Hentet 34 millioner til digital trafikkskole

Les hele artikkelen

– Totalt sett endte vi opp med en tegning på 34 millioner kroner. I tillegg har vi rundt 650 eiere som kan tilføre verdi i form av å være ambassadører for virksomheten, sier Ståle Svenning, daglig leder i den simulatorbaserte kjøreskolen Way.

Way tilbyr kjøreopplæring gjennom trening i simulator før elevene kjører gjennom de obligatoriske timene i en ordentlig bil.

Finansavisen kunne i slutten av november fortelle at selskapet fridde til Ola og Kari Nordmann for å sette norgesrekord.

Selskapet gikk ut på folkefinansieringstjenesten Folkeinvest for å hente 50 millioner kroner fra småinvestorer. Verdsettelsen var 170 millioner før ny kapital var kommet inn.

Way

 
(Mill. kr)20202019
Driftsinntekter10,84,1
Driftsresultat−9,6−9,5
Resultat før skatt−10,4−10,5
Årsresultat−10,4−12,7

Eiere (før transaksjonen): Erik Haugane (38,7 %), Ståle Svenning (10,7 %), Frithjof Anderssen (6,1 %), SpareBank 1 SMN Invest (4,8 %), Ina Okkenhaug (4,0 %), andre (35,7 %).

– Rimelig godt fornøyde

Pilen stoppet altså på 68 prosent av det planlagte emisjonsbeløpet:

– Vi er rimelig godt fornøyde. Det er tilstrekkelig til fortsatt å utvikle verdensledende programvare for kjøreopplæring. I tillegg kan vi utvide virksomheten, sier Svenning.

Av de 34 millionene kom 18 inn som del av forhåndstegningen.

– Som ved de fleste emisjoner innhentet vi forhåndsforpliktende tegning fra nøkkelinvestorer. I vårt tilfelle var det hovedsakelig eksisterende aksjonærer, sier Svenning.

I Dagens Næringsliv kom det i midten av desember frem at deler av kapitalen kommer fra eksisterende aksjonærer som konverterer sin gjeld i aksjer, og det til en lavere pris enn småinvestorene.

Ifølge styreleder Erik Haugane ble det tildelt bonusaksjer tilsvarende 13 prosent rabatt.

Haugane er oljeveteran og tidligere sjef i Okea OKEA. I tillegg har han de seneste årene vært idéhaver og nøkkelperson i flere tidligfaseselskaper, deriblant Folkeinvest.

GRÃœNDER OG OLJEVETERAN: Erik Haugane er styreleder i Way og styrets nestleder i Folkeinvest.

Foto: Iván Kverme

– Ikke gammel moro

– Innledningsvis var vi usikre på om vi skulle gå mot institusjonelle investorer eller folkeinvestorer. Vi valgte derfor å etablere disse forhåndsforpliktelsene som et konvertibelt lån. De ga oss fleksibilitet med hensyn til struktur, endelig prising og tidspunkt for gjennomføring, påpeker Svenning overfor Finansavisen.

Han medgir imidlertid at de burde ha kommunisert tydeligere hva som var hva.

– Det ville ha vært naturlig å skille mellom konvertibel og direkte bidrag fra folkeinvestorer, mener Svenning.

– Det er dog strukturen til Folkeinvest som gjør at vi får denne direktekoblingen. Deres filosofi er at eksisterende eiere må vise for nye investorer at de går inn med ny kapital. Den primære måten er en forhåndstegning på minimum 30 prosent av minimumsbeløpet før andre inviteres inn, legger han til.

– Hvor mye av de 34 millionene er frisk kapital?

– Det konvertible lånet ble tatt opp rundt 4 uker før oppstart av kampanjen. Dette er ikke gammel moro eller penger som er brukt opp, svarer Svenning.

– Det er helt normalt at det foreligger forhåndsforpliktelser ved slike emisjoner. Vi anser det som betryggende for nye investorer at eksisterende investorer allerede hadde forpliktet seg gjennom et konvertibelt lån hvor kursen var knyttet opp mot emisjonskursen, legger Haugane til.

ANNERLEDES KJØRESKOLE: Way tilbyr kjøreopplæring gjennom trening i simulator før elevene kjører gjennom de obligatoriske timene i en ordentlig bil.

Foto: Way

– Andre får bedømme

34 millioner kroner er unektelig et høyere beløp enn 28,5 millioner kroner, som var det Citybox endte på da selskapet hadde emisjon på Dealflow i november.

Parallelt hentet Horde 27,9 millioner kroner, mens Lilbit hentet 28,0 millioner kroner på Folkeinvest i oktober.

Svenning vil imidlertid ikke svare på om emisjonsbeløpet skal betegnes som norgesrekord.

Amalie Holt, kommunikasjonsansvarlig i Folkeinvest, svarer slik:

– Ways suksessfulle kapitalinnhenting bekreftes å være på 34 millioner norske kroner. Om dette er en rekord eller ikke, får andre vurdere. Vi er mer opptatt av å tilby en regulert løsning som utfyller kapitalmarkedet i Norge.

Embed: Way AS