Heftig racing i bygatene og prins bak rattet

Les hele artikkelen

Det var helt tilbake i 1996, da København var europeisk kulturby, at «Copenhagen Historic Grand Prix» ble en realitet, takket være Jaguar-importøren Ole Sommer. Siden har andre danske entusiaster tatt over stafettpinnen og gjort arrangementet til et fantastisk byrace med internasjonal deltagelse.

MOTTAGELSE I SENTRUM: Fredag ettermiddag kjører en rekke av deltagerne i kortesje inn til København for utstilling på Rådhusplassen. Her ledet an av Prins Joakim i Lotus Cortina.

FOTO: IVAR ENGERUD

Enorm jobb

I ukene før har frivillige jobbet med banerigging i området rundt Bellahøy camping for å bygge en spennende og sikker bane, både for deltagerne og publikum til tre dagers intens racing.

PARADE: En rekke historiske sports- og racerbiler var også på plass for paradering, som Jørgen Strøjers nydelige Mercedes-Benz SSK og Bentley.

FOTO: IVAR ENGERUD

Sentralt i det hele de siste par tiår er Jac Nellemann. Født og oppvokst i en bilfamilie som i dag er en av de store i Danmark, både som importør av Aston Martin og Kia og forhandler av en rekke merker. Og på fritiden har han vært racingentusiast hele livet med en lang karriere som fører og sentral i utviklingen av dansk motorsport til det den er i dag med alle sine stjerner.

DANSK HISTORIE: 87(!) år gamle Harry Lund hadde tatt med sin danskbygde racer, bygd i 1945 på basis av DKW-deler.

FOTO: IVAR ENGERUD

Stjernelag

Med på laget har man danske racingstjerner med Tom Kristensen og Jan Magnussen i spissen. Og fra det royale Danmark er prins Joakim (som fra nå ønsker å bli tiltalt med «du» i stedet for «De») både protektor og ikke minst fører i sin Lotus Cortina.

KONGELIG MORO: Prins Joakim har kjørt historisk racing i mange år med sin alltid velpreparerte Lotus Cortina.

FOTO: IVAR ENGERUD

Det er en hel håndfull herlige slike raceriggede Cortinaer i dansk historisk racing, og i CHGP får amatørførerne kjøre sine biler med både danske og utenlandske stjerneførere i klassen Royal PRO/AM.

RACE FOR RIGET: Mange benyttet muligheten til å sitte på med profesjonelle førere i heftige sportsbiler denne helgen, en aktivitet som innbrakte ikke mindre enn en million norske kroner.

FOTO: IVAR ENGERUD

De samme stjerneførerne stiller også opp og gir publikum mulighet for å sitte på et par runder i heftige, moderne sportsbiler mot «et lille honorar». Pengene går rett til barneavdelingen på Rigshospitalet, og i løpet av weekenden kjørte man inn over en million norske kroner.

PORSCHE-HISTORIE: Porsche kan feire 75 år neste år, noe som sikkert vil bli markert på CHGP. Det manglet ikke på godbiter der i år heller, med en rekke spesielle biler fra danske samlinger som Haaning Collection, med tidlig 356, og Strøjer-samlingen, med kopi av Le Mans-vinneren 911 GT1 fra 1998.

FOTO: IVAR ENGERUD

Tette dueller

Selve racingen foregår med biler fra 1960- til 1990-tallet, samt at man også kjører runder i den danske Touring Car serien TCR.

Eneste norske deltager blant de historiske bilene i år var Lars Kristian Ekorness i sin herlige Morris Cooper S i den eldste klassen for biler før 1965.

ENESTE NORSKE: Lars Kristian Ekorness har markert seg kraftig med sine racingferdigheter, også i England i sin Mini Cooper S, og det ble mange heftige dueller langs betongblokkene i København.

FOTO: IVAR ENGERUD

Etter to løp med friske fighter i 15 runder havnet han på andre plass i begge, før han ble «udelukket» i finalerunden på søndag etter å ha passert sperrelinjen et sted på banen.

Minst til 2025

CHGP har fått en tre års avtale om gjennomføring av løpet, så det er i hvert fall sikret til 2025.

MINST TRE ÅR TIL: CHGP har inngått en avtale om fire års gjennomføring av løpet med København Kommune, så det går i hvert fall til 2025. Nestformann for Borgerrepræsentationen i København, Lars Weiss (t.v) i samtale med organisatoren Jac Nellemann og prins Joakim.

FOTO: IVAR ENGERUD

Neste mulighet er første helgen i august 2023. Så det er bare å plotte i kalenderen, for bedre mulighet til å kombinere en weekend i en storby med historisk racing får du knapt, bare en liten kjøretur fra Syd-Norge. Du vil neppe angre.

UNIK SAMLING: Selected Car Group er en relativt ny forhandler i Danmark som på kort tid har bygd opp en fantastisk biler som virker som en kombinasjon av samling og butikk. Det er liksom ikke hver dag du ser nærmest alle Ferraris superbiler samlet, fra LaFerrari, Enzo, F40 og F50 til utgangspunktet 288 GTO samlet.

FOTO: IVAR ENGERUD

FANTASTISK: Du venter ikke akkurat å se en Mercedes-Benz SSK på danske skilt, men teglverkskongen Jørgen Strøjer fylte 74 denne helgen, så «da måtte jeg ha en gave til meg selv» som han lattermildt uttrykte det.

FOTO: IVAR ENGERUD

KONGELIG RÅD: Prins Joakim gir gode råd til Tom Kristensen før Le Mans-kongen skal ut i prinsens Lotus Cortina.

FOTO: IVAR ENGERUD