For de aller fleste har bil alltid vært et spørsmål om behov, budsjett og fornuft, altså plass, pris og prioritering. De siste årene er dessuten rekkevidde, lademuligheter og parkeringsplass blitt en del av vurderingen. Legg til rammebetingelsene som i disse dager tilgodeser rimelige elektriske biler, og valgmulighetene er blitt færre for mange. Derfor er det befriende at det finnes og ikke minst at det fortsatt er noen som kjøper seg en mindre fornuftig og kostbar bensindreven bil uten tak, som BMW Z4 M40i.
Nå er det ikke meningen å være negativ, for den har et praktisk stofftak som kan betjenes i fart de gangene det regner eller er for kaldt. For en liten familie eller en enslig kan det holde med to seter og et greit bagasjerom så transportbehovet dekkes, forutsatt at de ikke må trekke en campingvogn.
Prisen på bilen er høyere enn for mange elbiler, men det er heldigvis kun i Nord-Korea de bestemmer hva slags bil du kan kjøpe. Karbon brennes sammen med oksygen i sylinderne og påvirker miljøet ved kjøring, men neppe mer enn kinesiske kullkraftverk gjør når de produserer batterier til elbilene som kjører utslippsfritt på norske veier.
Tre motorer
Legger du den politiske debatten og miljøspørsmålet bak deg er det i stedet prioritering som avgjør om du velger Z4 som sDrive20i til 649.199 kroner, sDrive 30i til 770.100 eller M40i til 890.700 kroner. Du kan bruke litt ekstra på lakk, felger og utstyrspakker, men ekstrautstyrslisten er noe begrenset sammenlignet med andre BMW-modeller, så testbilen har nesten alt og koster så vidt over millionen.
Da har bilen fått fargen Frozen Grey metallic, større felger, elektrisk setejustering, Harman Kardon stereo og en del design- og komfortutstyr som gjør bilen komplett. Det er likevel det du har under panseret og det du holder i hendene som er viktig, da dette er en sprek og kjøreglad bil.
Når BMWs klassiske rekkesekser har fått tre liters slagvolum og en kraftig turbo er både karakteristikken og lydbildet lett å like. 340 hestekrefter er kanskje ikke ekstremt, men 0 til 100 kilometer i timen på 4,5 sekunder i en tohjulsdreven bil er mer enn akseptabelt og fartsfølelsen blir mye høyere med taket nede.
Deilig lyd
Det skyldes at vinden og lydbildet slippes inn i kupeen, gjerne samtidig som solen skinner på nesen og duften av blomstereng siver opp i nesen. Med vinduene oppe og en liten vindavviser mellom de to markerte veltebøylene blåser det riktignok lite ombord, så med varme og et hodeplagg kan toppløssesongen gjøres meget lang.
Til tross for at beslutningstagerne i EU gjør sitt ytterste for å begrense utslippene av desibel, klarer de ikke å hindre BMW-ingeniørene i å finne et slags smutthull. Ved rolig kjøring er bilen riktignok stillegående, og det er kun ved utstrakt tunnelkjøring du vil ta på taket.
Ved høy belastning og på høyt turtall i kjøreoppsettet Sport smeller og knatrer det frekt og deilig i de to store eksosrørene når du gasser, girer og slipper gassen. I tunneler vil du da angre på at du tok på taket, som reduserer støynivået betraktelig.
Litt sint
Den åttetrinns sport automatkassen fra ZF tilpasser seg kjørestilen og kan bli i overkant hissig for kjøring på offentlig vei, uansett om den står i Drive eller Sport. Da er det kjekt å sjalte opp med girhendlene på rattet så slipper du å trille av gårde på rettstrekkene med unødvendig høyt turtall unødvendig lenge.
I Drive vil den da gire ned for deg når du bremser ned, hvis du ikke kommer den i forkjøpet, men i Sport blir girkassen manuell, så da må du gjøre alt selv. Da får du samtidig bistand fra turtallsindikatoren i head-up-displayet så det blir ekstra gøy.
Når du så skal gjennom de nevnte svingene føler du at du sitter oppå bakhjulene mens styrehjulene sitter langt foran deg. Når du har riktig belastning på forhjulene når rattet dreies forsvinner den følelsen og du kan heller konsentrere deg om å mate på med riktig mengde gass.
Du merker da at bilen setter seg på begge de utvendige hjulene og du kan fullføre svingen, selv om det føles som bilen steiler litt ved fullt gasspådrag. Ikke noe feil med det, bare annerledes og uvant sammenlignet med mange andre biler.
Flere oppsett
Har du litt bedre tid og setter kjøreoppsettet i Comfort eller Adaptive, mister du imidlertid turtelleren i de digitale instrumentpanelet til fordel for klokker med fart og prosentvis utnyttelse av motoren. I Eco Pro blir sistnevnte en forbruksmåler, så de er lett å like bilen i Sport av flere grunner.
Du kan dessuten velge hvordan du vil sette opp understell, styring, motor og girkasse, samtidig som du på sedvanlig BMW-vis har et tretrinns ESP-system til disposisjon. Trac er den foretrukne posisjonen, da du kan under- og overstyre kontrollert uten at du blir holdt i ørene, samtidig som bilen overtar kontrollen hvis du mister den.
Lang og lav
Følelsen du har ved å sitte på bakhjulene med styrehjulene langt foran skyldes det lange panseret og korte bagasjerommet med kupeen langt bak. Panseret har to langsgående og omvendte pukler som også reflekterer lyset og fremhever lengden.
I fronten er nyregrillen smal og bred, i motsetning til de enorme kanintennene på blant annet i4 og iX. Lyktene er også smale og strekker seg lang bakover på forskjermen, mens luftinntakene er store og gapende i den brede og lave fronten.
Bak de 19 tommer store felgene med 255/35 Michelin Pilot Super Sport-dekk sitter det høye luftslisser som glir over i den særegne profilen på døren som blir til en flat bakskjerm. Der sitter det 275/35-dekk før baklyktene og lufteåpningene overtar på hver sin side av den integrerte hekkspoileren og relativt lille diffusoren.
Nesten salgsvinner
Når du stiger inn og ned i bilen havner du i dype og behagelige sportsseter med fin støtte og gode justeringsmuligheter. Sammen med et høyt dashbord forsterkes følelsen av at du sitter lang ned og bak. Det helt runde og tykke M sportsrattet lar deg betjene deler av infotainmentsystemet, som ikke er nytt, men blant de mest brukervennlige med mekanisk betjening i tillegg til digital. Rundt deg har du mye skinn og polstrede materialer, greit med stueplass og utformingen bør tiltale de fleste, både inn- og utvendig.
BMW Z4 M40i bør derfor tiltale mange, da det ikke er en ekstrem sportsbil, men en lekker, komfortabel og kjapp roadster som tåler å kjøres hardt. 11 kunder så langt i år er kanskje ikke mange, men den er kun slått med én av den langt rimeligere Mazda MX-5 på registreringsstatistikken fra OFV. Når man vet at det totalt kun er solgt 73 kabrioleter i Norge ved utgangen av juli, er det en relativt populær bil.
BMW Z4 M40i
Drivlinje 3,0-liter R6 T RWD
HK/kW/Nm 340/250/500
0-100 km/t 4,5 sek.
Toppfart 250 km/t
Egenvekt 1.555 kg
L/B/H/ 432/186/130 cm
Forbruk 0,79 l/mil
CO2-utslipp 181 g/km
Bagasjerom 281 liter
- Pris
Fra 675.166 kr
Denne modellen 890.700 kr
Med utstyr 1.017.152 kr
- Pluss
Kjøreglede
Drivlinje
Design
- Minus
Hissig girkasse
Instrumentpanel
Plass
- Design
Klassisk roadster med langt panser og tøffe detaljer.
- Førermiljø
Ryddig, komfortabelt, praktisk og lekkert, men instrumentpanelet er litt kjedelig.
- Kjøreegenskaper
Virker lang foran og kort bak, men blir morsommere jo mer du kjører.
- Ytelser
Rask nok til alle praktiske og lovlige forhold.
- Plass
Lite bagasjerom, men det spiller ingen rolle.
- Mye for pengene
Mot elbiler, nei, men målt i kjøreglede, ja.
- Konklusjon 8
Har du tid og mulighet til å bruke den mye, er Z4 et godt valg.