Hva slags rusmidler det blir servert under elektrifiseringen i Volkswagen-konsernet er ikke godt Ä si, men det gÄr ihvertfall i ball for bÄde merkenavn og modeller nÄ om dagen.
Det tidligere billigmerket Skoda har nÄ plassert seg et hakk over VW ID.4 med sin Enyaq, og her kommer altsÄ Cupra Born, som er bedre enn den nÊrt beslektede VW ID.3 pÄ alle mÄter.
IfÞlge OpplysningsrÄdet for Veitrafikken (OFV) ble det fÞrstegangsregistrert 3.153 ID.3 i fjor, nok til en 16. plass pÄ statistikken. Delvis skyldes det lave salget chipmangel, men for bilen som ble spÄdd Ä bli Golfs arvtager og Norges mest solgte, er det en flopp.
Bedre blir det neppe nÄ som Cupra Born er kommet.
Cupra Born 58 First
Motor: Elektrisk
Drivlinje: Ăn motor, bakhjulsdrift
HK/kW/Nm: 204/150/310
0-100 km/t: 7,3 sek.
Toppfart: 160 km/t
Rekkevidde (WLTP): 424 km
Batterikapasitet: 58 kWh (62 kWh brutto)
Maksimal ladeeffekt: 120 kW
Egenvekt uten fĂžrer: 1.736 kg
L/B/H: 432/181/154 cm
Oppgitt forbruk: 16,7 kWt/100 km
Bagasjerom: 385/1.267 liter
Tilhenger: Ikke mulig
Priser:
Startpris: 307.000 kroner
Denne modellen: 339.000 kroner
Med utstyr: 353.700 kroner
- PlussÂ
Pris
Utseende
Bedre og billigere enn ID.3
- Minus
Tekniske feil
Plundrete betjening
Forbruk og rekkevidde
- Design
En skarpere twist pÄ det litt lekebilaktige ID.3-designet.
- FĂžrermiljĂž
Ser ganske bra ut, men skuffer i gjennomfĂžringen.
- KjĂžreegenskaper
Meget stĂždige, men ikke lekne som i en Tesla.
- Ytelser
204 hestekrefter til 1,8 tonn er helt kurant. Men hĂžyt forbruk.
- Plass
Masse plass i kupeen, ikke fullt sÄ mye til bagasje.
- Mye for pengene
Ja, hvis du kan leve med irritasjonsmomentene.
- Score 5/10
Lederfeltet i elbilracet er koreansk og amerikansk.
Komitearbeid pÄ villspor
For ikke bare ser Born mye tĂžffere ut. Den er ogsĂ„ bedre utstyrt og skarpere Ă„ kjĂžre. Av bedriftsĂžkonomisk mystiske Ă„rsaker er den ogsĂ„ mye billigere enn ID.3. Med diverse oppgraderinger, gratis hjemlevering og tre Ă„rs serviceavtale koster testbilen 353.700 kroner. For en tilsvarende ID.3 mĂ„ du plusse pĂ„ 40â50.000 kroner. Det gir ingen mening.
Cupra, hva er nÄ det? Egentlig var det navnet pÄ de sportslige modellene til spanske Seat, som jo eies av Volkswagen. NÄ er Cupra altsÄ blitt et eget merke som sorterer under Seat.
For ikke altfor lenge siden var det Seat selv som skulle vÊre konsernets sportslige alibi, sÄ det hele fremstÄr ganske uklart. Den offisielle forklaringen er at Seat ikke produserer elbiler, men det kommer neppe til Ä vare lenge. Cupra har dessuten den ladbare hybriden Formentor i sin portefÞlje, sÄ noe rent elbilmerke er det ikke.
El Born er ihvertfall et hyggelig strÞk i Barcelona, men ikke tro at den «spanske» bilen produseres noe annet sted enn i erketyske Zwickau, side om side med ID.3, ID.4 og Audi Q4 e-tron.
Hvorfor velge VW?
Under skallet er ID.3 og Born nÊrmest identiske. Som sin etnisk tyske bror har Born bakhjulsdrift og en elmotor som yter 204 hestekrefter, men understellet er mer sportslig, og gjÞr at bilen blir 3 centimeter lavere enn originalen. Det hÞres marginalt ut, men sammen med en del klÞktige designgrep fÄr det bilen til Ä se lavere og langt mer potent ut enn ID.3. Vellykket!
Batteripakken er god for 58 kWt (netto), noe som skal gi en rekkevidde pĂ„ 424 kilometer ved perfekt mĂ„nefase, fravĂŠr av vind og en kĂždannende kjĂžrestil bare Leaf-sjĂ„fĂžrer synes er riktig.Â
PÄ vinterstid skal det godt gjÞre Ä bikke 30 mil, og da skal du helst ikke kjÞre noe sÊrlig pÄ motorvei. Vi noterte et snittforbruk pÄ 22 kWt/100 km i testperioden, noe som samsvarte med bilens langtidsforbruk. Det er mye med tanke pÄ stÞrrelse og motorstyrke.
Selv etter fullading i varm garasje, forteller bilen deg at rekkevidden bare er 295 kilometer. Den har dessuten en tendens til Ă„ overdrive dette anslaget mer enn vi er vant med i biler fra for eksempel Tesla, Kia og Hyundai.
Cupraen kan ifĂžlge importĂžren hurtiglades med opptil 120 kW.
Utvendig fremstÄr Born som en GTI-variant av ID.3, med sideskjÞrt og racingpregede stÞtfangere (hvis det er mulig Ä si). Intuitivt skulle man tro at denne bilen er dyrere, noe den altsÄ ikke er. Og inntrykket forsterkes nÄr man stiger inn.
BĂžtteseter! Det er ikke hver dag man ser. En 12-tommers, sylskarp skjerm troner tidsriktig som en iPad over midtkonsollen, mens en mindre skjerm er plassert mer direkte i synsfeltet.
I en tilsvarende priset ID.3 mÄ man ta til takke med ordinÊre seter og en mindre skjerm, om man ikke punger ut for en ID.3 Sport. I den er ikke midtkonsollen og det Þvrige interiÞret like forseggjort som i den «spanske» bilen.
Gufset fra ID.3 fortsetter
Det hele virker veldig lovende, helt til man minnes hvor dĂ„rlig ID.3 fungerte da den ble lansert prematurt i 2020 â et hastverksarbeid av episke dimensjoner for Ă„ begrense brutale utslippsbĂžter fra EU. SĂ„ â er alle problemene lĂžst?
Nei.
«Jeg hÞrte ikke hva du sa», sier bilen etter bare noen minutter. Det er stemmestyringen som har fanget opp ett eller annet som ikke ble sagt.
Vi krysser ut meldingen pÄ skjermen. Den er som sagt skarp, men ikke responsiv nok. Er det kaldt, bruker den laaang tid pÄ Ä tolke hva du vil, og du mÄ treffe veldig nÞyaktig. Det blir noen feiltrykk. SÊrlig logisk er den heller ikke.
Enda verre er volumkontrollen pÄ det ellers smekre rattet. GÄr lyden opp eller ned? Umulig Ä si. OgsÄ her er det berÞringsflater. Med kalde fingre blir det bare rot, og sÊrlig bra fungerer det heller ikke nÄr kupeen er blitt varm. Man mÄ lirke volumet pÄ plass. Hvorfor?
Vi mistenker at fravÊret av fysiske brytere og hjul har en annen forklaring enn den evige klisjeen «digitalisering». Det er snarere sÄnn at det er mye billigere Ä bygge bilene pÄ denne mÄten.
Greit nok, men da mĂ„ berĂžringsflatene fungere skikkelig, og det gjĂžr de ikke her. Brukervennligheten er pĂ„ flere omrĂ„der satt et godt stykke tilbake sammenlignet med eldre VW-produkter. Vi opplever at bĂ„de Tesla, Kia, Hyundai og sĂŠrlig BMW â med flere «mekaniske» kontrollfunksjoner â fĂ„r til dette mye bedre.
Under vÄr ti dager lange testperiode opplevde vi daglig feil med stemmestyringen. I tillegg streiket den nÞkkelfrie dÞrlÄsen ofte. Varmen nektet Ä slÄ seg pÄ i 10 minusgrader da bilen var ordentlig nediset. Da gikk ogsÄ skjermen gikk i svart og mÄtte restartes, og en annen dag stoppet ladingen. Den trÄdlÞse mobilladeren fungerte omtrent 70 prosent av tiden.
Nesten i overkant stĂždig
Irriterende betjening til tross, ute pÄ veien har Born mange styrker. SÄ fort man fÄr slÄtt av den nervÞse filskiftvarsleren, kjÞrer bilen nÊrmest som om skinner var montert under hjulene.
Bakhjulsdrift kan sikkert hĂžres ut som en hĂ„plĂžs anakronisme for noen, men vi liker det veldig godt â Ă„ bli skjĂžvet fremover istedenfor Ă„ bli trukket. «Torque steer» elimineres, og selv med is og ganske dyp snĂž i testperioden opplevde vi aldri problemer med fremkommeligheten. Nokian-dekkene klorer seg fast.
Noen konkurrenter
Bil | L/B/H i cm | HK | Drivhjul | 0-100 km/t | Rekkevidde (WLTP) | Pris fra* |
Hyundai Ioniq Electric Trend | 447/182/145 | 136 | Foran | 9,9 sek. | 311 km | 287.900 kr |
Citroën ë-C4 Feel | 435/180/152 | 136 | Foran | 9,7 sek. | 357 km | 289.900 kr |
BMW i3 120 Ah Charged | 401/177/157 | 170 | Foran | 7,3 sek. | 306 km | 299.900 kr |
VW ID.3 Pro Performance | 426/181/157 | 204 | Foran | 7,3 sek. | 424 km | 337.900 kr |
Opel Mokka-e Elegance | 415/179/153 | 136 | Foran | 9,0 sek. | 338 km | 338.000 kr |
Kia e-Soul 64 kWh Active | 419/180/160 | 204 | Foran | 7,9 sek. | 452 km | 379.900 kr |
Hyundai Kona El. Premium LR | 420/180/157 | 204 | Foran | 7,9 sek. | 484 km | 380.900 kr |
Tesla Model 3 SR Plus RWD | 469/185/144 | 325 | Bak | 5,6 sek. | 448 km | 381.000 kr |
*) Rimeligste modellalternativ. Kilde: ImportĂžrene. |
Men for deg som nĂ„ fĂ„r stjerner i Ăžynene av tanken pĂ„ bredsladd, snĂžfĂžyk og hĂ„ndbrekk â glem det. Dette er ikke noen villstyrig Ford Sierra i elektrisk versjon. Et skred av inngripende elektronikk kommer fortere enn enda en «Jeg hĂžrte ikke hva du sa».
Plassen i kupeen er romslig, og selv med barnesete bak er det mulig Ä sitte komfortabelt i passasjersetet foran. Selve baksetet er derimot ganske flatt, og byr ikke pÄ den helt store sittekomforten.
Bagasjerommet begrenser seg til 385 liter, og det er ingen frunk. Henger er heller ikke mulig Ă„ trekke med hverken Born eller ID.3.
Elbilrace
I sum er vi ambivalent til Born. Ja, den er et mye bedre kjÞp enn VW ID.3, og med en listepris pÄ 339.000 kroner (i velutstyrt First-versjon) er det helt klart mye bil for pengene.
Men vi sitter fortsatt igjen med et inntrykk av at Volkswagen-konsernet har hatt for dÄrlig tid til Ä utvikle begge disse bilene, med EUs bÞtetrusler hengende som en Þks over regnskap og aksjekurs.
I tidligere tider var det nye generasjoner av VW Golf som pleide Ă„ heve listen i denne stĂžrrelsesklassen, og det gjĂžr hverken ID.3 eller Born. Den radikale omleggingen av betjeningsfunksjoner er dĂ„rlig planlagt og virker uferdig. Ă skape optimal brukervennlighet er vanskelig, og her trengs det enda flere runder â ikke minst for Ă„ sikre at utstyret faktisk fungerer.
Men med dette utseendet og en startpris pĂ„ 307.000 kroner â 30.000 kroner lavere enn en tilsvarende motorisert ID.3 â kan man kanskje svelge noen kameler. I skrivende stund oppgis leveringstiden til 26â27 uker.