«Åh, bare en 200», sier en kollega med ertende tone. På den ganske så firmabilgrå Mercedesens bakluke står tallene som gjør at hårene ikke reiser seg: «C 200». I et hierarki av motoreffekt og slagvolum fremstår ikke denne bilen som utpreget imponerende, men det skal vise seg at flere egenskaper ved nye Mercedes-Benz C 200 4Matic tiltaler mer enn baklukens tall indikerer.
DÃ¥rlig med ledning
Bilen du ser på bildene er helt ny. Og nei, det er ikke en S-Klasse du ser på. Dette er C-Klassen, men de fleste kan være enig i at fasongen minner mye om Stuttgarts toppmodell. Og bra er det. Både S-Klassen og den helt nye C-Klassen er lekre biler å se på. Linjene er logiske men kanskje en anelse mer jålete enn på en BMW 3-serie. Hvordan en Audi A4 ser ut, er det ingen som husker siden Audi nærmest har gitt opp å selge bilen i Norge.
Og apropos: Hvordan står det egentlig til med mengden ledninger du kan plugge inn og flotte deg med på C-Klassen?
Ganske dÃ¥rlig, dessverre. C 200 har et mildhybridsystem uten noen ledning Ã¥ unnskylde seg med. Merkelig nok har bilen ganske store, falske «eksosrør» som Ã¥penbart burde vært unngÃ¥tt. Allerede her scorer hovedkonkurrenten BMW 3-serie poeng, for den har ekte eksosrør som stikker pent frem.Â
Ladbart på vei, men ingen vet prisen
Nye C-Klasse kommer imidlertid som ladbar hybrid og i stasjonsvognutgave senere. En gang i tiden var dette en ganske populær modell i Norge, men nÃ¥ ser det annerledes ut. Sikker kan man ikke være, men mye tyder pÃ¥ at de ladbare hybriders tid i Norge snart er over. Dette tydeliggjøres ogsÃ¥ ved at importørene av ladbare luksusbiler enten ikke er spesielt interessert i Ã¥ selge disse, eller ikke klarer Ã¥ presentere en konkurransedyktig pris.Â
Den norske Mercedes-importøren har en prisliste på sine hjemmesider som stort sett er tom, men det opplyses om at den ladbare stasjonsvognen C 300 e skal selges nå i oktober. Merkelig nok vet fremdeles ikke importøren hva denne skal koste.
Ingen V6-er under panseret
Testbilen fremstår en anelse marginal med sitt sedankarosseri og mangel på ledning, men artig nok har bilen mye å gi når du først har glemt tallene på bakluken og de falske eksosrørene. Motoreffekten er på behagelige 204 hestekrefter og mildhybridsystemet skal tilføre 20 hestekrefter i en begrenset periode når full akselerasjon påkalles. 0 til 100 går unna på spretne 7,1 sekunder og bilen har solid grep med sitt firehjulsdriftsystem. Faktisk er motoreffekten såpass frisk at bilen fint kunne fått navnet C 220 eller kanskje C 240, som en hyggelig hommage til den varme, dype brummingen fra V6-motoren forrige C 240 hadde på 2000-tallet.
BÃ¥de moment- og effektleveransen i nye C 200 4Matic foregÃ¥r med en eleganse som kler bilens karakter. Hele ni trinn har girkassen og de brukes med verdighet og presisjon uten at det pÃ¥ noe tidspunkt føles for anstrengende.Â
Problemet er at den firesylindrede motoren med slagvolum pÃ¥ bare halvannen liter ikke lÃ¥ter spesielt spennende, og resultatet er at det av og til durer intetsigende. PÃ¥trengende nok til at du virkelig lar deg irritere, er det ikke, men lÃ¥ten fra nevnte V6-motoriserte C 240 er samtidig bare Ã¥ glemme. Den slags sekssylindret luksus mÃ¥ du opp minst en klasse for Ã¥ kunne meske deg med.Â
Mercedes har spart penger
Det kunne vært brysomt med den lille motoren, men det tenker du mindre på når du tar deg tid til å betrakte C-Klassens vakre interiør. Som på utsiden er det også her inne at S-Klassen er tatt utgangspunkt i, og det må sies å være et vellykket grep. C-Klassen oppleves moderne og for det meste med lekker finish, selv om nedre del av dørene ikke er like myke og gode som på den utgående C-Klassen. Her har Mercedes-Benz sett sitt snitt til å spare litt penger – uheldigvis.
Mer vellykket nå er infotainmentsystemet med den skarpe skjermen som deler interiøret mellom sjåfør og passasjer. Det er ikke bare et ypperlig visuelt element, men også servert med brukervennlighet kjøpere vil sette pris på. En betydelig fordel er i tillegg stereoanlegget fra Burmester (ekstrautstyr, selvfølgelig), som via en kjapp og logisk forklaring lar deg justere toner og klang etter egen gehør. Ved å aktivere den effektive veilederen spilles Mercedes’ musikk og toner på en slik måte at bileieren kan fintune til et nærmest uovertruffent nivå, og resultatet er imponerende. Dette systemet er nytt på C-Klassen og løfter lydnivået over konkurrentene, noe ikke alle er like opptatt av, men det er fint å se at Mercedes bryr seg om slike detaljer. Det øker den underliggende tilliten du får til selskapet.
Teknologi du setter pris på
Mercedes har tatt med sikkerhetssystemer og lysteknologi fra S-Klassen. Kanskje enda viktigere er det at tyskerne har valgt å flytte bakakselstyring ned til denne bilstørrelsen, noe hverken BMW, Audi, Volvo eller Lexus har fått til.
Riktignok svinger S-Klassen med opp mot 10 grader på bakhjulene – som er vanvittig mye – men C-Klassens 2,5 grader er nok til å redusere svingradiusen med 43 cm. Det låter kanskje ikke så voldsomt, men i praksis har det mye å si for følelsen i bilen. Også når hjulene svinger andre vei i høye hastigheter.
Ta det sportslige rattet i dine hender og kjør rundt, både i by og på dine favorittveier med svinger og moro, så merker du raskt at nye Mercedes-Benz C-Klasse er mer kjøreglad enn sin forgjenger. Nå er det BMW 3-serie Mercedes vil spise til frokost, og det kan faktisk hende de klarer nettopp det med den nye C-Klassen. Sikkert er det at C 200 4Matic suser av sted med en selvsikkerhet du tidligere ikke har opplevd på samme måte i en C-Klasse.
Det skal koste
I god Mercedes-tradisjon gjør ikke C-Klassen noe forsøk på å fremstå som en rimelig bil. Startprisen på 593.900 kroner er kanskje ikke så skremmende, men når utstyret lastes på øker prisen ganske fort. Testbilen koster 809.729 kroner med det vellydende stereoanlegget, stort soltak og de lekre interiør- og eksteriørdetaljene en slik bil fortjener. Det er litt mye for en bil med «C 200» på bakluken, men kanskje ikke så galt tatt i betraktning at dette på flere måter også føles som en «mini-S-Klasse».
Mercedes-Benz C 200 4Matic
Motor: 1,5 l. R4, turbo, bensin
HK/kW/Nm: 204/150/300
0-100 km/t: 7,1 sekunder
Toppfart: 241 km/t
Egenvekt: 1.705 kg
L/B/H: 475/182/143
Forbruk: 0,70 l/mil
CO2-utslipp: 161 g/km
Bagasjerom: 455 liter
Tilhenger: 1.800 kg
Pris:Â 809.729 kroner
Â
- Pluss
Ser pen ut
Kjører godt
Lekker innvendig
- MinusÂ
Falske eksosrør
Kjedelig motorlyd
Litt dyr
Â
- Design
Nye Mercedes-Benz C-Klasse ser ut som en liten S-Klasse. Det er ingen ulempe for en bil som dette.
- FørermiljøÂ
Testbilens sportsseter er gode og støttende. Betjeningen er logisk og interiøret lekkert.
- KjøreegenskaperÂ
Med bakhjulsstyring og oppstrammede kjøreegenskaper er dette et ypperlige alternativ til en BMW 3-serie.
- Ytelser
Motoren låter litt puslete, men har definitivt kraftoverskuddet til å akselerere deg opp i høye hastigheter.
- PlassÂ
En sedan skal først og fremst se elegant ut, ikke lastes opp med gamle kjøleskap. I baksetet og foran er det behagelig.
- Mye for pengeneÂ
En edruelig utstyrt plugg-inn-hybrid bør ikke bli så avskrekkende dyr. Den kan bli spennende selv når naboen velger elbil.
- Score 8/10Â
Nye Mercedes-Benz C-Klasse er en velbygd, lekker og velkjørende bil. Med denne motoren blir den ingen storselger.