SenkekjÞl gir to fordeler. Yachten seiler fortere i mye vind og den kan ankres opp i havner som er relativt grunne. Heve- og senkemekanismen er gjennomtestet sÄ du behÞver ikke engste deg for at den ikke virker.
Som standard leveres Swan 120 med en fast kjĂžl. Da stikker yachten 4,70 meter. Med senkekjĂžlen varierer dybden fra 3,50 meter til 5,50 meter.
En bauta med drÞmmebÄter
Nautors Swan er pÄ hugget. Sommeren 2021 sjÞsatte verftet regattamaskinen pÄ 125 fot i ClubSwan-serien. PÄ vÄrparten 2022 kommer det en ny 80-foter i den samme serien. Den nye 120-foteren ble for fÞrste gang vist frem i Monaco i slutten av september for Ä vise hva det finske verftet er god for. Swan viste ogsÄ frem reviderte versjoner av yachtene pÄ 88 og 108 fot.
Swan var en finsk bauta med nyskapende, solide og velseilende bĂ„ter, dyrere enn andre, men ikke uoppnĂ„elige for dem som var opptatt av kvalitet og image. Det finske verftet leverte sin fĂžrste seilbĂ„t, en 36-foter, i 1966. Produsert i glassfiber med finnekjĂžl og fritthengende ror var det en radikal bĂ„t. I lĂžpet av fire Ă„r ble det produsert 90 bĂ„ter. Mange av denne modellen seiler fortsatt. I 1981 var det seiling pĂ„ mange avissider i Norge.Â
Med mannskap bestÄende av amatÞrer deltok Peder Lunde jr. og Stig Hatlo i Whitbread Round The World-regattaen. BÄten de brukte, «Berge Viking», var en ganske sÄ standard Swan 57. Det norske laget havnet pÄ 8. plass av 29 deltagende bÄter. Swan ble mange havseileres drÞmmebÄt.
Bygger merkevare
Det italienske motekonglomeratet til Leonardo Ferragamo kjĂžpte et verft i krise i 1998 og har sakte, men sikkert gjort Swan til en dyr, eksklusiv merkevare. Prislappen pĂ„ 120-foteren avhenger av hva du velger av materialer og utstyr, men du bĂžr minst avsette 180 millioner kroner hvis du har lyst pĂ„ en avansert og velseilende yacht. Swan har imidlertid ikke sĂ„ mange konkurrenter som «serieproduserer» 120 fots seilyachter, men du kan ta en titt pĂ„ Oyster, Baltic og Southern Wind â spesielt hvis du er litt budsjettorientert.
Ferragamo er ikke bare opptatt av Ă„ skape nytt. Kontinuitet er ogsĂ„ viktig. Derfor ga han den argentinske konstruktĂžren og designeren German Frers en tilnĂŠrmet livslang kontrakt med Swan. Frers har hatt ansvaret for 120-foteren â bĂ„de det som er over og det som er under vannlinjen.
Det italienske motekonglomeratet til Leonardo Ferragamo kjĂžpte et verft i krise i 1998 og har sakte, men sikkert gjort Swan til en dyr, eksklusiv merkevare
Under vannlinjen har han skapt et moderne, konvensjonelt skrog. Over vannlinjen har yachten typiske Swan-linjer med lavt fribord og et «unnselig» tak over salongen. I taket er det kassetter som rommer bÄde sprayhood og tak som skjermer mot solen. Begge deler opereres automatisk. I cockpiten, som er tredelt med sittegruppe fremst, sÄ en avdeling for dem som styrer og seiler og sÄ et stort akterdekk, er det sÄ godt som ikke noe tauverk. Det store akterdekket skjuler garasje til en 4,5 meter lang lettbÄt.
Litt barskere
Under dekk fĂ„r du yachten med to standardlĂžsninger. Du kan velge om du vil ha eierlugaren i for- eller akterskipet. Den fĂžrste yachten, som bĂŠrer navnet «Audrey the First», har eierlugaren akter. Vi tror de fleste vil velge den lĂžsningen. Eierlugaren er diger og utnytter sĂ„ godt som hele skrogbredden pĂ„ drĂžyt Ă„tte meter.Â
I tillegg til eierlugaren har yachten fire, ikke overdÄdig store gjestelugarer. Alle lugarene har egne bad. Mannskapet deler to, smÄ, doble lugarer helt forut. Byssa er innredet mellom mannskapslugarene og gjesteavdelingen. Omtrent midtskips finner du en stor salong med spiseplass og massevis av lys og utsikt.
Swan har fĂ„tt den italienske designeren Misa Poggi til Ă„ utvikle en standard interiĂžrpakke til den nye modellen. Poggi har hatt ansvaret for mange Swan-modeller. Hun er glad i det vi kan kalle «skandinavisk» â en harmonisk stil med lyst treverk og matchende farger. KjĂžperen av «Audrey the First» valgte imidlertid Ă„ la Mark Whiteley Design bestemme stilen under dekk. Han har gjort yachten litt baskere og mer kontrastrik. «Audry the First» har ogsĂ„ en skrogfarge som er spesiell og fremhever linjene til den elegante yachten.