok den tilbake til Italia for første gang på nesten 60 år og ble belønnet med selve toppremien.

Foto: Ivar Engerud

Lange tradisjoner

Det er lange historiske røtter for å arrangere automobile skjønnhetskonkurranser ved den usedvanlig vakre Comosjøen. Allerede i 1929 ble Concorso d’Eleganza Villa d’Este arrangert for første gang.

Her fikk de dyktigste italienske karosserimakerne som Pinin Farina, Sala, Castagna og Touring kjempe om «Coppa d’Oro di Villa d’Este» med sine seneste kreasjoner på chassiser fra hjemlige produsenter som Alfa Romeo, Lancia, Isotta Fraschini, Maserati og Fiat, samt utenlandske luksusmerker som Minerva, Mercedes-Benz og Rolls-Royce.

Den første utgaven ble holdt her frem til 1937, men etter krigen fulgte man kun opp i 1947 og 1949 før arrangementet ble lagt ned.

 
TYSK REGI: BMW Group er både sponsor og arrangør av Concorso d’Eleganza Villa d’Este. Har du aldri sett en BMW 507 Roadster tidligere er dette stedet – hvert år. Denne nydelige 1959-modellen er restaurert på BMW Group Classic verksted, hvor nordmannen Håkon Gabriel Tjaum nå er ansvarlig for restaureringsvirksomheten.
Foto: Ivar Engerud
PRELUDE TOUR: Arrangementet starter nå med en dags kjøretur i området rundt Comosjøen på torsdag før de returnerer Villa d’Este på kvelden. Det ble vårt første møte med Filippo Sole i sin fantastisk vakre 1930 Lancia Dilambda med karosseri fra Carlton Carriage. En bil som senere i helgen skulle vinne publikumsprisen.
Foto: iVAR Engerud
LANGVEISFARENDE: At mer moderne superbiler har adresse i Det fjerne Østen har vi blitt vant til, og denne 1996 Porsche 911 GT1 kom helt fra Bahrain. Alle bilene må gjennom en identitetskontroll før de får delta.
Foto: Ivar Engerud
MARKTRYKK UTEN KLARING: Racebilklassen hadde blant annet denne 1981 Ferrari 512 BB LM som ble levert til Ron Spangler i USA da den var ny. Tre starter på Daytona og en på Sebring ga ikke noen bemerkelsesverdige resultater, men nå er den originale bilen en fast deltager på Le Mans Classic. Der er det flatere enn på Villa d’Este!
Foto: Ivar Engerud
VERDENSVANTE POSØRER: Grand Hotel Villa d’Este har mange spesielle gjester, og dette japanske paret valgte å la alle de fantastiske bilene være kulisse for sin Instagram- og TikTok-aktivitet med posering i stadig nye antrekk gjennom hele helgen. Her med Bugatti Centodieci.
Foto: IvaR Engerud
DYRE VANER: Du skal ha greie kredittkortrammer for å ta inn på Grand Hotel Villa d’Este, spesielt hvis fruen ønsker seg en tur i gavebutikken. Men hva gjør man ikke for å få lov til å delta på verdens kanskje mest eksklusive bilutstilling. Bilen i forgrunnen er for øvrig en McLaren F1 fra De arabiske emirater.
Foto: Ivar Engerud
SPØKELSE PÅ LAVPROFIL: Rolls-Royce er tungt inne på arrangørsiden som del av BMW Group. De presenterer stadig nye spesialbygde varianter av sine modeller på Villa d’Este. Denne gang var det en Ghost med blant annet lavprofildekk og navnet Elmstead, etter stedet Sir Henry Royce bodde og arbeidet.
Foto: Ivar Engerud
GJENFORENT: Den kanadiske oljemagnaten Walter Wolf brant av en del penger på å drive sitt eget Formel 1-team fra 1976 til 1979. Samtidig syntes han Lamborghini Countach var den tøffeste bilen i markedet, men for spe. Løsningen ble å få sjefingeniør Gian Paolo Dalladra til å utvikle en egen versjon med 500 hestekrefter: Walter Wolf Special. På Villa d’Este ble Wolf gjenforent med prototypen.
Foto: Ivar Engerud
FAST GJEST: Milano-arkitekten og eiendomsutvikleren Corrado Lopresto har vist frem minst én «ny» bil på Villa d’Este hvert år siden 2002. Ikke én av den vanlige sorten, og årets bidrag var ikke noe unntak: 1948 Isotta Fraschini 8C Monterosa. Merket var Italias fremste luksusbil på 1930-tallet, og etter andre verdenskrig ville de utvikle en moderne luksusbil. Det gikk dårlig. Kun en håndfull prototyper, hvorav to har overlevd. Denne har et enormt sekseters kabriolet-karosseri fra Boneschi. Bilen ble vist på Villa d’Este i 1949 og nå igjen i 2021 etter at den ble restaurert i 2017. Hvis du lurte, så har Lopresto reddet den andre overlevende prototypen også!
Foto: IVar Engerud
FAST GJEST: Milano-arkitekten og eiendomsutvikleren Corrado Lopresto har vist frem minst én «ny» bil på Villa d’Este hvert år siden 2002. Ikke én av den vanlige sorten, og årets bidrag var ikke noe unntak: 1948 Isotta Fraschini 8C Monterosa. Merket var Italias fremste luksusbil på 1930-tallet, og etter andre verdenskrig ville de utvikle en moderne luksusbil. Det gikk dårlig. Kun en håndfull prototyper, hvorav to har overlevd. Denne har et enormt sekseters kabriolet-karosseri fra Boneschi. Bilen ble vist på Villa d’Este i 1949 og nå igjen i 2021 etter at den ble restaurert i 2017. Hvis du lurte, så har Lopresto reddet den andre overlevende prototypen også!
Foto: IVar Engerud
EKSTREME LINJER: Hvis du trodde Bugatti Atlantic var den eneste med klinkede skjermer på karosseriet, bør du ta en titt på denne unike 1938 Delage D8-120 S De Villars Cabriolet. En vanvittig design med proporsjoner av en annen verden. Vi har sett den et par ganger tidligere i USA hos Sam Mann, som restaurerte den på 1990-tallet, og den er like fin og imponerende den dag i dag.
Foto: Ivar Engerud

Gjenopplivningen

Etter noen spredte forsøk på å gjenopplive utstillingen på 1980- og 1990-tallet, ble det virkelig fart da dagens organisasjon fikk med BMW-gruppen som hovedsponsor og støttespiller i 1999.

Siden da har man utviklet arrangementet på absolutt alle måter. Noe som har ført til at det har gått fra en liten koselig happening for eiere, entusiaster og noen håndfull interesserte bilpressefolk til å bli et enormt prestisjearrangement med bortimot 10.000 tilskuere på søndag. Når alt er normalt. Det var det ikke i fjor, da det måtte avlyses, og også årets utgave ble svært redusert i omfang grunnet pandemien. Nå var det igjen kun deltagerne og noen få pressefolk som fikk adgang, deriblant Finansavisen Motor.

 
STOR VARIASJON: Utviklingen av strømlinjeformede karosserier skjøt fart på 1930-tallet, og fikk sine ulike uttrykk i ulike land og karosseribyggere. Nærmest den spennende 1939 Steyr 220 Gläser Sport Cabriolet, i midten en unik 1938 Delage D8-120 S De Villars Cabriolet og lengst borte en 1938 BMW 328 Roadster.
Foto: Ivar Engerud
FRANSKE FØLELSER: Det er ikke vanskelig å falle for disse vakre racerbilene som hadde tatt turen fra USA: 1956 Ferrari 250 GT Tour de France og 1964 Alpine M64. Førstnevnte etter å ha fått justert snuten tilbake til originalfasong hos Ferrari Classische og sistnevnte blir igjen i Europa for å delta i Le Mans Classic til sommeren.
Foto: Ivar Engerud
PÅ VEI TIL NORGE: Nederlenderen Hans Hulsbergen eier Dahlrail Norway og skulle til Norge på styremøte i selskapet nærmest rett fra Villa d’Este, hvor han og kona deltok med sin særdeles sportslige 1937 Lagonda LG45 Rapide. En bil han også har brukt flere utgaver av Mille Miglia.
Foto: Ivar Engerud
MAHOGNI OG TURBIN: Grand Hotel Villa d’Este har en egen, vakker mahognibåt til spesielle anledninger, men den fikk holde seg på land denne helgen. Nærmest baugen den amerikanske turbindrevne raceren Howmet TX. En av kun to slike bygd til Le Mans i 1968.
Foto: Ivar Engerud
STUSSELIG PIKNIK: Det er alltid spesielt å få se de ekstravagante eksessene fortidens og nåtidens Rolls-Royce-kunder har bestilt i levende live. Så også med den nye Rolls-Royce Boat Tail, som ble avduket for offentligheten for første gang. Hvem som er kunden ligger selvsagt under selskapets verdighet å avsløre, men vi har litt vanskelig for å se for oss Jay-Z og Beyonce (som er de heteste ryktene) sitte og ha piknik på de to slanke klappstolene under parasollen bak bilen. Karbonfiber eller ikke.
Foto: Ivar Engerud
FREMTIDEN ER HER: BMW bruker utstillingen aktivt til å vise frem alle sine merker og lufte nyhetene og ideene fra de seneste bilutstillingene, som fra hjemmebane i München et par uker før Villa d’Este. Her er den splitter nye, gjenvinnbare BMW i Vision Circular flankert av Concept i4 fra 2020 lengst bort og BMW Vision iNEXT fra 2018 nærmest.
Foto: Ivar Engerud
MILLE MIGLIA-HISTORIE: Da det første Mille Miglia gikk av stabelen i 1927 vant OM (Officine Meccaniche) tredobbelt, noe som skrev det relativt ukjente merket inn i historiebøkene for alltid. Denne sportslige toseteren ble bestilt ny av en kunde i Genova med karosseri fra Zagato. Etter at den ble restaurert for over 40 år siden har den vært en fast gjest i retroutgaven av Mille Miglia.
Foto: IVar Engerud
BUGATTIS MELLOMSPILL: I 1987 sikret den italienske Bugatti-entusiasten Romano Artioli seg rettighetene til varemerket, og i 1991 sto hans Bugatti EB110 klar. Det ble med rundt 125 eksemplarer av litt ulike varianter frem til 1995, og modellene er stadig mer attraktive. Romano selv var ikke til stede på Villa d’Este, men familien var representert ved datteren Elena som koste seg i passasjersetet på denne 1994 EB110 SS.
Foto: Ivar Engerud
ITALIENSK BMW: Pietro Frua var en av disse italienske karosserismedene som stadig forsøkte å forføre bilprodusenter på begge sider av Atlanteren med forslag på modeller de mente at produsentene burde produsere. Oftest uten å lykkes, men noen enkelteksemplarer fikk de solgt. Som denne BMW 2800 GTS som ble kjøpt av en spanjol på utstillingen i Barcelona 1971. BMW Group Classic kjøpte den i 2000, men først i 2017 startet restaureringen. Den ble ferdig i fjor, kledd i den helt riktige, giftgrønne fargen.
Foto: Ivar Engerud
VELORGANISERT: Etter å ha driftet og sponset Concorso d’Eleganza Villa d’Este er nøkkelpersonene i systemet så drillet at logistikken i skifte fra bilutstilling til festmiddag for deltagerne går på skinner. På søndag kveld blir alle klassevinnerne linet opp foran hotellet før det offentliggjøres hvem som har begeistret juryen mest. Her blir Jan de Reus nydelige 1953 Fiat 8V Vignale Coupé vist på plass.
Foto: Ivar Engerud
OPPKALT ETTER HOTELLET: Carrozzeria Touring Superleggera bygde et helt nytt og særdeles vakkert karosseri til Alfa Romeo 6C 2500 i 1949. De kalte det Villa d’Este etter hotellet den ble lansert. Selvsagt har hotellet anskaffet et av de få gjenværende eksemplarene. Vi kommer gjerne tilbake å tar den i nærmere øyesyn neste vår!
Foto: Ivar Engerud

Absolutt verd en reise

Kåringen av de beste bilene skjer av en jury under ledelse av tidligere designsjef i Pininfarina, Lorenzo Ramaciotti. Han uttrykker essensen av Concorso d’Eleganza Villa d’Este i en setning:

«Et utvalg uvanlige biler, som uttrykker skjønnhet, lidenskap og individualitet, stil og ingeniørkunst, som sikter rett i hjertet!»

Et utvalg uvanlige biler, som uttrykker skjønnhet, lidenskap og individualitet, stil og ingeniørkunst, som sikter rett i hjertet!

Juryformann Lorenzo Ramaciotti

Vi kan skrive under på at det gjelder for bilene enten de er 80 år gamle eller designet for noen uker siden. Her kan du alltid møte biler du garantert aldri har sett tidligere, knapt på bilder. Høydepunktene i årets utgave sto også i kø, selv om det ble en del omrokkeringer av biler som ikke kom seg fra USA eller andre land for å delta.

TOPPMØTE: Alle bilene blir bedømt av et panel av designere og andre notabiliteter. Som tidligere designsjef i Renault, Patrick Le Quement (t.v.) som viser Goodwood-eier Duke of Richmond et av sine seneste båtprosjekter.

Foto: Ivar Engerud

Når så du for eksempel en 1937 Lagonda LG45 Rapide, 1938 Delage D8-120 S De Villars Cabriolet, en 1948 Isotta Fraschini 8C Monterosa, den turbindrevne 1968 Howmet eller 1993 Isdera Commendatore 112i? Mer enn noen gang de seneste utgavene spilte bilene hovedrollen i de fantastiske omgivelsene Comosjøen byr på. Billedkavalkaden gir forhåpentligvis et lite inntrykk av hva publikum gikk glipp av.

Neste år er man imidlertid igjen tilbake til mer normal gjennomføring, med nest siste helgen i mai som arrangementshelg.