Det meste handler om de tre store, RM Sotheby’s, Gooding & Co og Bonhams når det kommer til auksjonene i Monterey Car Week neste måned. Riktignok stiller både Mecum, Russo & Steele, Worldwide Auctions og Broad Arrow Auctions med mange hundre objekter, men når det kommer til toppen av markedet er det ingen som slår de tre.
Dusinet fullt
I år skal RM Sotheby’s holde sin auksjon over hele tre dager, ikke minst takket være at Don Williams på Blackhawk Collection skal selge ikke mindre enn 48 biler fra en samling som har fått navnet «Masterworks of Design».
Blant disse bilene er hele syv eksemplarer av Mercedes-Benz 540 K og tre 500 K. Legg til minst et par fra de andre auksjonshusene, så har du dusinet fullt i løpet noen hektiske dager.
For å sette ting litt i perspektiv: Det er mer enn det dobbelte av hva som normalt frembys av Mercedes-Benz fineste førkrigsmodeller i løpet av et helt år. Samtlige eksemplarer har et estimat over en million dollar.
For mye?
Den store elefanten i rommet i ukene opp mot auksjonene er om markedet virkelig kan absorbere så mange slike biler i prisområdet fra én til 12 millioner dollar på en gang?
Og hvordan vil psykologien virke for de som virkelig er i markedet for en slik bil når de kan «vente ut» objekt etter objekt i påvente av å gjøre et klipp?
Det er ikke lenger noen stor hemmelighet at auksjonshusene generelt tilbyr færre førkrigsbiler enn tidligere. Men nå dukker det opp flere tunge samlinger med biler fra 1920- og 1930-tallet, med mange eksklusive og dyre Alfa Romeo, Bugatti og ikke minst Mercedes-Benz.
De aller dyreste
Bortsett fra de aller dyreste Mercedes-Benz 300 SLR og W196R racerbilene er 540 K den dyreste Mercedes-Benz-modellen, med karosseritypen Special Roadster som den aller mest attraktive.
Etter at den kompressormatede 5,0-liters rekkeåtteren 500 K ble lansert i 1934, kom etterfølgeren 540 K i 1936. Effekten ble økt fra 160 til 180 hestekrefter og linjeføringen ble enda mer moderne.
Totalt ble det produsert 342 eksemplarer av 500 K, så rundt en prosent av dem kommer opp for salg i Monterey.
Special Roadster
For 540 K er forholdet enda mer spesielt. Minst ni av totalt 319 produserte kommer på markedet. Derav to av de 26 bygde Special Roadster-eksemplarene. Skal rekorden for den modellen slås, kreves det et bud på over 11,8 millioner dollar. Vi skal ikke prøve å være spåmenn, men det ville forundre oss om vi er helt der.
Og som om det ikke er nok med et dusin av de tyngste Mercedes-Benz-modellene, skal det også selges like mange Bugattier fra den samme tidsepoken. Stay tuned, som amerikanerne sier.