Heftig Mercedes-auksjon: Kan gå for over 100 millioner kroner

Les hele artikkelen

Det meste handler om de tre store, RM Sotheby’s, Gooding & Co og Bonhams når det kommer til auksjonene i Monterey Car Week neste måned. Riktignok stiller både Mecum, Russo & Steele, Worldwide Auctions og Broad Arrow Auctions med mange hundre objekter, men når det kommer til toppen av markedet er det ingen som slår de tre.

FRANSK VRI: Mercedes-Benz leverte også chassis til frittstående karosseribyggere, og denne spesielle 500 K Cabriolet ble kledd opp av Saoutchik i Paris.

FOTO: RM SOTHEBY’S

Dusinet fullt

I år skal RM Sotheby’s holde sin auksjon over hele tre dager, ikke minst takket være at Don Williams på Blackhawk Collection skal selge ikke mindre enn 48 biler fra en samling som har fått navnet «Masterworks of Design».

SPORT ROADSTER I: 1935 Mercedes-Benz 500 K Sport Roadster. Estimat: 1,4 – 1,8 millioner dollar.

FOTO: RM SOTHEBY’S

Blant disse bilene er hele syv eksemplarer av Mercedes-Benz 540 K og tre 500 K. Legg til minst et par fra de andre auksjonshusene, så har du dusinet fullt i løpet noen hektiske dager. 

For å sette ting litt i perspektiv: Det er mer enn det dobbelte av hva som normalt frembys av Mercedes-Benz fineste førkrigsmodeller i løpet av et helt år. Samtlige eksemplarer har et estimat over en million dollar.

SPORT ROADSTER II:1936 Mercedes-Benz 500 K Sport Roadster. Estimat: 1,4 – 1,8 millioner dollar.

FOTO: RM SOTHEBY’S

For mye?

Den store elefanten i rommet i ukene opp mot auksjonene er om markedet virkelig kan absorbere så mange slike biler i prisområdet fra én til 12 millioner dollar på en gang?

Og hvordan vil psykologien virke for de som virkelig er i markedet for en slik bil når de kan «vente ut» objekt etter objekt i påvente av å gjøre et klipp?

ATTRAKTIV: Mercedes-Benz hadde sin egen karosserifabrikk i Sindelfingen, og blant de vakreste derfra var denne 1936 540 K Cabriolet A. Estimat: 2,0 – 2,5 millioner dollar.

FOTO: RM SOTHEBY’S

Det er ikke lenger noen stor hemmelighet at auksjonshusene generelt tilbyr færre førkrigsbiler enn tidligere. Men nå dukker det opp flere tunge samlinger med biler fra 1920- og 1930-tallet, med mange eksklusive og dyre Alfa Romeo, Bugatti og ikke minst Mercedes-Benz.

VAKKERT FRA FABRIKKEN: Don Williams har samlet Mercedes-Benz-klassikere i over 40 år, og han har to 1936 540 K Cabriolet A. Denne har estimat på 1,4 – 1,8 millioner dollar.

FOTO: RM SOTHEBY’S

De aller dyreste

Bortsett fra de aller dyreste Mercedes-Benz 300 SLR og W196R racerbilene er 540 K den dyreste Mercedes-Benz-modellen, med karosseritypen Special Roadster som den aller mest attraktive.

GOODINGS: Gooding & Co har også en 540 K Cabriolet A, denne 1937-modellen fra boet etter samleren Tony Vincent. Foreløpig uten estimat, men sannsynligvis i området to millioner dollar.

FOTO: GOODING & CO

Etter at den kompressormatede 5,0-liters rekkeåtteren 500 K ble lansert i 1934, kom etterfølgeren 540 K i 1936. Effekten ble økt fra 160 til 180 hestekrefter og linjeføringen ble enda mer moderne.

POPULÆR: Etter Special Roadster er Cabriolet A de fineste karosseriene fra Sindelfingen, og denne 1938-modellen har et estimat på 1,0 – 1,25 millioner dollar.

FOTO: RM SOTHEBY’S

Totalt ble det produsert 342 eksemplarer av 500 K, så rundt en prosent av dem kommer opp for salg i Monterey.

BRITISK STOLTHET: Lancefield bygde flotte karosserier til ulike sports- og luksusmerker på 1920- og 1930-tallet, og blant de fineste er definitivt denne 1938 540 K Drophead Coupé. Estimat: 1,25 – 1,75 millioner dollar.

FOTO: RM SOTHEBY’S

Special Roadster

For 540 K er forholdet enda mer spesielt. Minst ni av totalt 319 produserte kommer på markedet. Derav to av de 26 bygde Special Roadster-eksemplarene. Skal rekorden for den modellen slås, kreves det et bud på over 11,8 millioner dollar. Vi skal ikke prøve å være spåmenn, men det ville forundre oss om vi er helt der.

SVENSK HISTORIE: Nykommeren Broad Arrow Group kommer til Monterey Airport med blant annet denne 1939 540 K Special Roadster. Den ble solgt ny i Berlin, og via Russland ble den smuglet til Sverige. Etter tre tiår i svensk eie ble den kjøpt av Tom Barrett i USA før den gikk videre til General William Lyon og andre samlere. Estimat: 7,0 – 8,0 millioner dollar.

FOTO: BROAD ARROW GROUP

Og som om det ikke er nok med et dusin av de tyngste Mercedes-Benz-modellene, skal det også selges like mange Bugattier fra den samme tidsepoken. Stay tuned, som amerikanerne sier.

LEKKERBISK: Denne 1939 Special Cabriolet A vil heve standarden i enhver Mercedes-samling og kan bli din for 1,75 – 2,5 millioner dollar, hvis forventningene innfris.

FOTO: RM SOTHEBY’S

REPLIKA: Chassiset er ekte nok, men underveis har denne 1939-modellen ofret sitt originale karosseri for et replikabygg av en Special Roadster. Som vanlig er en god replika med masse originaldeler verd omkring 1/10 av originalen, så denne har et estimat på 800.000 – 1,0 millioner dollar.

FOTO: RM SOTHEBY’S