Har voldsomme ambisjoner med elbilmerke i Norge

Les hele artikkelen

– Vi skal vĂŠre blant topp tre elbilmerker i 2025, utbryter Xpeng-salgsdirektĂžr Christian Hem fra scenen. Vi befinner oss pĂ„ nybygde Lily Country Club pĂ„ KlĂžfta, der det norske Xpeng-apparatet har valgt Ă„ vise frem den nye elbilen P7. 

HAR TROEN PÅ GIGASALG: Christian Hem, salgssjef hos Xpeng Norge.

Foto: HÄkon SÊbÞ

Hem, som tidligere har jobbet med Porsche og Volvo, forteller at startprisen pÄ Xpeng P7 blir 447.820 kroner for modellen med bakhjulsdrift. Firehjulsdrift koster drÞyt 60.000 kroner ekstra, men rekkevidden faller fra 530 kilometer til 470 kilometer. 

Rask til 100 – treg lading

Det fristes med 0 til 100 km/t-tid pÄ bare 4,5 sekunder for modellen med firehjulsdrift, mens bilen med drift pÄ bakhjulene skal klare Þvelsen pÄ 6,7 sekunder. Xpeng er spennende nok en relativt stor bil med lengde pÄ 4,9 meter. Det meste av utstyr er standard og en spesialmodell, sÄkalte P7 Wing Edition som vises pÄ bildene, koster ytterligere 92.000 kroner, men fÄs med eksentriske dÞrer og iÞynefallende farge og matchende sÞmmer innvendig.

KRAFTIG KOST: Xpeng P7 har en WLTP-rekkevidde pĂ„ 470 km nĂ„r den kjĂžpes med firehjulsdrift. Det er denne utgaven den spesielle Wing Edition er basert pĂ„ – en bil som etter sigende kun leveres til Norske kunder.

Foto: HÄkon SÊbÞ

Det Hem ikke forteller fra scenen er at effekten ved CCS-hurtiglading kun er 80 kW, som ikke er spesielt imponerende sammenlignet med for eksempel BMW i4 med sine 200 kW. 

Det er forÞvrig Motor Gruppen, med datterselskapet XBI Norge, som skal stÄ for salget av Xpeng her til lands, og pÄ spÞrsmÄl om hvem konkurrenten til P7 er, trekker XBI-sjefe Rune Gjerstad frem Porsche Taycan. Det er en luksuselbil som i beste fall koster noen hundre tusen mer enn topputgaven av Xpeng P7, men som hurtiglader med hele 270 kW. 

LEVERINGSKLAR: Xpeng G3 kan leveres pÄ dagen, ifÞlge Xpeng-teamet. 

Foto: HÄkon SÊbÞ

15.000 biler i 2025?

Selv om Gjerstad og Hem vet hvor de vil vĂŠre i 2025, er det langt mer uklart hvordan nĂŠr fremtid ser ut for den ferske aktĂžren.

Duoen anslÄr at de mÄ selge mellom 10.000 og15.000 Xpeng-biler i Norge i 2025 for Ä vÊre blant topp tre stÞrste bilmerker, og det legges ikke skjul pÄ at det skal komme mange nye modeller fra det kinesiske bilmerket i tiden fremover. Allerede selges den elektriske SUV-en Xpeng G3 med WLTP-rekkevidde pÄ 451 kilometer, men hurtigladingen er pÄ lave 50 kW. 

FLERE KINA-BILER PÅ VEI: Rune Gjerstad, Daglig leder hos XBI Norge AS, har stor tro pĂ„ Kina-bilene fra Xpeng vil sĂ„ an i Norge.

Foto: HÄkon SÊbÞ

– Dere vet hvor dere vil vĂŠre i 2025, men hva med salget for et helt kalenderĂ„r?

– Hvordan det blir neste Ă„r er ikke avklart, sĂ„ det er for tidlig Ă„ si, kommenterer Gjerstad.

Han legger imidlertid til at de ikke opplever leveringsproblemer, slik mange andre i bilbransjen gjÞr for tiden. Xpeng G3, som har vÊrt i salg et snaut Är allerede, kan fÄs pÄ dagen, vises det til. 

Xpeng P7 kan prÞvekjÞres i midten av november og de fÞrste bilene leveres til norske kunder i desember. Av dem skal det vÊre 200 stykker,  men en bÄt med ytterlige 130 Xpeng P7-modeller er ventet i januar, fÞlge Gjerstad.