Tirsdag 8. november fikk Zyrus Engineering nok et bevis på at de kan bygge superbiler, som det attpåtil kan bli eksport av.
Dette er et viktig steg på veien videre til å gjøre Zyrus LP 1200 Strada gategodkjent i EU. Ved ett av testanleggene til TÜV Rheinland i Tyskland, måtte de norske gutta virkelig prestere.
– Euro 6 er den gjeldende standarden på utslipp og avgass du må bestå, for å få bilen godkjent i Europa. Det er en test alle bilprodusenter må klare. Og vi er de første som har fått godkjent en 5,2-liters twin-turbo med 1.200 hestekrefter, sier Radni Molhampour oppglødd.
Foruten måling av avgassene ble også bilen testet for støy og EMC, elektromagnetisk stråling.
– Sjukt stort for oss
Finansavisen Motor spør hvordan det føles, som om vi møter en langrennsløper etter femmilen. For det er ikke lett å få godkjent slike bygg, men en seig kamp mot regelverket.
Ettersom det kun er snakk om småserieproduksjon, var det mulig å benytte den eldre NEDC-standarden, i motsetning til nye serieproduserte biler som må benytte WLTP-standarden. Zyrus opplyser at forskjellen ligger hovedsakelig i hvordan kjøresyklusen gjennomføres ved testing.
– Dette er helt sjukt stort for oss. Euro 6 er jo den samme godkjenningen som nye serieproduserte biler må tilfredsstille.
– Hva er maksgrensen for CO2-utslipp med Euro 6?
– Maksgrensen er ikke fast, den beror på variabler som hvilken type motor, rullemotstand, vekt og luftmotstand. Vi vil nødig si for mye, i frykt for at skarpe folk skal forstå hva vi har gjort, men vi kan si at det er mange smarte løsninger, forteller Molhampour.
Foto: Zyrus Engineering
For å sette det i perspektiv kan vi sammenligne med utgangspunktet for LP 1200 Strada. 2021-utgaven av Lamborghini Huracán EVO RWD med 610 hestekrefter, har et snittutslipp på 330 gram CO2 pr. kilometer. Den norske varianten med 1.200 HK er målt til 387 gram pr. kilometer.
15.000 kilometer på bane
I løpet av de siste tre årene har Zyrus gjennomført 15.000 kilometer med banekjøring, for å verifisere at chassiset tåler den høye effekten over tid. Til å være en forholdsvis ny og liten tuninggeskjeft, skal all testingen være unik i verdenssammenheng. Resultatet er visstnok at Zyrus blir den eneste tuneren som får gategodkjent Lamborghini Huracán-plattformen med 1.200 HK.
– Så vidt vi vet har ikke Lamborghini en bil med mer enn 784 HK, selv ikke Aventador. Huracán-basen deres har maks 640 HK og det er det utgangspunktet vi bruker, sier Radni Molhampour.
Med på laget er elektrotekniker, ingeniør og prosjektleder i Situne Morten Sivertsen. Situne på Eidsvoll står for de tekniske løsningene, som har ført til at Zyrus har kommet helskinnet i mål.
– Det har vært en stor utfordring å nær sagt doble effekten i V10-motoren, og samtidig ivareta strenge avgasskrav i forbindelse med kaldstart, kjøresyklusen og OBD2-kompatibilitet.
OBD2 står for «On-board Diagnostics», en standardkontakt i bilen som gjør at man enkelt kan lese av feilkoder på blant annet avgass-relaterte systemer. Samtlige biler må ha det, også Zyrus. Sivertsen legger til at det har vært inspirerende å jobbe tett med kunnskapsrik tysk bilindustri, og han forteller at den norske gjengen har blitt positivt overrasket over mottakelsen i alle ledd.
Forsinket julegave
Litt etter skjema skal det første kundeeksemplaret av LP 1200 Strada overleves 28. desember. Landeveisutgaven har samme pris som før, 795.000 euro, før avgifter er tatt med i regnestykket. Med dagens kurs og avgifter inkludert, antyder Zyrus at prisen blir oppunder 10 millioner kroner.
Neste år kommer det også en litt rimeligere utgave kalt LP 920 Club Sport, med dertil antall hestekrefter. Prisen på den estimeres å bli 5,8 millioner kroner, inklusive norske avgifter.