Goldfish Bullet 46: Leveres med to tolvsylindrede påhengsmotorer

Les hele artikkelen

– Hva var tanken bak en 46 fot lang RIB med Dakar-rally stoler og to V12-ere på hekken?

– Goldfish Bullet 46 er vår nordiske tolkning av de amerikanske offshore racing-/fritidsbåtene som Cigarette, Fountain, Outerlimits, sier salgsdirektør Jørgen Løwe. 

Han beskriver hvordan RIB-konstruksjonen stabiliserer båten under røffe forhold, og at de nye V12 påhengsmotorene fra Mercury frigjør plass på akterdekket som ellers ville vært brukt til motorrom.

All in på påhengere

– Hvordan har pandemien og mangelen på mikrochip-er påvirket dere?

– Eksportmarkedet vårt forsvant brått, så det krevde noen kraftige tilpasninger. Vi skjønte tidlig at det også ville bety mangel på motorer i tiden som kom, og chip-krisen forsterket det, sier Løwe. 

Han forteller at de tømte alle økonomiske reserver, og kjøpte opp motorer i stor stil.

V12 PÅ HØYKANT: Bildet gir et inntrykk av hvor stor en V12 påhengsmotor er, når Morten Glavin som står og fortøyer blir liten i forhold. 

Foto: Ragnvald Johansen

– Det lønte seg. Ingen har lyst til å padle en Goldfish, sier Løwe og ler. 

Ved å veilede og tilby alternative løsninger, som for eksempel å lage nye badeplattform med plass til to 300 HK-motorer når kunden i utgangspunktet ville ha en på 450 HK, greide de ifølge Løwe seg gjennom krisen.

Dakar-Rally

Det er en spesiell følelse å klatre ombord i en 46 fot lang RIB. Bullet 46 har en kabin midtskips med seks stoler, bygget etter samme prinsipp som Dakar Rally, med et fjærende diagonalt stag og støtdempere.

GOD FJÆRING: Goldfish Bullet 46 er utstyrt med stoler bygget etter samme prinsipp som Dakar Rally-bilene bruker. 

Foto: Ragnvald Johansen

Stolene er myke og svært komfortable, med god korsryggstøtte og lang nok setepute til voksne. Sidene på kabinen er åpne i godværet, men den kan lukkes helt ved å feste duk i rammene på siden og bak. Foran i baugen er det en kabin med stikk-køye, men som de andre Goldfish RIB-ene er dette en båt for nærkontakt med elementene.

Hul lyd

Første stopp blir på den lokale marinaen for et par hundre liter bensin. Turen over dit går på én maskin, mens den andre V12-eren står opptiltet. Den ville ikke starte, men etter litt feilsøking ble det klart at den ene av de to tankene ombord laget en svært hul lyd når de banket på den. Selv med halv motorkraft løftes 46-foteren uanstrengt opp i plan, og cruiser i rundt 40 knop.

Over 100 knop mulig

– Det går også an å bestille denne båten med to innenbords Mercruiser-motorer på 1.100 HK, altså 2.200 hestekrefter til sammen. Og da krever de hver sin tank. Egentlig kunne de Mercury påhengsmotorene som vi kjører med i dag hatt en felles, forklarer kaptein Christian Bache-Mathiesen.

KAN VELGE MER: Goldfish Bullet 46 kan også leveres med 2 X 1.100 HK innenbords motorer, som skal gi over 100 knop. 

Foto: Ragnvald Johansen

– Hvor fort regner du med at den går med 2.200 hk?

– Da vil du nok fort se 100 knop og kanskje litt over, sier Bache-Mathiesen.

Står stille

Med litt kostbar suppe under dekk senkes den andre motoren også ned i operativ posisjon. Hver av de to V12-erene veier 570 kg, og det ville bli svært mye belastning på braketter og innfesting dersom hele motoren skulle dreie i høy hastighet.

SVINGER UTE Å SVINGE: Mercury V12-ere er så store og tunge at de står fastmontert i fartsretningen, mens det kun er undervannshuset som svinger. 

Foto: Ragnvald Johansen

Derfor står de stille i båtens fartsretning, og det er kun undervannshuset med propellen som dreier når en svinger. Kaptein Bache-Mathiesen demonstrerer joystick-styringen ut fra marinaen, som gjør at Bullet 46 først drar sidelengs ut i havnebassenget og så snur 360 grader uten baugpropell.

Flytemadrass

Komfort og støynivå er de to mest fremtredende faktorene når farten passerer opp forbi 40 knop. Mercury er den første produsenten med V12-er som utenbordsmotor, og de er utstyrt med totrinns automatgir for best mulig kombinasjon av ytelse og turtall. Når de jobber sammen får de den syv tonn tunge RIB-en til å virke like tung som en flytemadrass. Noen bølger fra et passerende lasteskip skuffes unna i rundt 50 knop, og hastigheten klatrer uanstrengt videre forbi 60 og opp mot 70 knop. 

En sitter godt beskyttet bak den store frontruten i komfortable stoler med avfjæring, og de to digre motorene er imponerende støysvake selv i topphastighet, noe som til sammen gjør at samtale foregår i helt normalt stemmeleie. I denne båten kan en lett se for seg å stable familien ombord for en svipptur til Skagen. 

Fritt fargevalg 

Dagens andre nyhet er Ocean 43, som plasserer seg et sted mellom tradisjonell daycruiser og det som gjerne kalles «tender». Store yachter har ofte båter av lignende type, for å blant annet frakte gjester til og fra havna når de ligger for anker.

ALLE FARGER: Goldfish Boats lakkerer nå alle båter de produserer, og kunder kan velge mellom 15 basisfarger eller personlig tilpasset palett. 

Foto: Ragnvald Johansen

– Vi har nå gått over til å lakkere alle båtene våre, i stedet for å bruke gelcoat. Det gjør blant annet at båten ser like fin ut etter flere år med salt, sol og sjø, og dersom du får en skade kan et lakkeringsverksted hvor som helst i verden få oppgitt fargekoden, og reparere skaden, sier Løwe. 

Han fortsetter med at de i utgangspunktet har 15 basisfarger, men at kundene kan velge fritt, for å matche med yachten eller favorittbilen.

Ødela formen

Testbåten er lakkert i en dyp brunfarge, med oransje puter. I en tidligere utgave av Finansavisen Motor har du kanskje sett bilder av en grå utgave med noe annerledes utforming. Det var prototypen, og Løwe forklarer litt om prosessen som ligger bak en ny modell.

VARM LUFT: Goldfish Ocean 43 har varm luft som blåser ned i korsryggen dersom du sitter på sofaene lengst frem. 

Foto: Ragnvald Johansen

– Først designer vi båten, og bygger en form som vi støper den i for å sjekke hvordan alt fungerer. En slik form koster noen millioner, men så snart prototypen er klar ødelegger vi den, sier Løwe. 

Han forklarer at hensikten med det er å hindre dem fra å bli fristet til å selge noe som er godt nok, uten å være perfekt. Prototypen testes grundig, notater samles, og så tegner de hele båten på nytt og lager ny form.

Brant skipene

Det er på mange måter en variasjon over temaet conquistadoren Hernán Cortés etablerte, da han brant skipene som hadde fraktet ham og 600 andre til Aztekernes rike i år 1519. En del av mannskapet mumlet om den skumle jungelen og ville seile hjem igjen, eller til Cuba, men de brennende skipene gav en entydig beskjed – det er ingen vei tilbake.

STØDIG: Goldfish Ocean 43 er svært stødig og myk i sjøen, også i høy hastighet. 

Foto: Ragnvald Johansen

Sunket lekter

Heldigvis er det svært enkelt å kjøre bakover med Goldfish Ocean 43, som smyger seg ut mellom brygga og en sunket lekter ved hjelp av joystick-styring. To Volvo Penta 440 DPI rumler tilfreds under akterdekket, og skyver båten uanstrengt opp i plan så snart marinaen er klarert.

JOYSTICK: Goldfish Ocean 43 kan styres med joystick, og har blant annet skyhook-funksjon som kompenserer for avdrift. 

Foto: Ragnvald Johansen

De store sofaene gir mange muligheter for å finne et komfortabelt sted å sitte, og på en litt kjølig høstdag er det ekstra godt med varm luft som blåses ut fra under ryggputene i cockpit. Den store vindskjermen og båtens tyngde gjør at 50 knop er svært så behagelig, også i møte med hekkbølger fra et passerende skip.

Nærkontakt i 50 knop

Kontrasten blir merkbar når kamerabåten legger til ved siden av, for å få tatt noen bilder av Ocean 43 i aksjon. Den gule RIB-en, en Goldfish 28 Bullet, er utstyrt med en 300 HK Mercury V8-er, og holder lett følge med 43-foteren.

FRISKT: Goldfish Bullet 28 ble en heller frisk opplevelse i 50 knop. 

Foto: Ragnvald Johansen

Men der er det ingen stor vindskjerm, sideruter eller oppvarmet sofa, kun et sete å lene seg mot og et lite håndtak en kan holde seg fast i. Selv om hastigheten stadig ligger rundt 50 knop, er det en helt annen opplevelse som illustrerer hvor godt Goldfish har lykkes med å konstruere en komfortabel familiebåt i Ocean 43. 

Prisen ligger et sted mellom 5 og 7 millioner kroner avhengig av motorisering og utstyr, og interesserte kan regne med levering i starten av neste sesong.