Heftig nyhet fra Ferrari: Kan kjøres helt elektrisk

Les hele artikkelen

Ferrari 296 GTS er den mer prangende, åpne og litt tyngre varianten av 296 GTB. Allerede i 2013 kom LaFerrari som hybrid, og SF90 fikk i tillegg stikkontakt for å kunne lades i garasjen. 296 GTB og nyheten GTS arver kontakten, og blir dermed merkets første plugg-inn-hybrid med kun bakhjulsdrift. 

180.000 omdreininger

Batteriet oppgis å ha en kapasitet på 7,45 kWh koblet til en elmotor på 122 kW som er montert sammen med bensinmotoren.

HYBRID: Det kan være ganske spennende å kjøre plugg-inn-hybrid, særlig når den heter Ferrari 296 GTS.

Foto: Ferrari

Det er en V6-er, og dersom en ikke teller med 206 og 246 Dino fra 60 og 70-tallet siden Enzo valgte å kalle de opp etter sønnen i stedet for seg selv, blir dette den første gate-registrerte Ferrari-en med V6 motor. Hver sylinderbank lener seg 60 grader ut av lodd til hver side, og skaper en 120 graders V i midten der det bor to turboladere som snurrer med 180.000 omdreininger i minuttet.

Tung lunch

På egen hånd skal V6-eren produsere 663 hk, mens samlet ytelse ligger på 830 hk og 740 Nm. Det skal være nok til at 0-100 km/t avklares på 2,9 sekunder med en toppfart på 330 km/t.

LIGNER STOREBROR: Ferrari 296 GTS har en del designmessige trekk som minner om storebroren SF90. Begge er plugg-inn-hybrider, og deler på noen av de tekniske løsningene. 

Foto: Ferrari

Tallene er identiske med 296 GTB, selv om GTS veier 1.540 kg som er 70 kg mer enn modellen med fast tak. På papiret skiller det kun åtte tidels sekund etter en runde på Fiorano, men det kan jo hende sjåføren hadde forsynt seg litt ekstra med pasta til lunch.

Fire årstider på en dag

Flere produsenter benytter stofftak til cabriolet-modellene, men Ferrari har videreført hardtop-løsningen fra F8 Spider. Siden taket er lengre enn luken det skal ligge nedi, splittes det i bakkant før alt sammen vipper bakover og ut av syne.

SKIFTER RASKT: Her i landet skifter været raskt, og det skal bare ta 14 sekunder å gjøre om Ferrari 296 GTS lukket til åpen bil, eller motsatt dersom det trekker opp til regn. 

Foto: Ferrari

Operasjonen skal ta 14 sekunder og kunne utføres i opptil 45 km/t. Veldig kjekt om du sitter i langsom kø når regnet plutselig kommer. I den lille buen bak setene er det også et vindu det går an å heve eller senke, alt ettersom hvor frisk luften er. Sånn sett er det en ideell sommerbil for Norge, der en tur på vestlandet i fellesferien kan by på alle fire årstider i løpet av samme dag.

Lever videre i ånden

Designmessig er Ferrari 296 GTS svært vellykket, med flere detaljer som får den til å ligne en mindre versjon av SF90 Spider. Motorlokket som på 296 GTB har et stort utstillingsvindu der forbipasserende kan beundre maskinen har fått ny utforming, for å gi plass til å brette ned taket.

NY FASONG: Motorlokket har fått ny utforming for å gi plass til taket, men aerodynamikken skal visstnok være inntakt. 

Foto: Ferrari

En del som ikke synes men høres, er effekt-røret «Hot-Tube» som mater motorlyd inn i kupeen. Ifølge Ferrari har de akustiske rørleggerne strukket opp alt sammen på nytt, for å la sjåførene og eventuelle passasjerer nyte sangen fra det de omtaler som «Piccolo V12». I disse tider med krav om stadig lavere utslipp må en kanskje ty til lingvistiske grep for å bevare den ikoniske Ferrari V12-eren, om ikke i mekanisk form så kan den leve videre i ånden.

Spellemannsprisen

Og dersom du ikke synes Ferrari 296 GTS er sportslig nok i standard utgave, går det an å krysse av for «Assetto Fiorano» pakken. Modellnavnet følger for øvrig tradisjonen med motorstørrelser i liter (2992) og antall sylindre. Assetto Fiorano som oversatt blir omtrent «satt opp for Fiorano-banen», innebærer nye Multimatic støtdempere, spoilere som er enda lettere å treffe fortauskanten med, nye dørpaneler uten noe særlig fyll samt at felgene skos med Michelin Pilot Sport Cup 2R.

FARTSSTRIPER: Ferrari 296 GTS utstyrt med Assetto Fiorano pakke kan også smykkes med fartsstriper, som gir en viss assosiasjon til Spellemannsprisen. 

Foto: Ferrari

Og hvis det ikke skulle være nok til å gjøre andre trafikanter oppmerksomme på hvor spesiell bilen din er, gir i tillegg sportspakken også mulighet for å bestille fartsstriper som ligner litt på spellemannsprisen.

Ferrari 296 GTS

 

Motor: 2,9L Twin-turbo V6 + hybrid

Effekt (samlet): 830 hk / 740 Nm

0-100 Km/t: 2,9 sek

Toppfart: 330 km/t

Batteri: 7,45 kWh

El-rekkevidde: 25 km (ved 135 km/t)