Nye Land Rover Defender 130 har vokst med 34 centimeter, for å gi plass til åtte voksne i konfigurasjonen 2+3+3 seter. Hvor komfortabelt det er på tredje seterad, gjenstår å se.
Lengre enn Cullinan
Den ekstra lengden er lagt på fra bakakselen og bakover, og det resulterer i at nye Defender er blitt 5.358 millimeter lang. Kort sagt er bilen lengre enn Mercedes-Benz G-Klasse (4.817 mm), Volvo XC90 Recharge (4.953 mm), BMW X7 (5.151 mm) og Rolls-Royce Cullinan (5.341 mm). Fra C-stolpen og fremover er Defender 130 identisk med Defender 110.
Med alle åtte setene på plass er bagasjerommet 389 liter. Med fem seter øker det til 1.232 liter og med seks passasjerseter foldet ned i gulvet, rommer bagasjerommet et volum på 2.291 liter. Den minste varebilen til Ford, Transit Courier, har for øvrig et lastevolum på 2,3 kubikkmeter.
Tre tonn på kroken
Luftfjæring er standard. Maks tillatte hengervekt er tre tonn. Man kan laste 168 kilo på taket når man kjører og 300 kilo når bilen står i ro. Det må tydes på telt på taket med plass til flere enn to personer. Ikke rart at Land Rover Norge snakker om nye eventyr for alle, selv om de sikkert tenkte mest på at Defender har fått plass til tre ekstra passasjerer, kontra 110-utgaven.
Norsk pris er ikke offentliggjort, kun den britiske. Med lokale avgifter må britene ut med 73.895 pund, cirka 873.000 kroner. Her til lands erfarer vi at startprisen blir trolig 1,6 millioner kroner.