«à h, bare en 200», sier en kollega med ertende tone. PÄ den ganske sÄ firmabilgrÄ Mercedesens bakluke stÄr tallene som gjÞr at hÄrene ikke reiser seg: «C 200». I et hierarki av motoreffekt og slagvolum fremstÄr ikke denne bilen som utpreget imponerende, men det skal vise seg at flere egenskaper ved nye Mercedes-Benz C 200 4Matic tiltaler mer enn baklukens tall indikerer.
DÄrlig med ledning
Bilen du ser pÄ bildene er helt ny. Og nei, det er ikke en S-Klasse du ser pÄ. Dette er C-Klassen, men de fleste kan vÊre enig i at fasongen minner mye om Stuttgarts toppmodell. Og bra er det. BÄde S-Klassen og den helt nye C-Klassen er lekre biler Ä se pÄ. Linjene er logiske men kanskje en anelse mer jÄlete enn pÄ en BMW 3-serie. Hvordan en Audi A4 ser ut, er det ingen som husker siden Audi nÊrmest har gitt opp Ä selge bilen i Norge.

PLASS NOK: Nye Mercedes-Benz C-Klasse sedan har et 455 liters bagasjerom, men det kan likevel vÊre en ide Ä vente pÄ stasjonsvognen.
Og apropos: Hvordan stÄr det egentlig til med mengden ledninger du kan plugge inn og flotte deg med pÄ C-Klassen?
Ganske dĂ„rlig, dessverre. C 200 har et mildhybridsystem uten noen ledning Ă„ unnskylde seg med. Merkelig nok har bilen ganske store, falske «eksosrĂžr» som Ă„penbart burde vĂŠrt unngĂ„tt. Allerede her scorer hovedkonkurrenten BMW 3-serie poeng, for den har ekte eksosrĂžr som stikker pent frem.Â
Ladbart pÄ vei, men ingen vet prisen
Nye C-Klasse kommer imidlertid som ladbar hybrid og i stasjonsvognutgave senere. En gang i tiden var dette en ganske populĂŠr modell i Norge, men nĂ„ ser det annerledes ut. Sikker kan man ikke vĂŠre, men mye tyder pĂ„ at de ladbare hybriders tid i Norge snart er over. Dette tydeliggjĂžres ogsĂ„ ved at importĂžrene av ladbare luksusbiler enten ikke er spesielt interessert i Ă„ selge disse, eller ikke klarer Ă„ presentere en konkurransedyktig pris.Â
Den norske Mercedes-importÞren har en prisliste pÄ sine hjemmesider som stort sett er tom, men det opplyses om at den ladbare stasjonsvognen C 300 e skal selges nÄ i oktober. Merkelig nok vet fremdeles ikke importÞren hva denne skal koste.

LOGO, LOGO, LOGO: Stjernen gÄr igjen som mÞnster i grillen. Det er en fiffig detalj.
Ingen V6-er under panseret
Testbilen fremstÄr en anelse marginal med sitt sedankarosseri og mangel pÄ ledning, men artig nok har bilen mye Ä gi nÄr du fÞrst har glemt tallene pÄ bakluken og de falske eksosrÞrene. Motoreffekten er pÄ behagelige 204 hestekrefter og mildhybridsystemet skal tilfÞre 20 hestekrefter i en begrenset periode nÄr full akselerasjon pÄkalles. 0 til 100 gÄr unna pÄ spretne 7,1 sekunder og bilen har solid grep med sitt firehjulsdriftsystem. Faktisk er motoreffekten sÄpass frisk at bilen fint kunne fÄtt navnet C 220 eller kanskje C 240, som en hyggelig hommage til den varme, dype brummingen fra V6-motoren forrige C 240 hadde pÄ 2000-tallet.

LYS OVER LAND: Mercedes-Benz C-Klasse har fÄtt lysteknologi fra S-Klassen. Den lyser presist i hÞstmÞrket.
BĂ„de moment- og effektleveransen i nye C 200 4Matic foregĂ„r med en eleganse som kler bilens karakter. Hele ni trinn har girkassen og de brukes med verdighet og presisjon uten at det pĂ„ noe tidspunkt fĂžles for anstrengende.Â
Problemet er at den firesylindrede motoren med slagvolum pĂ„ bare halvannen liter ikke lĂ„ter spesielt spennende, og resultatet er at det av og til durer intetsigende. PĂ„trengende nok til at du virkelig lar deg irritere, er det ikke, men lĂ„ten fra nevnte V6-motoriserte C 240 er samtidig bare Ă„ glemme. Den slags sekssylindret luksus mĂ„ du opp minst en klasse for Ă„ kunne meske deg med.Â
Mercedes har spart penger
Det kunne vĂŠrt brysomt med den lille motoren, men det tenker du mindre pĂ„ nĂ„r du tar deg tid til Ă„ betrakte C-Klassens vakre interiĂžr. Som pĂ„ utsiden er det ogsĂ„ her inne at S-Klassen er tatt utgangspunkt i, og det mĂ„ sies Ă„ vĂŠre et vellykket grep. C-Klassen oppleves moderne og for det meste med lekker finish, selv om nedre del av dĂžrene ikke er like myke og gode som pĂ„ den utgĂ„ende C-Klassen. Her har Mercedes-Benz sett sitt snitt til Ă„ spare litt penger â uheldigvis.

ET LITE KUNSTVERK: Baklyktene har smÄ «blader» som reflekterer lys. Det ser elegant ut.
Mer vellykket nĂ„ er infotainmentsystemet med den skarpe skjermen som deler interiĂžret mellom sjĂ„fĂžr og passasjer. Det er ikke bare et ypperlig visuelt element, men ogsĂ„ servert med brukervennlighet kjĂžpere vil sette pris pĂ„. En betydelig fordel er i tillegg stereoanlegget fra Burmester (ekstrautstyr, selvfĂžlgelig), som via en kjapp og logisk forklaring lar deg justere toner og klang etter egen gehĂžr. Ved Ă„ aktivere den effektive veilederen spilles Mercedesâ musikk og toner pĂ„ en slik mĂ„te at bileieren kan fintune til et nĂŠrmest uovertruffent nivĂ„, og resultatet er imponerende. Dette systemet er nytt pĂ„ C-Klassen og lĂžfter lydnivĂ„et over konkurrentene, noe ikke alle er like opptatt av, men det er fint Ă„ se at Mercedes bryr seg om slike detaljer. Det Ăžker den underliggende tilliten du fĂ„r til selskapet.
Teknologi du setter pris pÄ
Mercedes har tatt med sikkerhetssystemer og lysteknologi fra S-Klassen. Kanskje enda viktigere er det at tyskerne har valgt Ä flytte bakakselstyring ned til denne bilstÞrrelsen, noe hverken BMW, Audi, Volvo eller Lexus har fÄtt til.
Riktignok svinger S-Klassen med opp mot 10 grader pĂ„ bakhjulene â som er vanvittig mye â men C-Klassens 2,5 grader er nok til Ă„ redusere svingradiusen med 43 cm. Det lĂ„ter kanskje ikke sĂ„ voldsomt, men i praksis har det mye Ă„ si for fĂžlelsen i bilen. OgsĂ„ nĂ„r hjulene svinger andre vei i hĂžye hastigheter.

KLAR FOR LANGTUR: Med stereoanlegget fra Burmester, som lett lar seg justere til nĂŠr perfekt lyd.
Ta det sportslige rattet i dine hender og kjÞr rundt, bÄde i by og pÄ dine favorittveier med svinger og moro, sÄ merker du raskt at nye Mercedes-Benz C-Klasse er mer kjÞreglad enn sin forgjenger. NÄ er det BMW 3-serie Mercedes vil spise til frokost, og det kan faktisk hende de klarer nettopp det med den nye C-Klassen. Sikkert er det at C 200 4Matic suser av sted med en selvsikkerhet du tidligere ikke har opplevd pÄ samme mÄte i en C-Klasse.

QUALITĂT: Hendlene pĂ„ rattstammen er av solid Mercedes-kvalitet, slik du forventer av en bil som dette.
Det skal koste
I god Mercedes-tradisjon gjÞr ikke C-Klassen noe forsÞk pÄ Ä fremstÄ som en rimelig bil. Startprisen pÄ 593.900 kroner er kanskje ikke sÄ skremmende, men nÄr utstyret lastes pÄ Þker prisen ganske fort. Testbilen koster 809.729 kroner med det vellydende stereoanlegget, stort soltak og de lekre interiÞr- og eksteriÞrdetaljene en slik bil fortjener. Det er litt mye for en bil med «C 200» pÄ bakluken, men kanskje ikke sÄ galt tatt i betraktning at dette pÄ flere mÄter ogsÄ fÞles som en «mini-S-Klasse».
Mercedes-Benz C 200 4Matic
Motor: 1,5 l. R4, turbo, bensin
HK/kW/Nm: 204/150/300
0-100 km/t: 7,1 sekunder
Toppfart: 241 km/t
Egenvekt: 1.705 kg
L/B/H: 475/182/143
Forbruk: 0,70 l/mil
CO2-utslipp: 161 g/km
Bagasjerom: 455 liter
Tilhenger: 1.800 kg
Pris:Â 809.729 kroner
Â
- Pluss
Ser pen ut
KjĂžrer godt
Lekker innvendig
- MinusÂ
Falske eksosrĂžr
Kjedelig motorlyd
Litt dyr
Â
- Design
Nye Mercedes-Benz C-Klasse ser ut som en liten S-Klasse. Det er ingen ulempe for en bil som dette.
- FĂžrermiljĂžÂ
Testbilens sportsseter er gode og stĂžttende. Betjeningen er logisk og interiĂžret lekkert.
- KjĂžreegenskaperÂ
Med bakhjulsstyring og oppstrammede kjĂžreegenskaper er dette et ypperlige alternativ til en BMW 3-serie.
- Ytelser
Motoren lÄter litt puslete, men har definitivt kraftoverskuddet til Ä akselerere deg opp i hÞye hastigheter.
- PlassÂ
En sedan skal fĂžrst og fremst se elegant ut, ikke lastes opp med gamle kjĂžleskap. I baksetet og foran er det behagelig.
- Mye for pengeneÂ
En edruelig utstyrt plugg-inn-hybrid bÞr ikke bli sÄ avskrekkende dyr. Den kan bli spennende selv nÄr naboen velger elbil.
- Score 8/10Â
Nye Mercedes-Benz C-Klasse er en velbygd, lekker og velkjĂžrende bil. Med denne motoren blir den ingen storselger.