Det er solide dimensjoner over Mecums Kissimmee-auksjon i Florida, som i år ble holdt fra 6. til 16. januar. 11 dager med totalt 2.954 solgte biler og en salgsprosent på over 90 ble totalomsetning den høyeste fra noen bilauksjon gjennom tidende.
Rekordfall
Det dyreste objektet var 1965 Shelby GT350R Prototype som var tilbake under hammeren etter å ha blitt solgt for rekordhøye 3,85 millioner dollar av Mecum så sent som sommeren 2021.
Denne gang falt klubben på 3,75 millioner, slik at den nye eieren totalt måtte ut med 4,07 millioner dollar. Så verdien har økt, men det korte eierskapet har kostet den forrige eieren dyrt (hvis han betalte kjøpsavgift da og salgsavgift nå).
Men mye handler om salg som kan skape overskrifter, og nok en gang kan Mecum smykke seg med å ha solgt «verdens dyreste Mustang».
Superbiler
Med over 3.000 biler på salg, dekker Mecum-auksjonen en bredere del av markedet enn noe annet auksjonshus i bransjen. Ikke minst er det alltid mange amerikanske bilsamlinger som selges, denne gang mer enn 35 i tallet.
Blant annet er Michael Fux fast bidragsyter fra sin superbilsamling på over 160 eksemplarer, hvorav de aller fleste er i hans egen spesielle gulfarge. Denne gang lot han sin 2020 McLaren gå under hammeren med bare 194 miles på meteret. 3,3 millioner dollar måtte den nye eieren ut med, noe som gjorde den til auksjonens nest dyreste bil.
De dyreste bilene i Kissimmee
Bil | Pris i dollar |
1965 Shelby GT350R Prototype “Flying Mustang” | 4.070.000 |
2020 McLaren Speedtail | 3.300.000 |
3 1992 Ferrari F40 | 2.750.000 |
1955 Mercedes-Benz 300 SL Gullwing | 2.640.000 |
1951 Hirohata Mercury Custom | 2.145.000 |
2016 Pagani Huayra | 2.117.500 |
1967 Shelby 427 Cobra Roadster | 1.430.000 |
1936 White Glacier National Park Tour Bus | 1.430.000 |
1994 Porsche 911 Turbo | 1.430.000 |
1961 Mercedes-Benz 300 SL Roadster | 1.375.000 |
1965 Shelby 289 Cobra Dragonsnake | 1.375.000 |
Gode markedspriser
F40-eiere verden rundt kunne også glede seg over at en relativt standard 1992-modell gikk for en av de høyeste prisene på auksjon noen gang: 2,75 millioner dollar. Modellen er en av de som omsettes ofte og derfor er med på å definere klassikermarkedets utvikling.
Det gjør også Mercedes-Benz 300 SL Gullwing, og prisen på 2,64 millioner dollar er ganske oppsiktsvekkende for et meget bra, men ikke eksepsjonelt eksemplar. Det skal være første gang siden 2014 at en 300 SL Gullwing selges for en slik pris.
Oppsiktsvekkende er også prisen på 1,43 millioner dollar for en 1936 White turbuss som har vært brukt i Glacier National Park. Svaret på om prisene på Mecum var unntaket eller starten på en positiv sesong for auksjonshusene vil vi få allerede denne uken i Scottsdale med en serie nye auksjoner.
Verdens dyreste custombil
Etter å ha eid bilen i 63 år fant familien McNiel at tiden var moden for å selge en av verdens mest ikoniske custombiler: «The Hirohata Merc».
Bilen er en 1951 Mercury som ble bygd om av brødrene Barris i Los Angeles allerede da den var bare ett år gammel. Den taksenkede coupéen skolerte en hel generasjon av custombiler utover 1950-tallet.
Jim McNeil kjøpte bilen i 1959, da han var 16 år gammel, og den kostet ham 500 dollar. Det var omtrent en femtedel av hva han hadde måttet ut med hvis han skulle ha en ny Ford Sedan det året. McNeil døde i 2018, et par år etter at bilen ble vist på Pebble Beach, og nå ble den solgt av familien.
Ekspertene spådde før auksjonen at den ville bli den dyreste custombil gjennom tidene, med en pris kanskje rundt én million dollar. Men en heftig budkrig gjorde gjetningene til skamme, og den nye eieren var villig til å grave dypt i lommeboka. Den ble 2,145 millioner dollar slankere. Til gjengjeld har eieren nå verdens mest berømte custombil.