– Slowly slowly, very slippery, sier Ville Viikari.
Viikari er adm. direktør i Arctic Trucks Finland, og bor i skogen ved siden av testbanen de har døpt «Bear Mountain».
Det er heldigvis lite bjørn der, men til gjengjeld mye fjell. Noen av formasjonene som stikker opp minner om digre klør, og de forsøker å rive av stigtrinnene på Ford Ranger Raptor når den klatrer over. Det har regnet en god del de siste dagene, og det Viikari kaller veien gjennom granskogen er sleip av mudder. Først fylles frontruten av blå himmel, og så tipper nesa nedover i et gjørmebad med en diger varde av stein rett forut.
Over knausen
Ford Ranger Raptor Special Edition er utstyrt med en to liters firesylindret dieselmotor med dobbel turbo. Den skal ifølge produsenten levere 213 hk og 500 Nm. I terrenget gir bilen inntrykk av at alle dieselhestene trekker i samlet flokk helt fra blåbærlyngen og oppover fjellknausene.
Effekten sendes gjennom en ti-trinns automatkasse, og avhengig av hvordan du vrir på en bryter ved siden av girspaken formidles den til to eller fire hjul. Den tredje innstillingen er merket «4L», og den gjør det mulig å kjøre over stokk og stein av imponerende størrelser. På rattet har de i tillegg en kontroll for å velge kjøreprogram, som for eksempel «mud & sand» eller «rocks». I midtkonsollen går det an å aktivere elektrisk differensialsperre, samt nedkjøringsassisten for bratte bakker. Begge deler skrus på før det bærer utfor.
Tur i sjøen
Det er en selsom følelse å slippe pedalene i en såpass bratt bakke som utelukkende består av dype hjulspor i søla. Den massive varden av stein vokser seg større for hver meter, men nedkjøringsassistenten hjelper de store knastedekkene fra General Grabber med å dreie pickupen på 2,5 tonn inn en smal renne på høyre side. Varden seiler forbi i venstre vindu, og den ekstra lange fjæringen som kun er tilgjengelig på Raptor-utgaven av Ford Ranger pickup svelger unna et par digre trerøtter. Etterpå blir det en tur ut i den lokale innsjøen for å vaske av søla. Det er ikke hver dag utsikten fra førerplassen kun består av vann. Oppå en liten holme har Ford parkert en rød Ford Ranger Stormtrak.
Mer last
Det er i utgangspunktet samme kjøretøy som Raptor med samme motor og ytelser, bortsett fra hjulopphenget som på Stormtrak hører til den vanlige Ranger-serien. En fordel for yrkessjåfører som ofte trekker tunge maskiner, er at maksimal tilhengervekt øker fra 2,5 tonn på Raptor til 3,5 tonn. Nyttelasten på planet øker også, fra 545 kg på Raptor til et tonn. Du får altså med deg ganske mye mer utstyr og materialer, og den ser temmelig tøff ut. I tillegg er prisen 600.825 kroner for «double cab» med fire dører, mot 748.625 kroner for Raptor Special Edition. Bakkeklaringen er ikke like høy på Stormtrak, men det er jo ikke så ofte en pendler til jobb via turistforeningens løype.
Lappeteppe
Derimot blir det en god del mil på landeveien, og der merkes forskjellene på fjæring og oppheng ganske tydelig. Ford har med i alt fire forskjellige utgaver av Ranger til Helsinki, hvorav tre er like bortsett fra utstyrsnivået. De tre vanlige burde kanskje ha stilt med noen hundre kilo sement på planet, for det blir en del vibrasjoner og harde dunk som merkes godt når en kjører på asfalt som er vedlikeholdt etter lappeteppe-metoden.
Litt større ujevnheter gjør det tydelig at en hel dag bak rattet kan bli slitsomt. Tilbake i Raptor Special Edition er komforten betydelig bedre. Den minner i grunn om en stor SUV i måten den håndterer både landevei og motorvei. Sporvidden er bredere, og støtdemperne fra FOX filtrerer ut mye mer av det tidvis ruglete veinettet.
Luftige svev
Det blir noen kryss i margen på listen over utstyr. Navigasjonen angir ikke nummeret på avkjøringene fra motorveien, kun hvor langt det er igjen. Det er noe en kan venne seg til, men ved mer komplekse veikryss er det ofte kjekt å forholde seg til nummerering. Den gjenkjenner heller ikke hastighetsskilt, noe som etter hvert har blitt standard på de fleste biler. Rattet kan justeres i høyden, men det går ikke an å trekke det til seg for dem som liker å kjøre «med rattet i fanget». Setene er gode nok, og de nevnte stigtrinnene som fremdeles henger på etter runder i skogløypa gjør det enklere å klatre inn i hytta.
Ford Ranger Raptor Special Edition
Motor: 2,0L R4 diesel twin turbo
Effekt: 213 HK / 500 Nm
Toppfart: 180 km/t
Nyttelast: 545 kg
Tilhenger: 2,5 tonn
Vadedybde 85 cm
Bakkeklaring: 28,3 cm
På Raptor Special Edition følger det med store girhendler for manuell overstyring, og rattet har en rød markering på toppen slik en del sportsbiler også har. Ved påkjøring til motorveien plantes høyre pedal i gulvet, for å sjekke reaksjonen. Resultatet er en jevn og god akselerasjon, som gjør at bilen fint holder følge med øvrig trafikk. Noen sportsbil er det definitivt ikke. Derimot tåler den røff bruk i terrenget, noe Ford demonstrerer ved å gjennomføre luftige svev med påfølgende kompresjon av fjæringen. Det står Arctic Trucks på tilbygget over planet, men de forsikrer at alt er helt standard fra fabrikk og dekktrykket normalt.
Solid valg
Under den påfølgende presentasjonen forteller Ford at disse forskjellige spesialutgavene med klistremerker og tøffe navn selger godt i Norge. Totalmarkedet for pickuper var ifølge dem på 3.980 kjøretøy totalt i 2020, og Ford markerte seg med 33 prosents andel som var litt mer enn Toyota. Det er uansett ikke snakk om store volumer, men Ford mener at særlig disse utgavene som for eksempel Raptor går hurtig unna i salgslokalene.
Dersom du først og fremst trenger noe til jobben som håndverker, vil nok alle de tre vanlige utgavene fungere helt fint. Men hvis du liker å ferdes i skog og mark uten å gå på beina, eller kjøre offroad som det også kalles, virker Ranger Raptor Special Edition som et solid valg med god fremkommelighet. I tillegg er den komfortabel nok på veien til å fungere fint i det daglige, og designen gjør at den minner om sin amerikanske storebror F-150 Raptor.