Her er BMWs nye luksuselbil

Les hele artikkelen

– Med den nye generasjonen BMW 7-serie befester BMW sin posisjon og offensiv i det øverste premiumsegmentet, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

45 år etter lansering av første generasjon 7-serie er nye BMW i7 her.  Dette er den første 7-serien som blir helelektrisk, og vil gå rett i strupen på hovedkonkurrenten Mercedes EQS.

Blir gigantisk

Tidligere kunne 7-serien fås i lang og kort utgave. Det er det nå slutt på. Nye BMW 7-serie kommer i motsetning til sine forgjengere kun i én lengde, litt større enn den lange utgaven av forrige generasjon. Den nye bilen måler gigantiske 5,39 meter, bredden er på 1,95 meter og høyden 1,54 meter. Akselavstanden er 3,21 meter og sporvidden er økt både foran og bak. 

KRAFTIG: BMW i7 får i utgangspunktet 544 hestekrefter.

Foto: BMW

BMW er selv klar over, og sågar understreker at det nå vises proporsjoner som danner grunnlaget for et «grandiost og potent design». 

Som standard ruller nye BMW 7-serie på 19-tommers hjul, men størrelser opp til 22 tommer som tilvalg. Her er det som på tidligere modeller adaptive luftfjæringen og firehjulstyring.

STAS I BAKSETET: BMW i7 blir stor og får etter alt å dømme god plass i baksetet.

Foto: BMW

Elektrisk kraft

Den første modellen ut er BMW i7 xDrive60 med en elektrisk motor på foran på 258 hk og en elektrisk motor på bakakselen på 313 hk. Totalt har BMW i7 xDrive60 en samlet effekt på 400 kW/544 hk og et maksimalt dreiemoment på 745 Nm. 0 til 100 skal gå unna på 4,7 sekunder og toppfarten nås ved 240 km/t.

BMW i7 xDrive60 får en rekkevidde på mellom 590 og 625 kilometer og batteriet har en  nettokapasitet på 101,7 kW. Med andre ord må BMW se seg grundig slått av Mercedes EQS, som skilter med en rekkevidde på hele 780 kilometer. 

Skuffende er det også at hurtiglading kun skjer med en effekt på 195 kW, som er lavere enn EQS og langt unna Porsche Taycan og Audi e-tron GT med sine 270 kW. 

I 2023 lanseres imidlertid toppmodellen BMW i7 M70 xDrive, med over 600 elektriske hestekrefter og mer enn 1000 Nm dreiemoment. Denne skal klare 0 til 100 på under fire sekunder. Denne helelektriske modellen får blant annet følge av plug-in hybriden BMW M760e xDrive med 571 hk og 800 Nm dreimoment, med en elektrisk rekkevidde opptil 84 km. Samme år lanseres også en pansret versjon av helt nye BMW 7-serie.

TOPPMODELL: BMW i7 M70 xDrive får over 600 hestekrefter og 1.000 Nm.

BMW

Pris og levering

BMW i7 xDrive60 lanseres i Europa i november 2022. Norske forhandlere åpner for bestilling av modellen i dag, med en startpris fra kr. 1.169.000 kroner. 

– Slik verden ser ut nå, må vi ta høyde for at leveringer vil skje i 2023. Innen den tid må vi forberede oss på at det innføres merverdiavgift på elbiler, slik politikerne opprinnelig varslet om i fjor, sier Tegneby. 

Han trekker frem at når revidert statsbudsjett legges frem i mai, forventer BMW i Norge at Regjeringen gir tydelige signaler på hva norsk bilbransje og norske elbilkunder skal forholde seg til i tiden fremover.

– Startprisen på BMW i7 M70 xDrive estimeres til 1.399.000 eks. mva. Man må derfor forvente en annen pris når vi åpner for bestilling av den modellen senere, sier Tegneby.