Det var helt tilbake i 1996, da København var europeisk kulturby, at «Copenhagen Historic Grand Prix» ble en realitet, takket være Jaguar-importøren Ole Sommer. Siden har andre danske entusiaster tatt over stafettpinnen og gjort arrangementet til et fantastisk byrace med internasjonal deltagelse.
Enorm jobb
I ukene før har frivillige jobbet med banerigging i området rundt Bellahøy camping for å bygge en spennende og sikker bane, både for deltagerne og publikum til tre dagers intens racing.
Sentralt i det hele de siste par tiår er Jac Nellemann. Født og oppvokst i en bilfamilie som i dag er en av de store i Danmark, både som importør av Aston Martin og Kia og forhandler av en rekke merker. Og på fritiden har han vært racingentusiast hele livet med en lang karriere som fører og sentral i utviklingen av dansk motorsport til det den er i dag med alle sine stjerner.
Stjernelag
Med på laget har man danske racingstjerner med Tom Kristensen og Jan Magnussen i spissen. Og fra det royale Danmark er prins Joakim (som fra nå ønsker å bli tiltalt med «du» i stedet for «De») både protektor og ikke minst fører i sin Lotus Cortina.
Det er en hel håndfull herlige slike raceriggede Cortinaer i dansk historisk racing, og i CHGP får amatørførerne kjøre sine biler med både danske og utenlandske stjerneførere i klassen Royal PRO/AM.
De samme stjerneførerne stiller også opp og gir publikum mulighet for å sitte på et par runder i heftige, moderne sportsbiler mot «et lille honorar». Pengene går rett til barneavdelingen på Rigshospitalet, og i løpet av weekenden kjørte man inn over en million norske kroner.
Tette dueller
Selve racingen foregår med biler fra 1960- til 1990-tallet, samt at man også kjører runder i den danske Touring Car serien TCR.
Eneste norske deltager blant de historiske bilene i år var Lars Kristian Ekorness i sin herlige Morris Cooper S i den eldste klassen for biler før 1965.
Etter to løp med friske fighter i 15 runder havnet han på andre plass i begge, før han ble «udelukket» i finalerunden på søndag etter å ha passert sperrelinjen et sted på banen.
Minst til 2025
CHGP har fått en tre års avtale om gjennomføring av løpet, så det er i hvert fall sikret til 2025.
Neste mulighet er første helgen i august 2023. Så det er bare å plotte i kalenderen, for bedre mulighet til å kombinere en weekend i en storby med historisk racing får du knapt, bare en liten kjøretur fra Syd-Norge. Du vil neppe angre.